Dlaczego pękają półosie w Hondach?

W Hondach Civic od siódmej generacji wzwyż oraz niektórych Accordach dochodzi do urwania półosi napędowej. Okazuje się, że wszystko przez zastosowanie tłumika drgań.

Półosie w starych hondach mogą być problematycznePółosie w starych hondach mogą być problematyczne
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Banalny kawałek gumy w kształcie grubego pierścienia odpowiada za tłumienie drgań półosi. Przynajmniej teoretycznie, ponieważ w rzeczywistości i z doświadczenia użytkowników jedyny skutek jego stosowania to pękanie prawej półosi. Problem dotyczy zawsze prawej, krótszej, a nie lewej.

Przyczyną pękania półosi jest ciasno nałożona na nią guma, pod którą zbiera się brud i woda. Te z kolei powodują korozję, która powoli pożera półoś. Gdy straci część ze swojej grubości i zostanie poddana dużemu przeciążeniu, pęka. Wystarczy dobra przyczepność i duża moc, albo pojedynczy mocny tzw. strzał ze sprzęgła.

Widoczny, gumowy tłumik, który powoduje poważny problem
Widoczny, gumowy tłumik, który powoduje poważny problem © fot. Marcin Łobodziński

Co można zrobić?

Oczywiście gdy półoś napędowa pęknie, trzeba ją wymienić. Niestety taka awaria całkowicie uniemożliwia dalszą jazdę. Można kupić nową, ale dostęp do zamienników jest mocno ograniczony. Z kolei oryginalna kosztuje bardzo dużo. Dobrze zaopatrzony rynek części używanych oferuje pojedyncze półosie lub komplety za kilkadziesiąt do 200 zł.

Zwykle nie opłaca się kupować samej półosi bez przegubów, ponieważ przełożenie starych w warsztacie może kosztować więcej niż kompletna półoś z przegubami. Jeżeli jednak posiadacie narzędzia i umiejętności, a kupicie samą półoś, to zaoszczędzicie kilkadziesiąt złotych.

Porównanie sprawnej półosi bez tłumika z półosią po znacznym przebiegu z tłumikiem po jego zdjęciu. Gołym okiem widać co spowodowała korozja pod gumą
Porównanie sprawnej półosi bez tłumika z półosią po znacznym przebiegu z tłumikiem po jego zdjęciu. Gołym okiem widać co spowodowała korozja pod gumą © fot. Marcin Łobodziński

Problemu nie da się wyeliminować inaczej niż przez pozbycie się gumy stanowiącej tłumik drgań. Z doświadczeń osób, które to zrobiły wynika, że bez tłumika jeździ się dokładnie tak samo jak z nim. Nie wpływa to w żaden sposób na wzrost wibracji w układzie napędowym. Nie znamy natomiast wpływu na skrzynię biegów czy mechanizm różnicowy, bo w jakimś celu montowano fabrycznie ten element, a ogólnie wiadomo, że przekładnie w Hondach Civic nie należą do szczególnie wytrzymałych.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony