Czy Skoda Scala jest pełnoprawnym kompaktem? Sprawdzamy

Skoro Škoda Scala zastępuje wysłużoną już Skodę Rapid, a do tego bazuje na platformie, której użyto do budowy Seata Ibizy czy Volkswagena Polo, to można mówić o niej jak o pełnoprawnym kompakcie? Sprawdzamy.

Skoda Scala - segment C czy B+?
Skoda Scala - segment C czy B+?
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

13.02.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:51

Škoda Rapid i Octavia nie do końca mieszczą się w przyjętych dla segmentów B i C standardach. Rapida można z powodzeniem porównać do klasy kompaktów, ale ze względu na szerokość nadwozia czy konstrukcję zawieszenia nie jest to w pełni dobre porównanie. To samo dotyczy Škody Octavii, która znacznie przerasta konkurentów segmentu C rozmiarami, ale nie dorasta do pełnoprawnego segmentu D.

Škoda Scala będzie pod tym względem modelem wyjątkowym o tyle, że można go będzie normalnie klasyfikować. Ale czy na pewno, skoro informacje producenta mówią o zbudowaniu tego auta na platformie MQB-A0, czyli tej, która posłużyła do budowy Seata Ibizy, Seata Arony, VW Polo czy Audi A1? Oczywiście jest to platforma elastyczna, ale czy aż tak?

Skoda Scala
Skoda Scala© fot. mat. prasowe

Škoda Scala – czy wymiary mieszczą się w standardach segmentu C?

Odpowiedź na pytanie o pozycjonowanie Škody Scali dadzą z pewnością dane techniczne. Przyjrzyjmy się więc nadwoziu pod kątem rozmiarów i porównajmy je z kilkoma wybranymi modelami.

Nadwozie Skody Scali na tle konkurentów

Parametr*

Skoda

Scala

Seat

Leon

VW

Golf

Ford 

Focus

Kia

Ceed

Długość:43624282425543784310
Rozstaw osi:26492636262027002650
Szerokość:17931816179918251800
Wysokość:14711459149214521447
Masa własna:12401122115012471222
Pojemność bagażnika:467 l380 l380 l375 l395 l

wymiary w milimetrach

masa w kilogramach

*dla wersji z silnikiem 1.0

Jak widać w powyższej tabeli, Škoda Scala w większości wymiarów nie tylko dorównuje tradycyjnym kompaktom, ale także je przerasta. Ani rozstawem osi ani długością nadwozia nie odbiega od norm segmentu C.

Obraz
Obraz;

Natomiast zwraca uwagę stosunkowo duża wysokość nadwozia oraz nieduża szerokość, nie mniej jednak nieodbiegająca na tyle, by nie przypisać Scali do segmentu C. Jednak biorąc pod uwagę te wymiary – stosunek szerokości do wysokości - auto nie wpisuje się w najnowsze kompaktowe trendy. Co więcej, Scala jest o 10 mm wyższa od Octavii, ale węższa od niej o 21 mm. Jednak patrząc na dość przestarzałego już konstrukcyjnie Volkswagena Golfa, proporcje niemieckiego kompaktu są jeszcze bardziej kwadratowe.

Wymiary Skody Scali
Wymiary Skody Scali© fot. mat. prasowe

Warto też zwrócić uwagę na masę własną samochodu w porównaniu z konkurentami, również wyposażonymi w silniki benzynowe o pojemności jednego litra. Scala na ich tle jest dość ciężkim autem, choć wiadomo, że akurat masa własna jest jednym z najczęściej zakłamywanych i "płynnych" parametrów.

No i jeszcze bagażnik. Scala w segmencie C ma wręcz rekordowy, choć i tu często dochodzi do nadużyć i pewnych nieścisłości – często brane są pod uwagę schowki w bagażniku. Niemniej jednak, bagażnik Scali wydaje się imponujący, przewyższający standard w segmencie C o dobre 50-80 litrów.

Obraz
Obraz;

Wspomnę jeszcze o zawieszeniu, które bazuje na tych samych rozwiązaniach co w autach segmentu B – kolumna MacPhersona i belka skrętna – ale nie jest też wyjątkiem w segmencie C. Natomiast rzadko spotyka się kompakty, w których stosowane są hamulce bębnowe na tylnej osi. Takie właśnie są na wyposażeniu wersji 1.0 TSI Škody Scali i na pewno takie same pojawią się w słabszej wersji 95-konnej.

Skromna gama silników Škody Scali

Przyjrzyjmy się teraz gamie silników, która w Skodzie Scali jest nieliczna – na chwilę obecną obejmuje tylko trzy jednostki, ale niebawem dołączy jeszcze jedna, tyle że najsłabsza.

Podstawowe dane techniczne i osiągi silników Škody Scali:

Silniki Skody Scali - dane techniczne, osiągi

Parametr

1.0 TSI

manual

1.5 TSI

DSG

1.6 TDI

manual

1.6 TDI

DSG

Pojemność:999 cm1498 cm1598 cm1598 cm
Moc maks.:115 KM150 KM115 KM115 KM
przy:5000 rpm5000 rpm3250 rpm3250 rpm
Maks. mom. obr:200 Nm250 Nm250 Nm250 Nm

przy:

2000 rpm1500 rpm1500 rpm1500 rpm
0-100 km/h:9,8 s8,2 s10,1 s10,3 s

Prędkość maks.:

201 km/h219 km/h201 km/h200 km/h
śr. zużycie paliwa:5,0 l/100 km5,0 l/100 km4,2 l/100 km4,1 l/100 km

Tak skromnej gamy silnikowej nie znajdziemy w wielu autach segmentu C. Porównując z mocnymi, europejskimi konkurentami, to jest ona nie tylko skromna jeśli chodzi o liczbę wersji, ale także pod względem zakresu mocy. Większość aut kompaktowych na rynku ma dolną granicę mocy określoną na ok. 100 KM, a górną na około 180-200 KM. Scala startuje wyżej – niebawem się to zmieni – ale najmocniejszy silnik ma 150 KM.

Przestronność na tylnej kanapie wskazuje nie tylko na to, że Scala jest kompaktem, ale też bardzo obszernym kompaktem. Niestety, klasyk MQB - wysoki próg pośrodku. Do tego mocno wnikające w tył nawiewy, co sugeruje, że nie jest to auto pięciomiejscowe.
Przestronność na tylnej kanapie wskazuje nie tylko na to, że Scala jest kompaktem, ale też bardzo obszernym kompaktem. Niestety, klasyk MQB - wysoki próg pośrodku. Do tego mocno wnikające w tył nawiewy, co sugeruje, że nie jest to auto pięciomiejscowe.© fot. mat. prasowe

Mocniejszego silnika na chwilę obecną Scala nie ma, choć jeszcze może się to zmienić. Wiele jednak wskazuje na to, że pod maską nie pojawi się raczej silnik o pojemności 2,0 l, co na najbliższe lata przekreśla możliwość dołożenia mocy do tego modelu. Natomiast patrząc na gamę silników aut segmentu B – chociażby nowego Volkswagena Polo – odpowiada ona tej, którą mamy w Skodzie Scali, choć zakres mocy jest szerszy.

Czy Škoda Scala na pewno jest autem segmentu C?

Nie w 100 procentach, na co wskazuje nie tylko konstrukcja samochodu, ale także gama jednostek napędowych. Proporcje dość długiego nadwozia są typowe dla aut segmentu C poprzedniej generacji, choć wymiary ładnie pokrywają się z autami kompaktowymi. Na pewno nie można tu mówić o segmencie B+ jak w przypadku Rapida.

Skoda Scala
Skoda Scala© fot. mat. prasowe

Bardziej istotną kwestią jest brak mocniejszych silników, co wskazuje na to, że Scala nie będzie w praktyce konkurować z droższymi, szybszymi modelami segmentu C konkurencji, również wewnętrznej, takiej jak Golf, Leon czy Octavia. Choć bez trudu stawi czoła konkurentom z Azji pod względem mocy i osiągów. Nie sądzę natomiast, by Scala była kiedykolwiek oferowana w odmianie sportowej RS.

Uważam, że Škoda Scala jest samochodem segmentu C i powinna być porównywana z każdym modelem kompaktowym. Dla konsumentów akurat przynależność do segmentu w takich szczegółach jak opisałem nie ma większego znaczenia. Pod względem gamy silników również Fiat Tipo nie jest autem kompaktowym, a przecież nikt tak nie twierdzi.

Ważne będzie jeszcze to, co niepoznane. Wyciszenie samochodu, tłumienie nierówności, jakość prowadzenia, jakość wykonania kabiny, wygoda foteli na dłuższej trasie – to także czynniki, które pozwolą nam precyzyjniej pozycjonować ten model wśród konkurentów. Więc poczekajmy jeszcze z ostatecznym wyrokiem do pierwszych testów. Na chwilę obecną uważam jednak, że to pełnowartościowy kompakt.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (24)