#Alfa Romeo GTV

Alfa Romeo GTV

Alfa Romeo GTV jest sportowym, dwudrzwiowym coupé, które zadebiutowało w 1994 roku wspólnie z wersją kabriolet o nazwie Spider. Obie wersje nadwoziowe zaprojektowało włoskie studio stylistyczne Pininfarina, znane z opracowania m.in. Ferrari Enzo, Volvo C70 i Ferrari 458 Italia. Alfa Romeo GTV/Spider przez pierwsze pięć lat produkowana była w fabrykach zlokalizowanych we włoskim Arese, a od 2000 roku do 2005 roku w Turynie, w zakładach Pininfariny. Auto bazuje na płycie podłogowej Fiata Tipo 2.

  • Alfa Romeo GTV jest sportowym, dwudrzwiowym coupé, które zadebiutowało w 1994 roku wspólnie z wersją kabriolet o nazwie Spider
  • Alfa Romeo GTV/Spider charakteryzuje się odważną stylistyką, która przypadła do gustu wielu osobom na całym świecie
  • Wyposażenie seryjne Alfy Romeo GTV/Spider obejmuje wiele systemów bezpieczeństwa, w tym system Anti-Lock Braking System (ABS) oraz system kontroli trakcji (ASR)
[1/3] Alfa Romeo GTV jest sportowym, dwudrzwiowym coupé, które zadebiutowało w 1994 roku wspólnie z wersją kabriolet o nazwie SpiderŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alfa_Romeo_GTV_facelift_front.JPG#/media/File:Alfa_Romeo_GTV_facelift_front.JPG) autorstwa Corvettec6r / Wikimedia Commons Domena publiczna

Alfa Romeo GTV/Spider charakteryzuje się odważną stylistyką, która przypadła do gustu wielu osobom na całym świecie. Cechami charakterystycznymi Alfy Romeo GTV/Spider są przednie podwójne reflektory oraz ścięty tył z szerokim pasem, który spełnia funkcję świateł. W 2003 roku auto doczekało się faceliftingu, który obejmował kosmetyczne zmiany, dotyczące przede wszystkim przedniej części nadwozia. Poważnie odświeżono natomiast wnętrze - poprawiono m.in. ergonomię oraz zastosowano lepsze materiały wykończeniowe.

Alfa Romeo GTV/Spider oferowana była z kilkoma jednostkami napędowymi w różnych wariantach mocy. Listę silników otwiera 1,8 l motor T Spark o mocy 144 KM przy 6500 obr./min i 169 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Taka jednostka pozwala osiągnąć setkę po 9,2 s i uzyskać prędkość maksymalną 210 km/h.

Nieco mocniejszym wariantem jest silnik o pojemności 2,0 l T Spark, który generuje 150 KM przy 6200 obr./min lub 155 KM przy 6400 obr./min, w zależności od rocznika danego egzemplarza. Sprint 0-100 km/h trwa 8,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 216 km/h. W ofercie znajdują się również warianty 2,0 l JTS o mocy 165 KM przy 6400 obr./min oraz 2,0 l V6 TB o mocy 202 KM przy 6000 obr./min.

Nie zabrakło także dwóch jednostek o pojemności 3,0 l. Pierwsza z nich, V6 12v, generuje 192 KM przy 5600 obr./min i 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a druga, V6 24v, rozwija 220 KM przy 6300 obr./min i 270 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przyspieszenie do setki trwa odpowiednio 7,3 s lub 6,7 s, a prędkość maksymalna wynosi 225 km/h lub 245 km/h.

Najmocniejszym wariantem jest jednostka o pojemności 3,2 l V6 24v, mocy 240 KM przy 6200 obr./min i 289 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Współpracuje ona z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Taka moc pozwala uzyskać pierwszą setkę po 6,3 s oraz prędkość maksymalną 255 km/h. Alfa Romeo GTV/Spider z takim silnikiem produkowana była w latach 2003-2006. Co ciekawe, jest to najszybsza seryjna Alfa Romeo w historii.

Wyposażenie seryjne Alfy Romeo GTV/Spider obejmuje wiele systemów bezpieczeństwa, w tym system Anti-Lock Braking System (ABS) oraz system kontroli trakcji (ASR).

Alfa Romeo GTV/Spider jest następczynią Alfy Romeo Spider i poprzedniczką Alfy Romeo Brera, którą produkowano w latach 2005-2010 we włoskich zakładach zlokalizowanych w San Giorgio Canavese.

Alfa Romeo GTV/Spider nie jest tak wadliwa jak inne modele produkowane przez tę markę w latach 90. Jednostki napędowe rzadko ulegają awariom. Najczęstsze usterki dotyczą zawieszenia oraz układu hamulcowego, których naprawa bądź wymiana wiąże się z niemałymi kosztami. Co więcej, na rynku brakuje tanich zamienników, które zastąpiłyby oryginalne części.

Plusy:

  • dynamiczne jednostki napędowe
  • akceptowalne spalanie
  • rewelacyjnie właściwości jezdne

Minusy:

  • mało miejsca we wnętrzu i niewielki bagażnik o pojemności 110 l
  • zbyt twarde i mało wytrzymałe zawieszenie na polskie drogi
  • brak zamienników i wysokie ceny oryginalnych części