Audi A8 D3 [awarie i problemy]


Obecnie niewiele osób pamięta 0 tym, że w czasach NRD i RFN BMW chciało przejąć Audi, ale ostatecznie zrezygnowało nie widząc dla tej marki przyszłości. Audi A8 D3 jest jednym z wielu dowodów na to, że monachijski koncern bardzo się wtedy pomylił. "Przewaga dzięki technice" to slogan wykorzystywany przez Niemców, który najbardziej pasuje właśnie do tego modelu.
Historia modelu
Pierwszy romans marki Audi z segmentem aut luksusowych oznaczonych literą „F” rozpoczął się w 1988 roku wraz z premierą modelu V8. W 1994 roku przyszedł czas na model A8 D2, którego konstrukcja w dużej mierze została zbudowana z aluminium. Kolejna generacja A8 D3 została zaprezentowana jesienią 2002 roku.
Trzy lata później samochód poddano modernizacji. Auto po liftingu wyróżnia przede wszystkim nowa atrapa chłodnicy, którą Audi nazywało single frame. Wraz z liftingiem w ofercie pojawiły się również wersje benzynowe z wtryskiem bezpośrednim oznaczone symbolem TFSI.
W tym samym roku światło dzienne ujrzała też usportowiona wersja S8 z silnikiem V10 – tym samym który znajdziemy w Lamborghni Gallardo. Został on nieco zmodyfikowany na potrzeby luksusowej limuzyny. Rok 2008 był czasem kolejnych zmian, właśnie wtedy Audi A8 przeszło kolejny facelifting. Przemodelowano przedni zderzak wraz ze światłami przeciwmgielnymi, boczne kierunkowskazy powędrowały z błotników na lusterka, a tylne lampy otrzymały w pełni LED-owe oświetlenie.
Zobacz również: Audi Q5 ze światłami OLED. Przydadzą się na "siedzących na zderzaku"
Volkswagen Touareg I vs Audi Q7 [awarie i problemy]
W aucie po modernizacji nie zabrakło też nowinek technicznych. Oprócz systemu Audi Side Assist wykrywającego auta w martwym polu zainstalowano jeszcze Audi Lane Assist, który zapobiega niekontrolowanej zmianie pasa ruchu. Audi A8 D3 produkowano do 2009 roku, kiedy to jego miejsce zajął jeszcze bardziej naszpikowany elektronicznymi systemami model D4.
Silniki
Benzynowe:
V6 2,8 FSI (210 KM)
V6 3,0 (220 KM)
V6 3,2 FSI (260 KM)
V8 3,7 (280 KM)
V8 4,2 (335 KM)
V8 4,2 FSI (350 KM)
V10 5,2 FSI (450 KM) wersja S
W12 6,0 (450 KM)
Diesle:
V6 3,0 TDI (233 KM)
V8 4,0 TDI (275 KM)
V8 4,2 TDI (326 KM)
Wybór jednostek napędowych jest ogromny, bez względu na to, którą z nich wybierzecie z pewnością nie będziecie narzekać na brak mocy. Wybór silnika benzynowego będzie zależał w dużej mierze od zasobności waszego portfela. Większość jednostek nie sprawia poważnych problemów w czasie eksploatacji oprócz sporadycznych usterek osprzętu – czasami pada alternator, a w innym przypadku jedna z cewek. Dość ryzykowne są jednak nowocześniejsze motory z bezpośrednim wtryskiem paliwa (FSI), w których z czasem na zaworach może osadzać się nagar. Musicie wziąć pod uwagę to ryzyko wybierając Audi A8 po 2005 roku.
Diesle są co prawda dużo oszczędniejsze, ale za to nie pozbawione wad. Najwięcej kłopotów przysparzają układy wtryskowe i elementy osprzętu łańcucha rozrządu. Tego typu awarie pojawiają się zarówno w wersji V6 jak i w odmianach V8. Jednak zdecydowanie najmniej kapryśna jest wersja podstawowa. Najwięcej usterek odnotowuje się w silniku 4,0 TDI, gdzie oprócz wymienionych wyżej awarii wiele problemów przysparzają luzujące się klapy w kolektorze ssącym.
Audi A6 C6 [awarie i problemy]
Dane techniczne
Na rynku dostępne są zarówno egzemplarze Audi A8 D3 z napędem na koła przedniej osi jak i ze stałym układem 4×4 quattro. Moment obrotowy może być przekazywany tutaj za pośrednictwem: 6-biegowej skrzyni manualnej, 6-stopniowego automatu Tiptronic lub bezstopniowej przekładni CVT Multitronic. Jak na limuzynę segmentu F przystało zarówno z przodu jak i z tyłu w zawieszeniu zdecydowano się na układy wielowahaczowe o bardzo małej masie. Droższe wersje są dodatkowo wyposażone w miechy pneumatyczne.
Awaryjność
Aby zaoszczędzić sobie problemów w czasie eksploatacji przy wyborze Audi A8 D3 należy przede wszystkim unikać wersji ze skrzynią Multitronic. Już od dobrych kilku lat Audi nie może poradzić sobie z wyeliminowaniem awarii elektronicznego sterowania tą przekładnią. Ryzykowny jest też zakup egzemplarzy z pneumatycznym zawieszeniem, w których zawodzi albo elektronika, albo miechy.
Audi A4 B7 [awarie i problemy]
Moduł komfortu również nie należy do mocnych stron tego auta. Kapryśne bywają też siłowniki klapy bagażnika. Uciążliwą przypadłością Audi A8 D3 jest pobieranie prądu przy wyłączonym silniku przez urządzenia pokładowe takie jak: audio, telefon czy sterownik systemu MMI. Elektronika odpowiadająca za bezkluczykowe otwieranie i uruchamianie auta również miewa swoje humory.
Naszym zdaniem
Audi A8 D3 z pewnością nie jest dla ludzi oszczędnych. Luksusowe auta rządzą się swoimi prawami, a decydując się na taki samochód trzeba przygotować się na wyższe ceny części zamiennych. Nawet wymiana filtrów, płynów czy klocków hamulcowych jest tutaj znacznie droższa niż w przeciętnym aucie. Najważniejszy jest wybór właściwego egzemplarza – na rynku jest wiele aut po wypadkach, nieudolnych naprawach lub z instalacjami LPG niskiej jakości.
Ci, którym uda się znaleźć A8 w dobrym stanie będą mogli cieszyć się: wysokim komfortem, rewelacyjnymi własnościami jezdnymi, bogatym wyposażeniem, niezawodnością i zadziwiającą dynamiką. Dla bardziej wymagających Niemcy przewidzieli jeszcze wydłużoną wersję „L”. Ceny Audi A8 D3 na portalach aukcyjnych wahają się od 45 000 do 160 000 zł.
Ten artykuł ma 28 komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze