Co trzeci ukraiński kierowca pracujący w Polsce pojechał na wojnę

W polskich firmach transportu międzynarodowego przed 24 lutego 2022 r. pracowało 110 tys. ukraińskich kierowców. Około 30 proc. z nich zdecydowało się pojechać do Ukrainy, by walczyć z rosyjskim najeźdźcą. I to jeszcze nie koniec.

Pracownicy z Ukrainy zamieniają kierownicę na karabinPracownicy z Ukrainy zamieniają kierownicę na karabin
Źródło zdjęć: © GDDKiA
Tomasz Budzik
SKOMENTUJ

W polskich firmach zajmujących się międzynarodowym transportem pracuje 350 tys. kierowców. 110 tys. z nich stanowią obywatele Ukrainy. Teraz liczba tych, którzy wciąż pracują, drastycznie spada.

"Z informacji przekazywanych nam przez firmy transportowe, już dzień po tym jak Rosja zaatakowała Ukrainę, pierwsi ukraińscy kierowcy zgłaszali chęć powrotu do kraju", powiedział cytowany przez Polską Agencję Prasową dyrektor generalny Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Andrzej Bogdanowicz.

To właśnie ukraińscy kierowcy od kilku lat ratowali polską branżę transportową. Firmy póki co nie zdołały załatać dziury powstałej wskutek napaści Rosji na Ukrainę. Po prostu brakuje Polaków posiadających odpowiednie kwalifikacje i chcących podjąć tę pracę. Co więcej, wiele wskazuje na to, że proces ten jeszcze się nie zakończył.

Jak uważa Andrzej Bogdanowicz, wielu ukraińskich kierowców pracujących w polskich firmach niebawem zdecyduje się na powrót do ojczyzny. Chodzi o osoby, które w pierwszej kolejności chcą pomóc rodzinie w wydostaniu się z terenów objętych działaniami wojennymi i zapewnić im bezpieczne lokum w Polsce. Kiedy to już się uda, wrócą do Ukrainy, by walczyć z Rosjanami.

Ukraińskich pracowników polskich firm łatwo zrozumieć. Walka za naszą wschodnią granicą toczy się dla nich o najwyższą stawkę. To, co jest dramatem dla całego ukraińskiego narodu, stało się też problemem dla polskich firm. I na razie nie widać rozwiązania.

Wybrane dla Ciebie

Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem