Czy sprężyny zawieszenia trzeba wymieniać parami?
Podobnie jak w przypadku amortyzatorów, również wymianę sprężyn z reguły powinno się przeprowadzać parami. Zwykle jednak robimy to wtedy, gdy jedna z nich pęknie.
25.09.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:30
Zasadniczo bardzo rzadko wymienia się sprężyny zawieszenia. Są dwie sytuacje, gdy użytkownicy podejmują taką decyzję – pęknięcie zwoju lub bardzo duże zużycie.
To drugie objawia się głównie zmniejszeniem prześwitu samochodu – sprężyny się ściskają i stają się miękkie. W obu sytuacjach bardziej nawet niż w przypadku amortyzatorów, zaleca się wymianę elementów dla obu kół tej samej osi.
Gdy sprężyna jest zużyta, zawsze prześwit jest niższy, zatem niedopuszczalne jest założenie jednego, nowego elementu. Mówiąc kolokwialnie – auto będzie stało krzywo. Ponadto nowa sprężyna jest twardsza i ma inną charakterystykę pracy niż stara.
W przypadku pęknięcie jednego elementu, można powstrzymać się przed wymianą drugiego jeżeli oba mają niewielki przebieg – kilkanaście do kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Jest jeszcze jeden warunek – pęknięcie nastąpiło w wyniku wjechania w dziurę lub kolizji.
Zobacz także
Jeżeli powstało samoistnie, prawdopodobnie, w niedługim czasie pęknie także sprężyna drugiego koła. Tak przynajmniej pokazuje praktyka warsztatowa. Potwierdza ona również, że stosunkowo świeżo założone sprężyny w zasadzie nie pękają. Tak czy owak, wymieniajmy je parami.
Warto jeszcze dodać, że sprężyny wbrew pozorom podlegają regularnej, okresowej wymianie. Przyjmuje się, że najlepiej zakupić nowe wraz z amortyzatorami, ale jeżeli tłumiki nie wytrzymują 100 tys. km, to warto poczekać do kolejnej ich wymiany. Natomiast zwykle po 200 tys. km powinno się założyć nowe sprężyny zawieszenia.
Za wymianą sprężyny wraz z amortyzatorem przemawia również czynnik ekonomiczny. Zasadniczo płacimy za wymianę amortyzatora, niejako dostając usługę założenia nowej sprężyny gratis. Tymczasem sama oddzielna wymiana tego elementu kosztuje dokładnie tyle samo co wymiana amortyzatora.
Inna sprawa, że niższa sprężyna negatywnie wpływa na trwałość amortyzatora i elementów metalowo-gumowych zawieszenia.