Co trzeci ukraiński kierowca pracujący w Polsce pojechał na wojnę

W polskich firmach transportu międzynarodowego przed 24 lutego 2022 r. pracowało 110 tys. ukraińskich kierowców. Około 30 proc. z nich zdecydowało się pojechać do Ukrainy, by walczyć z rosyjskim najeźdźcą. I to jeszcze nie koniec.

Pracownicy z Ukrainy zamieniają kierownicę na karabinPracownicy z Ukrainy zamieniają kierownicę na karabin
Źródło zdjęć: © GDDKiA
Tomasz Budzik

W polskich firmach zajmujących się międzynarodowym transportem pracuje 350 tys. kierowców. 110 tys. z nich stanowią obywatele Ukrainy. Teraz liczba tych, którzy wciąż pracują, drastycznie spada.

"Z informacji przekazywanych nam przez firmy transportowe, już dzień po tym jak Rosja zaatakowała Ukrainę, pierwsi ukraińscy kierowcy zgłaszali chęć powrotu do kraju", powiedział cytowany przez Polską Agencję Prasową dyrektor generalny Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Andrzej Bogdanowicz.

To właśnie ukraińscy kierowcy od kilku lat ratowali polską branżę transportową. Firmy póki co nie zdołały załatać dziury powstałej wskutek napaści Rosji na Ukrainę. Po prostu brakuje Polaków posiadających odpowiednie kwalifikacje i chcących podjąć tę pracę. Co więcej, wiele wskazuje na to, że proces ten jeszcze się nie zakończył.

Jak uważa Andrzej Bogdanowicz, wielu ukraińskich kierowców pracujących w polskich firmach niebawem zdecyduje się na powrót do ojczyzny. Chodzi o osoby, które w pierwszej kolejności chcą pomóc rodzinie w wydostaniu się z terenów objętych działaniami wojennymi i zapewnić im bezpieczne lokum w Polsce. Kiedy to już się uda, wrócą do Ukrainy, by walczyć z Rosjanami.

Ukraińskich pracowników polskich firm łatwo zrozumieć. Walka za naszą wschodnią granicą toczy się dla nich o najwyższą stawkę. To, co jest dramatem dla całego ukraińskiego narodu, stało się też problemem dla polskich firm. I na razie nie widać rozwiązania.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne