Rozszerzona historia pojazdu w CEPiK 2.0. Bardzo przydatne zmiany
15 lutego w życie weszły zmiany w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, które ułatwiają zakup używanego auta, a także pozwalają na dokładniejsze zbadanie jego historii. W praktyce to ogromna zmiana dla osób, które planują zakup.
Najważniejsze zmiany w CEPiK 2.0
W sobotę 15 lutego pojawiły się nowe funkcjonalności w ramach dwóch usług: "Historia Pojazdu" oraz "Mój Pojazd". Do najważniejszych należą:
- odczyt drogomierza (licznika) wraz z przyczyną,
- data wymiany drogomierza,
- informacje o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego,
- data wygaśnięcia polisy OC,
- data zgłoszenia o kradzieży oraz data odnalezienia pojazdu,
- data dodatkowego badania technicznego,
- informacja o szkodach istotnych.
Niektóre z powyższych mogą być bardzo istotne przy zakupie samochodu. Dzięki nim trudniej będzie ukryć pewne fakty.
Walka z kręconymi licznikami trwa
Dzięki nowym funkcjonalnościom trudniej będzie ukryć lub zafałszować przebieg. Jedną z najważniejszych zmian jest informacja o wymianie drogomierza wraz z odczytem. Dzięki temu pozostanie w historii pojazdu ślad manipulowania przebiegiem, nawet jeśli sama wymiana drogomierza była słuszna.
Po wpisaniu w CEP przebiegu pojazdu odczytanego podczas kontroli drogowej łatwiej będzie oszacować jak ten pojazd był używany. Przykładowo, jeśli 3 miesiące po badaniu technicznym odczytano przebieg wyższy o 3000 km niż podczas badania, to mamy pewien obraz – auto może przejeżdżać średnio 1000 km miesięcznie. Im więcej takich odczytów tym lepiej.
Trzeba pamiętać o tym, że odczyty drogomierzy są prowadzone obowiązkowo raz w roku (na badaniu technicznym), więc właściciel może (nielegalnie) go zmienić przed samym badaniem.
Stłuczka czy wypadek, a może zaniedbanie?
Na dodatkowe badanie techniczne auta wysyła się, kiedy stan techniczny nie pozwala na bezpieczne poruszanie się po drogach publicznych. Do tej pory w CEP nie pojawiały się informacje na ten temat. Od 15 lutego znajdziemy nie tylko informację o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego, ale także o rodzaju dodatkowego badania technicznego.
Co więcej, jeśli auto ma istotną szkodę (poważny wypadek lub duża kolizja) to taka informacja również pojawi się w CEP. Jest to ważne przy kupnie i negocjacji ceny. Sprzedający nie ukryje już tak łatwo, że coś niepokojącego działo się z autem. Nawet jeśli dowód zatrzymał policjant, a auto nie brało udziału w kolizji, to świadczy już o poważnych zaniedbaniach stanu technicznego. Warto wspomnieć, że nie trzeba mieć fizycznego dowodu przy sobie, by policjant mógł go zatrzymać.
Ochrona przed wysoką karą z UFG
Nowością jest dokładna data obowiązywania ochrony OC – do tej pory była tylko informacja, że OC jest aktualne. Dzięki temu można w każdej chwili bez wnikania w dokumenty sprawdzić, kiedy polisa się kończy, co uchroni przed wysoką karą za jej brak. Przypominam, że polisa OC nie przedłuża się, kiedy pojazd zmienia właściciela.
Nie trzeba iść na policję, by sprawdzić, czy auto jest kradzione
Bardzo ułatwiającą zakup zmianą jest informacja w CEP o zgłoszeniu kradzieży pojazdu. Do tej pory trzeba było to ustalać na komisariacie policji, teraz wystarczy dostęp do historii pojazdu w bazie CEP. Pojawi się w niej bowiem data zgłoszenia kradzieży, a także odnalezienia pojazdu czy zakończenia postępowania.