Potężna kara dla Kii. W redakcji aż sprawdziliśmy liczbę zer

Kia xCeed
Kia xCeed
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Materiały prasowe

01.10.2024 09:50, aktual.: 01.10.2024 10:35

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył aż 405 mln zł kary na firmę Kia Polska oraz 11 dealerów spółki. Jak informuje UOKiK, powodem nałożenia tak wysokiej kary było umówienie się tych podmiotów w sprawie cen samochodów. W efekcie nabywcy nie mogli kupować ich w konkurencyjnych cenach. Kary otrzymało również pięć osób, które miały być za to odpowiedzialne. Mamy stanowisko firmy.

UOKiK tym razem się nie patyczkował. 1 października 2024 r. urząd poinformował o nałożeniu kary w sprawie ustalania cen samochodów marki Kia na polskim rynku. Prawdę mówiąc gdy w redakcji zobaczyliśmy kwotę, zastanawialiśmy się, czy nie jest to pomyłka. Zera jednak się zgadzają. Łączna kara to 405 mln zł. Za co ją nałożono?

Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka KIA Polska zawarła zmowę cenową i podzieliła rynek razem z dealerami jej samochodów. Zgodnie z założeniami porozumienia nabywcy samochodów marki KIA przez co najmniej osiem lat, od 2013 do 2021 r., mogli kupić pojazd jedynie od odgórnie wyznaczonego sprzedawcy, bez możliwości otrzymania tańszej oferty od innego dealera. W konsekwencji mogli płacić za pojazdy więcej, aniżeli w warunkach uczciwej konkurencji.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

Jak informuje UOKiK, importer przekazywał dealerom cenniki i informował firmy o maksymalnej wysokości rabatów, jakich mogą udzielać. Dystrybutorzy zaś godzili się na takie warunki funkcjonowania i nie oferowali nabywcom samochodów w atrakcyjniejszej cenie niż w innych salonach marki. Zdaniem urzędników przestrzeganie tej "umowy" było kontrolowane. Z jednej strony przez firmę Kia Polska, a z drugiej strony przez samych dealerów, którzy zwracali uwagę, by inne firmy, oferujące auta koreańskiej marki, nie stosowały większych rabatów.

Zdaniem UOKiK-u, doszło również do podziału rynku. W myśl nieformalnych ustaleń każdy dystrybutor mógł sprzedawać samochody osobom czy firmom w swojej okolicy. Jeżeli zaś zgłaszała się do nich osoba z innej części kraju, była ona kierowana do "rejonowego" dealera marki. Pod tym względem również funkcjonował system kontrolowania przestrzegania ustaleń.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kia Polska i współpracujący z firmą dealerzy mieli również podzielić rynek samochodów oferowanych ośrodkom egzaminacyjnym czy szkołom nauki jazdy. Tu podział przebiegał po linii województw.

Kary nałożone przez UOKiK są bardzo wysokie i nie dotyczą tylko firm, lecz także konkretnych osób:

  • KIA Polska - 331 021 284,64 zł
  • Marvel - 27 263 871,67 zł
  • AS Motors Classic - 11 617 847,67 zł
  • Wadowscy - 8 148 931,36 zł
  • Gam - 6 880 036,14 zł
  • Wrobud - 6 687 061,81 zł
  • Marek Patecki PHU M.Patecki Marek Patecki (wspólnik spółki cywilnej Auto-Centrum I.M. Patecki) - 4 257 688,04 zł
  • Landcar - 3 661 176,51 zł
  • Łukasz Patecki Lukas Auto-Park (wspólnik spółki cywilnej Autocentrum Patecki) - 2 068 717,05 zł
  • Projekt Wola Barbara Patecki (wspólnik spółki cywilnej Autocentrum Patecki) - 1 878 814,93 zł
  • Autotechnika Jacek Woźniak - 1 443 346,52 zł
  • Irena Patecka IMP Group (wspólnik spółki cywilnej Auto-Centrum I.M. Patecki) - 1 032 903,49 zł

Kary nałożone na poszczególnych menadżerów:

  • Leszek Sukiennik (KIA Polska) - 437 500 zł
  • Wojciech Szyszko (KIA Polska) - 433 100 zł
  • Paweł Białkowski (Marvel) - 420 000 zł
  • Michał Krzewiński (Landcar) - 225 000 zł
  • Agnieszka Adrjan (Wrobud) - 137 800 zł

Kary są bardzo wysokie, a to nie musi być jeszcze koniec kłopotów firm wskazanych przez UOKiK. "Przypominamy, że każdy kto poniósł szkodę wskutek naruszenia prawa konkurencji może złożyć do sądu cywilnego pozew przeciwko każdemu z podmiotów, który złamał prawo. Uzyskanie odszkodowania umożliwia ustawa o roszczeniach o naprawienie szkody wyrządzonej przez naruszenie prawa konkurencji (tzw. private enforcement), która weszła w życie w 2017 r. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował i opublikował specjalne opracowanie, w którym przybliża przepisy dotyczące tych kwestii" – informuje na swojej stronie internetowej urząd.

Stanowisko firmy Kia Polska

Kia Polska nie zgadza się z zarzutami i ustaleniami dokonanymi przez Prezesa UOKiK i zamierza bronić się z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków prawnych. Powstrzymujemy się od dalszego komentowania tej sprawy do momentu prawomocnego jej zakończenia.

Zapewniamy naszych Klientów oraz Partnerów Biznesowych, że decyzja nie wpłynie na naszą codzienną działalność i że w dalszym ciągu będziemy świadczyć wobec nich wysoki poziom usług.