Mechanicy zdradzają tajemnicę. Dzięki temu akumulator wytrzyma 10 lat
W ostatnich latach można zauważyć wzrastające obawy dotyczące trwałości akumulatorów. Powszechnie uważa się, że są one dziś gorsze niż dawniej. To nie do końca prawda.
Specjaliści twierdzą, że te zarzuty nie mają pokrycia w rzeczywistości. Klucz do dłużej działających akumulatorów leży w odpowiednim użytkowaniu, a nie w kwestii jakości produktu.
Eksperci z popularnego kanału YouTube "mrAkumulator" są przekonani, że przy minimalnym wysiłku ze strony użytkownika, każdy akumulator ma potencjał, by służyć nawet przez dekadę. Wystarczy właściwie zadbać o niego przed nadejściem zimy i lata. Oto ich sugestie.
Ładowanie akumulatora jako kluczowy element
Specjaliści są zgodni, że ładowanie akumulatora dwa razy w roku – przed okresem zimowym i letnim – może znacząco przedłużyć jego życie, nawet dwukrotnie. Kluczem jest używanie wysokiej jakości prostownika. Co zaskakujące, nie tylko zimą akumulator narażony jest na uszkodzenia, ale również latem, gdyż wysoka temperatura stanowi dodatkowe obciążenie. Regularne ładowanie przed latem pozwala na wymieszanie elektrolitu, co zmniejsza korozję i przygotowuje akumulator na wyzwania związane z upałem, w wyniku którego zaniedbane akumulatory mogą ulegać samorozładowaniu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przygotowanie auta na zimę. "Podstawa to opony, uszczelki i akumulator"
Znaczenie stylu jazdy
Sposób korzystania z pojazdu także ma wpływ na akumulator. Przy częstych, ale krótkich podróżach akumulator może potrzebować częstszego doładowywania - nawet co trzy miesiące, ponieważ takie trasy nie pozwalają na pełne uzupełnienie energii przez alternator.
Podstawowe działania konserwacyjne
Podstawowa opieka nad akumulatorem obejmuje kontrolę poziomu elektrolitu i czyszczenie. Jeśli to możliwe, warto skorzystać z taniego przyrządu do sprawdzenia gęstości elektrolitu przed każdym ładowaniem. Zaleca się czyszczenie klem i biegunów za pomocą papieru ściernego i regularne czyszczenie obudowy akumulatora, aby uniknąć wycieków prądów pełzających.
Monitorowanie napięcia
Napięcie akumulatora można łatwo zmierzyć za pomocą prostego multimetru, jednak istotne jest, aby jego bateria była w pełni naładowana, ponieważ inaczej może to zaburzyć pomiar. Należy sprawdzić:
- napięcie spoczynkowe: powinno wynosić od 12,55 do 12,8 V przy wyłączonym pojeździe;
- napięcie podczas rozruchu: nie powinno spadać poniżej 10 V, a minimum to 8,5 V podczas uruchamiania;
- napięcie ładowania: powinno sięgać od 14,0 do 14,5 V, gdy silnik pracuje;
- spadki napięcia: maksymalnie 200 mV, które mierzymy między alternatorem a akumulatorem. Problemy ze spadkiem napięcia występują zazwyczaj w starszych pojazdach.