Ruszyła potężna maszyna. W Polsce powstaje wielki tunel
Ruszyła operacja drążenia tunelu w przebiegu drogi S19. Na odcinku Rzeszów Południe – Babica powstanie przeprawa o długości 2255 m. Kierowcy będą mieć się z czego cieszyć, bo parametry tunelu powinny zadowolić nawet wybrednych.
11.07.2024 | aktual.: 11.07.2024 16:03
Karpatka – taką nazwę nadano potężnej maszynie, której zadaniem jest utworzyć wykop tunelu w przebiegu budowanej trasy Via Carpatia. Maszyna ma aż 114 m długości, 15,16 m średnicy i waży 4,4 tys. ton. Hybdrauliczno-elektryczny napęd, składający się m.in. z 12 silników zapewnia niewyobrażalną moc 1 MW. Karpatka ma przed sobą poważne zadanie. Musi wydrążyć tunel o długości 2255 m.
Jak informuje podkarpacki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, obiekt będzie składał się z dwóch nitek. Do tego tunel wyposażony będzie w dodatkowy przejazd awaryjny i 15 poprzecznych przejść. W każdej z nitek do dyspozycji kierowców będą dwa pasy ruchu. Nie ma więc obaw o to, że tunel zmniejszy przepustowość powstającej drogi ekspresowej. Jak długo potrwają prace?
Pierścień skrawający Karpatki waży 440 ton, jest wyposażony w 471 narzędzi służących do wiercenia i obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę. Maszyna przejdzie ponad 100 metrów poniżej szczytu wzgórza Grochowiczna. Wydrążenie jednej nitki (nawy) tunelu zajmie około 9 miesięcy. Przy sprzyjających warunkach. Następnie maszyna w ciągu trzech miesięcy zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie kolejnej nawy tunelu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Należy jednak liczyć się z trudnościami, bo już w lipcu, podczas wypompowywania wody z miejsca planowanego wykopu, wykryto ulatniający się metan. W efekcie, po uzyskaniu naukowych ekspertyz, miejsce wykopu wyposażono w odpowiednią wentylację, a samą maszynę w czujniki niebezpiecznego gazu. W związku z wymogami prawa górniczego trzeba było również opracować nowy projekt wykonania wykopu, uwzględniający zagrożenie metanem.
Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe – Babica będzie kosztowała 2,2 mld zł. Umowa z wykonawcą została podpisana w lipcu 2020 r., a prace budowlane ruszyły w kwietniu 2022 r. Jeśli chodzi o obiekty inżynieryjne, to oprócz tunelu na odcinku powstanie sześć estakad, dwa wiadukty, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową oraz Centrum Zarządzania Tunelem. To ostatnie oznacza, że tunel będzie stale monitorowany m.in. za pomocą kamer. Niewykluczone również, że pojawi się tak odcinkowy pomiar prędkości. Stał on się standardem w ostatnich inwestycjach tego typu.
Jak informuje GDDKiA, zaawansowanie prac w każdym z aspektów budowy S19 Rzeszów Południe – Babica wynosi średnio 40 proc.