Chwila nieuwagi i błąd. Wyjaśniamy, co w przypadku zmieszania paliw

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przed świętami uraczyło nas pełną błędów listą samochodów, które są lub nie są kompatybilne z nowym paliwem E10. Oczywiście niepopartą żadnymi testami czy badaniami, a sporządzoną jedynie na podstawie deklaracji producentów i podobnych list z organizacji europejskich. A co, jeśli zatankujesz benzynę E10 do auta, które nie powinno na niej jeździć? I czy można mieszać paliwa?

Zatankowaliście E10, choć nie powinniście? Na razie nie ma z tym problemu. Zatankowaliście E10, choć nie powinniście? Na razie nie ma z tym problemu.
Źródło zdjęć: © Autokult
Marcin Łobodziński

Nowe paliwo już pojawiło się na stacjach. Oznaczenie E10 znajdziecie na znakomitej większości dystrybutorów oraz na ich pistoletach do tankowania. W praktyce jest to nic więcej jak oznaczenie, do którego stacje paliw zostały zobowiązane od 1 stycznia 2024 roku. Cała afera z E10 to na tę chwilę burza w szklance wody, jeśli mówimy o tym, co czeka nas w pierwszych tygodniach tego roku.

Od tego roku zawartość alkoholu w benzynie ma wynieść minimum 5,3 proc., w tym 4,59 proc. bioetanolu. Do tej pory zawartość alkoholu mieściła się w granicach 5 proc., najczęściej było to od ok. 4,9 do 5,0 proc. Prawdopodobnie przez pewien czas (nawet kilka miesięcy) nie uświadczymy realnego wzrostu zawartości alkoholu do okolic 10 proc.

A zatem, na tę chwilę nie ma większej różnicy, czy zatankujemy benzynę E10 czy starą benzynę E5. W przypadku tej drugiej, wymagane minimum zawartości etanolu to 3,2 proc. Pomyłka czy mieszanie obu benzyn nie wpływają w żaden istotny sposób na pracę silnika czy trwałość komponentów.

Zmieni się to w momencie, kiedy na stacjach realny poziom zawartości bioetanolu wzrośnie do ok. 10 proc. Co prawda jednorazowe zatankowanie paliwa E10 nadal nie będzie się wiązało z żadnymi konsekwencjami, ale długotrwałe korzystanie z tego paliwa może wpłynąć na trwałość metalowych, zwłaszcza aluminiowych, elementów układu paliwowego oraz uszczelek.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟