Berlin może być neutralny klimatycznie już w 2030 r. Co z autami w stolicy Niemiec?

W niedzielę 26 marca 2023 r. berlińczycy decydują w referendum o neutralności klimatycznej miasta. Stawką jest przyjęcie planu uzyskania jej w już 2030 r. Dla kierowców oznaczałoby to potężne i szybkie zmiany.

Referendum poprzedził koncertReferendum poprzedził koncert
Źródło zdjęć: © PAP | PAPClemens Bilan
Tomasz Budzik

Zgodnie z planem władz Unii Europejskiej w 2050 r. część gałęzi przemysłu i przejawów życia w państwach wspólnoty ma cechować się neutralnością klimatyczną. Niemcy chcą, by ich państwo taki cel osiągnęło już w 2045 r. Obecnie w Berlinie ważą się losy planu, zgodnie z którym stolica Niemiec dotrze do tego punktu jeszcze wcześniej, bo w 2030 r. Cel brzmi wręcz nierealistycznie. Trzeba jednak wiedzieć, że nie musi to oznaczać całkowitego braku emisji dwutlenku węgla.

Zgodnie z przyjętą konwencją chodzi o to, by produkcja CO2 nie przewyższała zdolności absorpcji tego gazu przez środowisko. "Aby to osiągnąć, szkodliwe dla klimatu emisje z samochodów spalinowych, samolotów, systemów grzewczych, elektrowni lub zakładów przemysłowych musiałyby zostać ograniczone o około 95 procent w stosunku do poziomu z 1990 roku" - informuje Deutsche Welle.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BMW 7 vs Mercedes klasa S, czyli Pavarotti w dyskotece

Jedną z gałęzi powodujących emisję CO2 jest transport kołowy. Oczywiste jest więc, że w razie przegłosowania ambitnego planu klimatycznego Berlin musiałby do 2030 r. niemal zakazać poruszania się po mieście pojazdami spalinowymi. Dla 2,4 mln mieszkańców miasta oznaczałoby to potężne zmiany. Podobnie jak w przypadku przyjezdnych, którzy chcieliby odwiedzić stolicę Niemiec. Całe miasto do 2030 r. musiałoby stać się rygorystyczną strefą czystego transportu.

Zapał ekologów studzą jednak specjaliści. Według berlińskiej Izby Przemysłowo-Handlowej osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2030 r. jest nierealne. Sceptycznie jest również nastawiony kanclerz Niemiec. "To, co rząd Niemiec postawił sobie za cel, jest właściwą drogą, a mianowicie zapewnienie, że zmodernizujemy nasz kraj pod względem technologicznym. Nie pomogą w tym fikcyjne daty, których nie sposób dotrzymać" – powiedział cytowany przez DW Olaf Scholz.

Co ciekawe w Niemczech blisko 70 miast deklaruje dążenie do neutralności klimatycznej w 2035 r. Czas pokaże, ile jest w tym pobożnych życzeń, a ile rzeczywistych możliwości.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu