Błąd kierowców. Słuchają instrukcji obsługi, potem żałują

Jak często należy wymieniać olej w samochodzie? To pytanie, które zadaje sobie wielu właścicieli aut. Odpowiedź wydaje się prosta: "Zgodnie z zaleceniami producenta". Jednak takie podejście nie zawsze jest najlepsze dla naszego pojazdu.

Warto regularnie sprawdzać stan oleju i wymieniać go częściej, niż zaleca producentWarto regularnie sprawdzać stan oleju i wymieniać go częściej, niż zaleca producent
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Obecnie producenci samochodów zalecają dłuższe okresy pomiędzy wymianami oleju, niż miało to miejsce kilka czy kilkanaście lat temu. W przypadku wielu aut jako granicę podaje się np. 30 tys. km. Z punktu widzenia rozwoju technologii ma to sens, ponieważ nowoczesne silniki i stosowane w nich środki smarne różnią się od starszych rozwiązań. Ale czy rzeczywiście możemy pozwolić sobie na rzadsze wizyty w serwisie, w imię oszczędności czasu i pieniędzy? Odpowiedź brzmi: to zależy.

Zalecenia producenta to nie średnia, lecz maksimum

Dla lepszego zrozumienia, porównajmy samochód, który pokonał 15 tys. km w miejskich korkach, z innym, który przejechał taką samą odległość na długich trasach. W pierwszym przypadku silnik pracował przez większą liczbę godzin, a to oznacza, że olej mógł być bardziej eksploatowany. Dlatego należy rozważyć różne scenariusze wymiany oleju w zależności od stylu jazdy.

- "Wielu producentów wyraźnie podaje, że w przypadku trudnych warunków użytkowania, takich jak szybka jazda po autostradzie, jazda w korkach czy ciągnięcie przyczepy, należy przyspieszyć wymianę oleju" – zaznacza Ewelina Wołoszyn z firmy Ravenol Polska.

Elektronika przychodzi z pomocą, ale nie zawsze

W nowoczesnych samochodach często spotykamy systemy, które monitorują warunki jazdy i oceniają stan oleju. Systemy te mogą informować kierowcę o potrzebie wcześniejszej wymiany oleju, jeśli eksploatacja była intensywna, nawet jeżeli producent zaleca jeszcze dłuższy interwał. Co robić w takiej sytuacji? Zdecydowanie udać się na wymianę oleju.

Problem w tym, że systemy te nie są obecnie standardem we wszystkich pojazdach. W efekcie wielu kierowców polega na zaleceniach producentów, odwiedzając serwis po np. 30 tys. km, co nie zawsze jest zdrowe dla silnika. Takie podejście może w dłuższej perspektywie negatywnie wpłynąć na działanie części wymagających właściwego smarowania.

Dlaczego producenci stosują tak długie interwały wymiany oleju?

Dlaczego zatem tak długie interwały stały się normą, skoro nie służą zdrowiu silnika? Odpowiedź leży w kwestiach ekologicznych i ekonomicznych. Rzadsza wymiana oleju to mniejsze zanieczyszczenie środowiska oraz niższe koszty użytkowania pojazdu, co spotyka się z aprobatą władz unijnych.

Skrócenie interwału z 15 tys. km do 30 tys. km oznacza mniejszą liczbę wizyt w serwisie. Choć dla pojedynczego użytkownika nie jest to kluczowe, dla firm zarządzających flotami może to być czynnik decydujący o wyborze konkretnego modelu samochodu.

Chcę wymieniać olej częściej. Czy mogę?

Jeśli zależy ci na dobrej kondycji pojazdu i długiej jego żywotności, warto przemyśleć skrócenie interwału wymiany oleju. Praktycznie żaden autoryzowany serwis (ASO) nie sprzeciwi się temu, ponieważ częstsze wizyty to dla nich większy zarobek. A większość mechaników zgadza się, że częstsza wymiana oleju - co 10-15 tys. km zamiast zalecanych 20-30 tys. km - jest lepsza dla silnika i może uchronić przed większymi kosztami w przyszłości.

Wybrane dla Ciebie
Obstawili autostradę i sprawdzali. Akcja w trzech województwach
Obstawili autostradę i sprawdzali. Akcja w trzech województwach
Mechanik o używanych autach. Mówi, jakie lepiej omijać
Mechanik o używanych autach. Mówi, jakie lepiej omijać
Fiat wraca do rodzinnych aut. Premiera już w styczniu
Fiat wraca do rodzinnych aut. Premiera już w styczniu
Idą ułatwienia. Zmiany w przepisach o pojazdach autonomicznych
Idą ułatwienia. Zmiany w przepisach o pojazdach autonomicznych
Będzie nowa klasa aut M1E. Ma rozwiązać problem drogich elektryków
Będzie nowa klasa aut M1E. Ma rozwiązać problem drogich elektryków
Problem chińskich aut. Rząd już reaguje
Problem chińskich aut. Rząd już reaguje
Prezydent podpisał. Zielone rejestracje dla używanych aut
Prezydent podpisał. Zielone rejestracje dla używanych aut
Szef Volkswagena: obecne Polo jest ostatnim spalinowym
Szef Volkswagena: obecne Polo jest ostatnim spalinowym
Są prognozy cen paliw na święta. Prezent czy rózga dla kierowców?
Są prognozy cen paliw na święta. Prezent czy rózga dla kierowców?
Gigantyczne zakupy. Mazowiecka policja odebrała 209 nowych radiowozów
Gigantyczne zakupy. Mazowiecka policja odebrała 209 nowych radiowozów
Porsche przywróciło Carrerę GT do fabrycznego stanu. Właściciel zachwycony
Porsche przywróciło Carrerę GT do fabrycznego stanu. Właściciel zachwycony
Przewoził pocięte auta. Grozi mu surowa kara
Przewoził pocięte auta. Grozi mu surowa kara
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟