Ekologiczne 814 KM - Via Motors X‑Truck Concept [NAIAS 2013]
Czy 814 KM może być ekologiczne? Na to pytanie odpowiedzieli reprezentanci amerykańskiej firmy Via Motors przy okazji premiery swojego najnowszego konceptu o nazwie X-Truck.
Czy 814 KM może być ekologiczne? Na to pytanie odpowiedzieli reprezentanci amerykańskiej firmy Via Motors przy okazji premiery swojego najnowszego konceptu o nazwie X-Truck.
Zacznijmy jednak od początku. Via Motors to amerykańskie przedsiębiorstwo założone w 2010 roku, na którego czele w 2011 stanął jeden z byłych wiceprezesów General Motors - Bob Lutz. Via Motors stworzyło elektryczny napęd V-Drive przeznaczony dla pick-upów, SUV-ów i lekkich ciężarówek.
Standardowa jednostka napędowa Via Motors nosi nazwę eREV. Jest to układ działający na podobnej zasadzie do układu Chevroleta Volta, jednak znacznie mocniejszy. eREV składa się z 407-konnego silnika elektrycznego i zestawu akumulatorów (24kWh), które pozwalają na przejechanie 64 km w trybie elektrycznym. Gdy poziom naładowania akumulatorów jest niebezpiecznie niski, do pracy wkracza generator - Via Motors postawiło na 4,3-litrowy silnik benzynowy w układzie V6.
Producent twierdzi, że w zwykłym codziennym użytkowaniu samochód wyposażony w eREV powinien zużywać średnio około 2,5 l/100 km. Gama modelowa Via Motors to poszczególne modele linii VTRUX i są to po prostu lekko zmodyfikowane i wyposażone w napęd elektryczny modele Chevroleta.
Koncept X-Truck jest jednak nieco inny od standardowego modelu Via Motors. Bazuje na Chevrolecie Silverado i ma dwa motory elektryczne (2 x 407 KM) i ten sam zestaw akumulatorów (24 kWh). Otrzymujemy więc moc na poziomie 814 KM w dużym pick-upie z napędem na 4 koła. Rolę generatora także odgrywa nieco większa jednostka - w koncepcie X-Truck jest to 5,3-litrowy silnik w układzie V8. Via Motors twierdzi, że pojazd z naładowanymi akumulatorami może przejechać około 56 km w trybie elektrycznym, a średnie zużycie benzyny w codziennym użytkowaniu nie powinno przekraczać 3 l/100 km.
Źródło: Carscoop