Będą zmiany w taryfikatorze. Kierowcy zapłacą więcej za częste wykroczenia

Dziś kary za parkowanie nie należą do wysokich. O efekty raczej łatwo
Dziś kary za parkowanie nie należą do wysokich. O efekty raczej łatwo
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Straż Miejska Bydgoszcz
Tomasz Budzik

09.07.2024 11:06, aktual.: 09.07.2024 14:18

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Od początku 2022 r. kierowców obowiązuje zmieniony taryfikator mandatów, zawierający o wiele wyższe kary niż wcześniej. Dotyczy to jednak tylko wybranych zagadnień. Teraz szykują się kolejne zmiany, a ich efektem będzie podwyższenie kar za przewinienia związane z parkowaniem.

Droga do absurdu

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji odpowiedziało na interpelację poselską wystosowaną przez Paulinę Matysiak i Franciszka Sterczewskiego. Dotyczyła ona kar, które grożą kierowcom w związku z nieprawidłowym parkowaniem. Jak zauważyli posłowie, w części dotyczącej tych przewinień rozporządzenie określające wysokość mandatów (zwane potocznie taryfikatorem) nie zostało znowelizowane od początku swojego istnienia. Efekt jest kuriozalny.

Jak zauważają autorzy interpelacji, w niektórych przypadkach bardziej opłaca się łamać przepisy, niż ich przestrzegać. Dwudniowy postój w strefie płatnego parkowania w Warszawie kosztuje 114 zł. Pozostawienie samochodu na wyznaczonym miejscu w strefie, ale bez wniesienia opłaty, będzie wiązało się z nałożeniem dodatkowej opłaty w kwocie 600 zł. Ale już zostawienie auta w strefie, ale nie na wyznaczonym miejscu parkingowym, na przykład tuż obok przystanku autobusowego, "kosztuje" tylko 100 zł.

Posłowie wskazują również na niekonsekwencję taryfikatora. Jazda wzdłuż po chodniku zagrożona jest karą w wysokości 1500 zł. Parkowanie z dala od krawędzi jezdni, które często jest możliwe tylko pod warunkiem, że przejedzie się wzdłuż chodnika, jest wycenione na 100 zł.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W interpelacji posłowie pytają czy MSWiA zamierza zmienić brzmienie rozporządzenia o mandatach w sekcji dotyczącej parkowania i postoju. Pytają również o to, czy planowane jest wprowadzenie zasady recydywy w odniesieniu do przewinień związanych z parkowaniem. Oznaczałoby to podwójną wysokość kary, jeśli kierowca w ciągu dwóch lat popełni takie samo wykroczenie.

Ministerstwo odpowiedziało

"W opinii resortu spraw wewnętrznych i administracji należy uznać za słuszną argumentację Państwa Posłów w zakresie potrzeby dokonania stosownej korekty rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń w obszarze zatrzymania i postoju (…)" – stwierdził Czesław Mroczek, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Jednocześnie urzędnik nie wskazuje choćby przybliżonego czasu, kiedy miałoby dojść do zmiany przepisów. Z pewnością nie jest to więc kwestia najbliższych tygodni. Ministerstwo odrzuciło natomiast pomysł wprowadzenia karania nieprawidłowego parkowania na zasadach recydywy. Jak informuje resort, są to wykroczenia, które nie są szczególnie niebezpieczne dla innych uczestników ruchu, a właśnie taki klucz do stosowania zasady recydywy przyjął ustawodawca.

Odpowiadający na interpelację Czesław Mroczek zauważył również, że mandaty nie są jedyną formą skłaniania kierowców do przestrzegania przepisów. W arsenale takich środków jest też stosowanie blokad na koła lub odholowywanie pojazdów.

Łaskawy taryfikator

Póki co obowiązuje obecny taryfikator mandatów, który nie przewiduje dotkliwych kar za łamanie przepisów podczas postoju i parkowania. Ile można zapłacić?

  • Zatrzymanie lub postój pojazdu w warunkach, w których nie jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących lub powoduje utrudnienie ruchu — 100−300 zł.
  • Naruszenie obowiązku zatrzymania pojazdu na jezdni jak najbliżej jej krawędzi i równolegle do niej — 100 zł.
  • Naruszenie obowiązku umieszczania pojazdu (z wyjątkiem pojazdu zaprzęgowego) poza jezdnią w czasie postoju na drodze poza obszarem zabudowanym — 150−300 zł.
  • Naruszenie warunków dopuszczalności zatrzymania lub postoju pojazdu na chodniku — 100 zł.
  • Niezachowanie wymaganego odstępu za poprzedzającym pojazdem przez kierującego pojazdem w tunelu, podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego — 100 zł.
  • Zatrzymywanie pojazdu na przejeździe kolejowym lub tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania — 300 zł.
  • Zatrzymywanie pojazdu na przejściu dla pieszych lub na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem, a na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu – także za nimi — 100−300 zł.
  • Zatrzymywanie pojazdu w tunelu, na moście lub na wiadukcie — 200 zł.
  • Zatrzymywanie pojazdu na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli kierujący pojazdami wielośladowymi są zmuszeni do najeżdżania na tę linię — 100 zł.
  • Zatrzymywanie pojazdu na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni lub na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni — 100 zł.
  • Zatrzymywanie pojazdu w odległości mniejszej niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału drogowego, jeżeli pojazd je zasłania — 100 zł.
  • Zatrzymywanie pojazdu przy lewej krawędzi jezdni — 100 zł.
  • Zatrzymywanie pojazdu na pasie między jezdniami — 100 zł.
  • Zatrzymywanie pojazdu w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek, a na przystanku z zatoką – na całej jej długości — 100 zł.
  • Zatrzymywanie pojazdu w odległości mniejszej niż 15 m od punktów krańcowych wysepki, jeżeli jezdnia z prawej jej strony ma tylko jeden pas ruchu — 100 zł.
  • Zatrzymywanie pojazdu na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów lub w śluzie rowerowej, z wyjątkiem roweru — 100 zł.
  • Naruszenie zakazu postoju w miejscach utrudniających wjazd lub wyjazd — 100 zł.
  • Naruszenie zakazu postoju w miejscach utrudniających dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub wyjazd tego pojazdu — 100 zł.
  • Naruszenie zakazu postoju przed lub za przejazdem kolejowym na odcinku od przejazdu do słupka wskaźnikowego z jedną kreską — 100 zł.
  • Naruszenie zakazu postoju w strefie zamieszkania w miejscach innych niż wyznaczone — 100 zł.
  • Naruszenie zakazu postoju na obszarze zabudowanym pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 16 ton lub o długości przekraczającej 12 m — 200−300 zł.
  • Brak sygnalizowania lub niewłaściwe sygnalizowanie postoju pojazdu z powodu uszkodzenia lub wypadku — 150 zł.
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (21)