Co oznacza kolor spalin w dieslu?

Czarny, niebieski i biały dym wydobywający się z rury wydechowej diesla to powód do niepokoju, choć nie zawsze.

Stale wydobywający się dym z rury wydechowej może oznaczać kłopotyStale wydobywający się dym z rury wydechowej może oznaczać kłopoty
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Marcin Łobodziński

Czarny dym w dieslu

Czarny dym to niemal wizytówka diesli, ale obecnie motory nie mają prawa tak "kopcić". Nowoczesny diesel może wyrzucić z wydechu czarny dym tylko przez chwilę podczas rozruchu silnika, gdy ten zacznie pracować. Jeżeli pojawia się w jakiejkolwiek innej sytuacji, oznacza to, że w silniku jest dużo sadzy. Przyczyną wypuszczania czarnego dymu mogą być:

  • usterka układu EGR (najczęściej samego zaworu),
  • usterka w układzie dolotowym,
  • zanieczyszczony filtr powietrza,
  • zużyty układ wtryskowy,
  • zużyta turbosprężarka.

W samochodzie z filtrem cząstek stałych nie ma mowy o jakimkolwiek czarnym dymie, ponieważ sadza zostaje wyłapana przez filtr. Niestety na drogach wiele aut wyposażonych fabrycznie w DPF jest już tego urządzenia pozbawionych.

Niebieski dym w dieslu

Dym w kolorze niebieskim do niemal na 100 proc. spaliny, które mają w sobie cząsteczki oleju silnikowego. Niebieskie kopcenie to najczęściej oznaka:

  • zużytych pierścieni tłokowych,
  • nieszczelności turbosprężarki,
  • zużytych uszczelniaczy zaworowych,
  • zasysania oleju przez odmę.

Na niebiesko kopcą tylko samochody, których silnik nadaje się do remontu lub jest już całkowicie wyeksploatowany.

Biały dym w dieslu

Biały kolor spalin ma prawo pojawić się we wczesnej fazie rozgrzewania silnika – to nic groźnego. W układzie wydechowym pozostaje spora ilość wody, która zamienia się w parę i zmienia spaliny w biały dym. Oczywiście bez przesady, jego ilości muszą być niewielkie, chyba że jest siarczysty mróz.

Tymczasem ciepły silnik nie może dymić na biało. Jeżeli dymi, to przyczyną jest na 100 proc. uszkodzona uszczelka pod głowicą albo sama głowica lub blok, co skutkuje przedostaniem się płynu chłodzącego do komory spalania.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu