Chwila nieuwagi i błąd. Wyjaśniamy, co w przypadku zmieszania paliw

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przed świętami uraczyło nas pełną błędów listą samochodów, które są lub nie są kompatybilne z nowym paliwem E10. Oczywiście niepopartą żadnymi testami czy badaniami, a sporządzoną jedynie na podstawie deklaracji producentów i podobnych list z organizacji europejskich. A co, jeśli zatankujesz benzynę E10 do auta, które nie powinno na niej jeździć? I czy można mieszać paliwa?

Zatankowaliście E10, choć nie powinniście? Na razie nie ma z tym problemu. Zatankowaliście E10, choć nie powinniście? Na razie nie ma z tym problemu.
Źródło zdjęć: © Autokult
Marcin Łobodziński

Nowe paliwo już pojawiło się na stacjach. Oznaczenie E10 znajdziecie na znakomitej większości dystrybutorów oraz na ich pistoletach do tankowania. W praktyce jest to nic więcej jak oznaczenie, do którego stacje paliw zostały zobowiązane od 1 stycznia 2024 roku. Cała afera z E10 to na tę chwilę burza w szklance wody, jeśli mówimy o tym, co czeka nas w pierwszych tygodniach tego roku.

Od tego roku zawartość alkoholu w benzynie ma wynieść minimum 5,3 proc., w tym 4,59 proc. bioetanolu. Do tej pory zawartość alkoholu mieściła się w granicach 5 proc., najczęściej było to od ok. 4,9 do 5,0 proc. Prawdopodobnie przez pewien czas (nawet kilka miesięcy) nie uświadczymy realnego wzrostu zawartości alkoholu do okolic 10 proc.

A zatem, na tę chwilę nie ma większej różnicy, czy zatankujemy benzynę E10 czy starą benzynę E5. W przypadku tej drugiej, wymagane minimum zawartości etanolu to 3,2 proc. Pomyłka czy mieszanie obu benzyn nie wpływają w żaden istotny sposób na pracę silnika czy trwałość komponentów.

Zmieni się to w momencie, kiedy na stacjach realny poziom zawartości bioetanolu wzrośnie do ok. 10 proc. Co prawda jednorazowe zatankowanie paliwa E10 nadal nie będzie się wiązało z żadnymi konsekwencjami, ale długotrwałe korzystanie z tego paliwa może wpłynąć na trwałość metalowych, zwłaszcza aluminiowych, elementów układu paliwowego oraz uszczelek.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów