Czy warto kupować samochody klasy Premium?

Różnica między samochodami klasy Premium, a autami bardziej popularnymi coraz mocniej się rozmywa. Często tańsze auta starają się dorównać jakością, wyposażeniem czy właściwościami jezdnymi tym, które wyceniane są znacznie drożej. Jaka, obecnie, istnieje granica między samochodami sygnowanymi prestiżowymi markami, będącymi od zawsze ikonami luksusu, a „pospolitymi” autami? Z pewnością musi być coś na rzeczy, ponieważ marki produkujące samochody „dla mas” coraz częściej starają równać do tych z grupy ekskluzywnych i drogich. Nic dziwnego, faktem jest to, że samochody Premium stają się coraz bardziej popularne, a ich sprzedaż ma się świetnie niezależnie od aktualnej sytuacji gospodarczej czy aktualnych trendów.

Mercedes A 250 Sport 4Matic
Mercedes A 250 Sport 4Matic
Źródło zdjęć: © Test.auto.pl ; Piotr Majka
Maciej Kukiełka

11.05.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:11

Mercedes A 250 Sport 4Matic
Mercedes A 250 Sport 4Matic© Test.auto.pl ; Piotr Majka
Mercedes A 250 Sport 4Matic
Mercedes A 250 Sport 4Matic© Test.auto.pl ; Piotr Majka
Mercedes A 250 Sport 4Matic
Mercedes A 250 Sport 4Matic© Test.auto.pl ; Piotr Majka
Mercedes A 250 Sport 4Matic
Mercedes A 250 Sport 4Matic© Test.auto.pl ; Piotr Majka
Mercedes A 250 Sport 4Matic
Mercedes A 250 Sport 4Matic© Test.auto.pl ; Piotr Majka
Mercedes A 250 Sport 4Matic
Mercedes A 250 Sport 4Matic© Test.auto.pl ; Piotr Majka
Mercedes A 250 Sport 4Matic
Mercedes A 250 Sport 4Matic© Test.auto.pl ; Piotr Majka
Mercedes A 250 Sport 4Matic
Mercedes A 250 Sport 4Matic© Test.auto.pl ; Piotr Majka
Mercedes A 250 Sport 4Matic
Mercedes A 250 Sport 4Matic© Test.auto.pl ; Piotr Majka

Prestiż

Jednym z głównych powodów, dla których klienci sięgają po samochody klasy Premium jest ich marka oraz status na rynku. Dla wielu osób istotną sprawą jest posiadanie auta znanej marki. Nie bez znaczenia pojawiły się słowa jak „Cię widzą tak Cię piszą”. Posiadając firmę, często klienci patrzą przez pryzmat auta szefa/prezesa – im droższe auto tym lepsza jej wizytówka. W życiu, jak i w biznesie, bardzo ważne jest pierwsze wrażenie.

Samochody klasy Premium często występują również w wersjach limitowanych, a także z biegiem lat stają się wręcz kultowymi. Producenci tych pojazdów często posiadają topowe modele wyróżniające się mocą, wyglądem czy wyposażeniem, tak jak np. Mercedes ze swoim fabrycznym zespołem AMG, który zapewnia jeszcze większy prestiż. Występują również odmiany samochodów, które starają się spełniać oczekiwania wymagających klientów, których nie stać na wersje topowe, a chcą wyróżnić się z tłumu.

Obraz
© Test.auto.pl; Piotr Majka

Jakość

Dla wielu osób marka nie jest stawiana na pierwszym miejscu, a luksus związany z jakością oraz użytymi we wnętrzu materiałami. Przeważnie auta klasy Premium oferują przyjemniejsze materiały, często również w tych miejscach, gdzie producenci innych marek uważają, że nie jest to na tyle potrzebne. W wielu przypadkach odgrywa to bardzo ważną rolę. Kto nie lubi samochodów z fotelami obitymi skórzaną tapicerką najwyższej jakości? Fotele to istotnie pierwsze miejsce, z którym zarówno kierowca jak i pasażerowie mają styczność w samochodzie.

Oprócz skórzanych powierzchni znajdziemy tu inne tworzywa, które są przyjemne i miękkie w dotyku. W tej klasie cenowej nie ma mowy o niedociągnięciach. Chociażby w prezentowanym modelu Mercedesa A klasy, zamiast tandetnej imitacji drewna bądź wstawki pomalowanego plastiku, mamy bardzo miękki i przyjemny materiał włókna węglowego. Samochód jest również wyposażony chociażby w znakomitej jakości kamerę cofania, która deklasuje wszystkich konkurentów niższej półki. Osoby, które nawet nie są mocno rozeznane w świecie motoryzacji, widząc np. logo Gwiazdy na masce wiedzą, że samochód należy do grupy aut ekskluzywnych. Marki Premium przez lata wyrobiły sobie sporą reputację, a dzięki swoim korzeniom czy śmiałym decyzjom często pojawiają się w sercach klientów.

Samochody Premium to również wyższy poziom bezpieczeństwa i elektroniki. Często nowe technologie kosztują sporo, przez co na ich pierwsze zastosowanie decydują się producenci droższych marek.

Obraz
© test.auto.pl; Piotr Majka

Prowadzenie

Właściwości jezdne to istotny element wyboru między popularnymi markami, a autami klasy Premium. Wielu kierowców uważa, że samochody luksusowe zapewniają lepsze własności jezdne. Większość z droższych marek startuje w czołowych wyścigach samochodowych, będących jednocześnie miejscem badań wielu technologii, które później są implementowane w samochodach seryjnych.

Droższe marki często stawiają sobie jako priorytet zapewnienie w swoich autach świetnego prowadzenia. Jest to często główny atrybut. Mercedes ma do dyspozycji napędy na 4 koła 4matic. Marka po raz pierwszy użyła tego rozwiązania w swoich samochodach w 1987 roku, a obecna generacja napędów pozwala na napęd 4 kół z minimalnym zwiększeniem masy samochodu. Zastosowane rozwiązanie pozwala poczuć się jak w samochodzie z napędem na tylne koła dając odczucie lekkiej podsterowności, a zarazem część mocy przekazywana na oś przednią zapewnia znaczne bezpieczeństwo. System potrafi pomóc wyjść cało nawet w trudnych sytuacjach.

Obraz
© test.auto.pl; Piotr Majka

Bezpieczeństwo i informacja

Dzisiejsze samochody klasy Premium często oferują 24-godzinną pomoc dla swoich klientów. Nowoczesne systemy potrafią rozpoznawać kiedy samochód ma wypadek i w razie potrzeby automatycznie zawiadomi odpowiednie służby o zaistniałej sytuacji. Istnieją również manualne funkcje jak np.: SOS, która umożliwia poinformowanie o zdarzeniu, które pojawiło się na drodze za pomocą jednego przycisku. Rozwiązania te pozwalają również na monitorowanie stanu pojazdu informując o niezbędnych przeglądach, a infolinie dostępne w niektórych luksusowych markach pozwalają nawet na zamówienie biletów na samolot, uzyskanie informacji dotyczących położenia najbliższych stacji lub innego miejsca, czy inne.

Obraz
© test.auto.pl; Piotr Majka

Bezpieczeństwo to również systemy zapobiegające kolizji jak np. Collision Prevention Assist w Mercedesie, który rozpoznaje poprzedzające Nas przeszkody i jest w stanie przewidzieć, kiedy może dojść do kolizji, informując sygnałami wizualnymi oraz dźwiękowymi, a w ostateczności rozpoczęcie samodzielnego hamowania pojazdu. System ten potrafi działać nawet przy prędkościach do 250 km/h w przypadku przeszkody ruchomej, czy do 70 km/h w przypadku przeszkody stałej.

Zapraszam również do przeczytania pełnego testu Mercedes A 250 Sport 4Matic.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (51)