Ford "w zestawie". Nad całym przedsięwzięciem czuwają Turcy

Ford to nie tylko samochody osobowe i dostawcze, ale i ciągniki siodłowe. Takich pojazdów tej marki będzie na polskich drogach coraz więcej, a sama ich przyszłość, choć daleka, ma opierać się na jeździe w konwojach.

Ford F-MAXFord F-MAX
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Ford PRO
Mateusz Lubczański

Pewnie nie widzieliście go jeszcze na drodze, ale Ford F-Max, czyli po prostu ciągnik siodłowy, naprawdę istnieje. Co więcej, w tym roku w Polsce sprzedano już 1000 egzemplarzy. Sam Ford chwali się rewelacyjnym tempem rozwoju, choć trzeba przyznać, że ma sporą przestrzeń do zagospodarowania. Jeszcze w 2019 roku miał on 0,1 proc. polskiego rynku ciężarowego. Dziś jest to 2,1 proc., a prognozy wskazują na poziom 4-5 proc. w 2023 roku.

Co więcej, Ford ma już ponad 15 proc. portugalskiego rynku ciężarowego, nieco ponad 10 proc. w Rumunii czy prawie 10 proc. w Łotwie. Pod Warszawą działa już magazyn części, a w całym kraju jest dziewięć punktów sprzedaży oraz 11 serwisów.

Punktem kluczowym jest jednak Turcja. To tutaj produkowany jest F-Max, tutaj też będzie powstawał wspólny projekt Forda i Volkswagena, który docelowo ma zastąpić Transportera T6. Co więcej, to tutaj prowadzony jest cały rozwój technologii. Odsetek pracowników z innych krajów jest mniejszy niż 6 proc.

Prace największego (dla Forda) centrum rozwojowego opierają się chociażby na nowych jednostkach Diesla, gdyż w przeciwieństwie do Europy świat nie zamyka się na silniki spalinowe. Selim Yazici, dyrektor Ford Trucks na Centralną i Wschodnią Europę w rozmowie wskazał jednak, że to Stary Kontynent narzuca kierunek rozwoju i pozostałe rynki po prostu za nim nadążają.

Turcy pracują też nad autonomią czwartego poziomu, czyli to komputer obsługuje całą jazdę, lecz tylko w wybranych środowiskach i scenariuszach. Selim zaskoczył mnie nie lada, gdy stwierdził, że technologia autonomiczna na tym poziomie jest gotowa w 80-90 proc. Problemem są oczywiście ramy prawne.

Rola kierowcy ma się zmienić – dalej będzie siedział za kółkiem, ale będzie też prowadzić konwój ciężarówek poruszających się za nim gęsiego. Co więcej, koncept zakłada też możliwość prowadzenia pojazdu z domu, z symulatora. Zanim powiecie, że to pieśń przyszłości, warto odnotować, że polska firma Triggo ma taki system w działającej formie.

W znacznie bliższej przyszłości firma zapatruje się na elektryczne ciężarówki, które mają mieć baterie o pojemności ok. 400 kWh i zasięgu do 300 km. Zapytacie zapewne, po co to komu. Odpowiedź jest prosta – chodzi o śmieciarki czy inne ciężkie pojazdy jeżdżące na krótkich dystansach. Oczywiście Ford nie opuszcza badań nad technologią wodorową, która w długodystansowym transporcie sprawdzi o wiele lepiej.

Źródło artykułu: Informacja prasowa
Wybrane dla Ciebie
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech