Używany Citroen Xsara - typowe awarie i problemy

Co to jest Xsara? Wszyscy, którzy choć trochę interesują się motoryzacją powinni kojarzyć tę nazwę z Citroenem, rajdami WRC i słynnym kierowcą rajdowym Sébastianem Loebem. Choć dla części malkontentów będzie to zapewne tylko zwykły francuski kompakt.

Citroen XsaraCitroen Xsara
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Citroen
Artur Kuśmierzak

Dane techniczne

Citroen Xsara swoją premierę miał w 1997 roku, kiedy to zadebiutowała wersja 3- i 5-drzwiowa. Rok później Francuzi do oferty wprowadzili jeszcze kombi o wdzięcznej nazwie Break.

W 2000 roku samochód przeszedł modernizację, co daje się zauważyć głównie patrząc na przód auta, gdzie całkowicie zmieniono kształt reflektorów. Wiosną tego samego roku pod maskę Xsary trafił 2-litrowy diesel HDI z wtryskiem typu Common Rail.

Przez kolejne lata w palecie silnikowej pojawiały się jeszcze kolejne jednostki z rodziny HDI w tym między innymi 1,4 HDI. Latem 2004 roku zadebiutował następca Xsary nazwany przez koncern PSA - C4 i w tym samym roku zakończono też produkcję wysłużonego modelu.

Silniki

  • R4 1,4 (75 KM)
  • R4 1,6 (88- 109 KM)
  • R4 1,8 (90, 101- 110 KM)
  • R4 2,0 (132, 136, 163 KM)

Diesle:

  • R4 1,9 D (68- 70 KM)
  • R4 1,9 TD (75- 90 KM)
  • R4 1,4 HDI (68 KM)
  • R4 2,0 HDI (90- 109 KM)

W tym miejscu zawsze pojawia się standardowe pytanie - który silnik wybrać?. Benzyniaki na ogół nie bywają kapryśne, ale podstawowe jednostki 1,4 l oraz 1,6 l mogą z czasem zużywać olej silnikowy, warianty 1,6 l i 1,8 l są raczej bezproblemowe. Zdarzają się również problemy z układem zapłonowym. Wybierając diesla musimy zdecydować czy bardziej zależy nam na dynamice czy na niskich kosztach eksploatacji.

Dane techniczne

W Xsarze biegi można zmieniać samemu za pomocą 5-stopniowej skrzyni manualnej albo będzie je zmieniał za nas klasyczny automat, który ma do dyspozycji 4-biegi. W przednim zawieszeniu mamy do czynienia z zawieszeniem niezależnym opartym na kolumnach resorujących, z tyłu znajdziemy typowe dla aut z koncernu PSA rozwiązanie – belka skrętną, która pozwala na niewielkie wychylenia karoserii poprawiając tym samym prowadzenie.

W testach zderzeniowych samochód otrzymał 3 gwiazdki.

Awaryjność

Przyczyną takiego zachowania się jednostki napędowej jest defekt czujnika odpowiedzialnego za pracę wentylatora chłodnicy, który często w wyniku takiej awarii zostaje unieruchomiony. Powszechnie spotykaną przypadłością tego modelu jest usterka elementów dmuchawy nawiewu przez co nie można ustawić intensywności jej działania.

Citroen Xsara
Citroen Xsara © mat. prasowe / Citroen

Użytkownicy Xsary narzekają na bardzo szybko zużywające się podzespoły zawieszenia. Najczęściej uszkodzeniu ulegają w nim łączniki stabilizatorów i łożyska tylnych wahaczy. Oglądając egzemplarz, który mamy zamiar kupić warto jeszcze zwrócić uwagę na stan układu chłodniczego, który lubi przeciekać. Jak głoszą legendy i plotki we wszystkich francuskich autach najwięcej kłopotów sprawia elektronika. Czy tyczy się to naszej bohaterki?

Naszym zdaniem

Z Citroenem Xsara bywa różnie, jednych użytkowników zaskoczy swoją niezawodnością i dynamiką, a inni będą go przeklinać do końca życia. Jednak w ogólnym rozrachunku do tego modelu idealnie pasuje powiedzenie - nie taki diabeł straszny jak go malują.

Owszem może nie jest to jeżdżący wzór niezawodności, ale usunięcie większości problemów nie będzie wymagało od nas grubego portfela, a mocniejsze wersje zaskarbią sobie sympatię niemal każdego kierowcy lubiącego przycisnąć mocniej pedał gazu. Za najtańsze Xsary sprzedający żądają około 3000 zł, ale z takim zakupem wiąże się ogromne ryzyko nabycia bubla. Znacznie bezpieczniej będzie wybrać jedno z najdroższych aut wystawionych za 15 000 zł.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯