Jak podłączyć radio samochodowe?
W większości nowych pojazdów radio stanowi wyposażenie standardowe i jest ono wbudowane w deskę rozdzielczą. Jednak w starszych modelach już niekoniecznie. Jak więc je podłączyć prawidłowo, by nie tylko działało, ale i niczego nie popsuć?
31.12.2019 | aktual.: 22.03.2023 16:51
Choć wydaje się to trudnym zadaniem, to nie jest to aż tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Trzeba się jednak zmierzyć z pewną plątaniną kabli. W pierwszej kolejności trzeba zacząć od podłączenia zasilania radia. Odpowiada za nie jedna część zestandaryzowanej kostki ISO.
Należy pamiętać, żeby podłączyć radioodbiornik tak, aby wyłączał się i włączał wraz z przekręceniem kluczyka w stacyjce. Dodatkowo musi zostać ono tak zasilane, aby zawsze było utrzymane podtrzymanie prądu w celu zapamiętania wcześniej ustalonych ustawień.
Za co odpowiadają kable w kostce?
Kostka ISO jest standardowa dla rynku europejskiego. Składa się z następujących wtyków, do których podłączone są przewody w konkretnych kolorach:
- Masa – w szczególności w samochodach japońskich oraz niektórych europejskich, oznaczane są kolorem czarnym. To właśnie ten kable podłącza się do ujemnego bieguna akumulatora.
- Podtrzymanie zasilania – ważne, jeżeli co chwila nie chce ktoś wprowadzać na nowo ustawień radia – to kabel żółty, a w niektórych przypadkach czerwony albo pomarańczowy. Ten przewód z kolei podłącza się do dodatniego bieguna akumulatora.
- Zasilanie – oznaczone jest przeważnie czerwonym lub pomarańczowym kablem. Jest on podłączany w miejsce, gdzie zasilanie jest generowane dopiero po przekręceniu kluczyka w stacyjce.
- Podświetlenie – tutaj po raz kolejny trzeba odnieść się do przewodu pomarańczowego. To dzięki niemu radio będzie miało podświetlenie.
- Antena – Istotnym przewodem jest niebieski. To właśnie on odpowiada za automatyczne wysuwanie się anteny, jeżeli takowa występuje.
Podłączenie radia to nie tylko podpięcie jego zasilania. Trzeba pamiętać też o głośnikach. Z każdego głośnika w pojeździe wychodzą dwa przewody – plus i minus. Na obudowie minusowego przewodu przeważnie jest czarny pasek. Dzięki temu trudno się pomylić. Ważna informacja! Kabli głośników nie łączy się ze sobą i nie podłącza się ich do zasilania. Może to spowodować ich uszkodzenie.
Głośniki przeważnie są oznaczone kolorami dla łatwiejszego ich podłączenia:
- Szary przewód — przedni prawy głośnik,
- Biały przewód — przedni lewy głośnik,
- Fioletowy przewód — tylny prawy głośnik,
- Zielony przewód — tylny lewy głośnik.
Możesz zrobić to sam
Podłączenie radia samochodowego można wykonać samodzielnie. Do tego celu wystarczy mieć podstawowe narzędzia i trochę cierpliwości. Istotną kwestią jest, aby nie śpieszyć się z tą czynnością. Jest to w wielu przypadkach mozolna praca. Należy też pamiętać o tym, aby wszystkie wtyczki były dobrze podłączone, a ich izolacje nienaruszone.