Które opony najlepsze, gdy jest nieco powyżej zera? Odpowiedź nie jest oczywista
Polscy kierowcy powoli przygotowują się do zmiany ogumienia, lecz są świadomi, że pogoda w nadchodzących tygodniach może spłatać figla. W mieszanych warunkach "zimówki" mogą niedomagać. Jest jednak specyficzny rodzaj opon idealny na taką okazję.
Rywale na plusie
Ciekawe wnioski na temat parametrów ogumienia, gdy temperatura jest nieco wyższa od zera, przyniósł ze sobą test przeprowadzony przez "Tyre Review". Eksperyment przeprowadzono w kontrolowanych warunkach zamkniętego toru, dającego możliwość regulowania temperatury powietrza we wnętrzu oraz temperatury asfaltu. Do próby wzięto topowe modele opon poszczególnych kategorii.
Honoru opon letnich broniły Continentale PremiumContact 6. Obok nich w szranki stanęły letnie opony z certyfikatem zimowym, czyli Michelin CrossClimate+. Do tej dwójki dołączyły opony całoroczne Continental AllSeasonContact, a także "zimówki" - Continental WinterContact TS 860. Ciekawostką były opony Nokian Hakkapeliitta R3 przeznaczone głównie do jazdy po zaśnieżonych drogach.
Efekty próby
Przeprowadzone przez Brytyjczyków próby polegały na hamowaniu na mokrej nawierzchni od prędkości początkowej wynoszącej 80 km/h do 5 km/h. Próby były powtarzane przy czterech różnych temperaturach. Jak się okazało, droga hamowania znacznie się różniła w zależności od warunków. Oto wyniki.
Temperatura: 2 stopnie Celsjusza
Opona letnia: 33,66 m
Opona zimowa: 27,93 m
Opona całoroczna: 27,90 m
Nokian Hakkapeliitta R3: 34,26
Michelin CrossClimate+: 27,28
Temperatura: 6,5 stopnie Celsjusza
Opona letnia: 30,20 m
Opona zimowa: 28,28 m
Opona całoroczna: 27,64 m
Nokian Hakkapeliitta R3: 35,16 m
Michelin CrossClimate+: 27,32 m
Temperatura: 9,8 stopnie Celsjusza
Opona letnia: 28,27 m
Opona zimowa: 28,88 m
Opona całoroczna: 27,86 m
Nokian Hakkapeliitta R3: 35,89 m
Michelin CrossClimate+: 27,67 m
Temperatura: 15 stopnie Celsjusza
Opona letnia: 27,51 m
Opona zimowa: 29,63 m
Opona całoroczna: 28,06 m
Nokian Hakkapeliitta R3: 37,21 m
Michelin CrossClimate+: 28,06 m
The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, 2c, 6c, 10c, 15c
Wnioski
Należy zaznaczyć, że w Brytyjczycy przeprowadzili testy w odpowiednich dla siebie warunkach. Zabrakło prób przy temperaturach minusowych, które w ich kraju występują znacznie rzadziej niż w Polsce. Mimo to z eksperymentu można wyciągnąć wnioski, które będą pomocne dla polskich kierowców.
Z przeprowadzonych testów wynika, że jeśli dysponujemy dwoma kompletami ogumienia, nie czekajmy ze zmianą na "zimówki" aż do pierwszego śniegu. Na mokrej nawierzchni już przy temperaturze 8 stopni Celsjusza zyskują one przewagę nad oponami letnimi.
Drugi wniosek dotyczy opon przeznaczonych przede wszystkim na śnieg. Jak widać, choć tego typu ogumienie zapewne doskonale radzi sobie na białej drodze, to w temperaturze nieco powyżej zera zostaje z tyłu. Na takie opony powinni decydować się ci kierowcy, którzy rzeczywiście ich potrzebują, a więc mieszkający w górach lub często w nie jeżdżący.
Trzeci wniosek dotyczy opon całorocznych. Obydwa przetestowane modele wzorowo poradziły sobie w warunkach, z jakimi zimą najczęściej kontakt ma większość polskich kierowców. Co ciekawe, w hamowaniu na mokrej nawierzchni ogumienie całoroczne okazało się nawet nieco skuteczniejsze niż typowe opony zimowe, a przy temperaturze +15 stopni Celsjusza tylko nieznacznie traciły względem opon letnich.
Brytyjski test potwierdza to, co widać na rynku od jakiegoś czasu. Opony całoroczne zyskują na popularności. Choć wciąż stanowią one margines, to powiększa się on w imponującym tempie. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego udział takiego ogumienia w ogólnej sprzedaży w 2020 roku wzrósł już do 16%. Polacy przekonują się do opon całorocznych i coraz mniej im się dziwię.