Chińczycy kupili fabrykę Nissana, teraz wstrzymują produkcję

Kilka miesięcy temu władze Unii Europejskiej zapowiedziały narzucenie dodatkowych ceł na tych producentów aut elektrycznych z Państwa Środka, którzy korzystali z finansowego wsparcia Pekinu, by konkurować na europejskim rynku. Większość firm stara się otworzyć współpracę z europejskimi zakładami, by uniknąć opłaty. Chery robi dokładnie odwrotnie.

Omoda 5 EVOmoda 5 EV
Źródło zdjęć: © WP | Maciej Gomułka
Tomasz Budzik

Firma Chery o rok przesunęła deklarowane rozpoczęcie produkcji Omody 5 EV w Hiszpanii, informuje Automotive News Europe. Elektryczny crossover miał powstawać w byłej fabryce Nissana w Barcelonie już w październiku 2024 r. Teraz strona chińska mówi o październiku, ale 2025 r.

To zła wiadomość dla hiszpańskiego miasta. W Barcelonie za sprawą inwestycji Chery miało powstać nieco ponad tysiąc miejsc pracy. Co więcej, podczas niedawnej podróży do Chin hiszpański premier Pedro Sanchez zadeklarował, że sprzeciwi się nałożeniu przez władze UE dodatkowych ceł na elektryczne samochody z Chin.

Od lipca władze UE pobierają zaliczki na poczet przyszłego cła za bateryjne auta z Państwa Środka. Decyzja o ich kształcie ma ostatecznie zapaść w Brukseli w listopadzie, ale wiadomo już, że – poza dotychczasowymi 10 proc. – chińskie firmy korzystające ze wsparcia swojego rządu miałyby płacić dodatkowe cło w wysokości 20,8 proc. jeśli firma współpracowała z organami UE w kwestii określenia pomocy chińskiego rządu. Firmy, które nie współpracowały, mają zostać objęte cłem w wysokości 37,6 proc., a te współpracujące - 20,8 proc. Wiadomo też, że koncern BYD miałby płacić 17,4 proc., a Geely 19,9 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Audi R8 - pożegnanie króla

Część chińskich firm, by obejść przyszłe cło, zdecydowało się na współpracę z europejskimi fabrykami. Tak ma być na przykład z firmą Leapmotor, która w polskich Tychach będzie produkowała model T03. Pierwsze auta mają zjechać z taśmy przed końcem 2024 r.

Chery postanowiło zrobić coś odwrotnego i poczekać z planowanym już wcześniej uruchomieniem produkcji w Europie. Jak informuje Automotive News Europe, być może ma to związek z zapowiedzianym już przez władze Unii Europejskiej mechanizmem, uzależniającym zwolnienie z cła w zależności od stopnia zaangażowania europejskich podmiotów w powstanie auta. Wówczas samo ostateczne zmontowanie samochodów w Europie z kilku przywiedzionych – i wcześniej złożonych w Chinach – komponentów nie rozwiązywałoby problemu.

Wybrane dla Ciebie
Mercedes zapłaci krocie za skandal związany z Dieselgate
Mercedes zapłaci krocie za skandal związany z Dieselgate
Tylu kierowców pożegnało się ze swoimi autami przez alkohol
Tylu kierowców pożegnało się ze swoimi autami przez alkohol
Tyle zostało z auta. Pokazali zdjęcie po zderzeniu z łosiem
Tyle zostało z auta. Pokazali zdjęcie po zderzeniu z łosiem
Nowa droga. Spod Warszawy do Gdyni w trzy godziny
Nowa droga. Spod Warszawy do Gdyni w trzy godziny
W końcu jest. Trasa S6 połączyła województwa
W końcu jest. Trasa S6 połączyła województwa
Wychodził pobiegać, ale przy okazji robił co innego. Wreszcie go złapano
Wychodził pobiegać, ale przy okazji robił co innego. Wreszcie go złapano
40 gr taniej na litrze. Znamy zasady promocji
40 gr taniej na litrze. Znamy zasady promocji
Jeździsz na zakazie? To teraz przestaniesz. Prezydent podpisał ustawę
Jeździsz na zakazie? To teraz przestaniesz. Prezydent podpisał ustawę
Nowe 35 km ważnej trasy. Kierowcy doczekali się przed świętami
Nowe 35 km ważnej trasy. Kierowcy doczekali się przed świętami
Peugeot odpłynął od brzegu. Wszystkiemu winna sarna
Peugeot odpłynął od brzegu. Wszystkiemu winna sarna
50 najlepszych kierowców 2025 r. Robert Kubica w czołówce
50 najlepszych kierowców 2025 r. Robert Kubica w czołówce
Test: Porsche 928 i 911 Spirit 70 - historia jednej tapicerki
Test: Porsche 928 i 911 Spirit 70 - historia jednej tapicerki
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟