Piłeś? Nie jedź! I to przez długi czas

Czasy przyzwolenia społecznego na prowadzenie samochodu po spożyciu alkoholu mamy już za sobą. Pobłażania dla takiego zachowania nie ma także policja, a prawo jest surowe. Tymczasem alkohol eliminuje nas z jazdy na dłużej, niż wielu kierowców sądzi.

Większość kierowców "wpada" mimo przekonania, że mogą już prowadzić

Większość kierowców "wpada" mimo przekonania, że mogą już prowadzić

Bezpieczna jazda po alkoholu

Organizm ludzki średnio potrzebuje 3 godzin na spalenie 30 g czystego alkoholu. W przeliczeniu na substancje spożywcze wygląda mniej więcej tak:

50 g wódki = 20 g etanolu (czystego alkoholu)
100 ml wina = 12 g etanolu
0,5 l piwa = 25 g etanolu

Stężenie alkoholu we krwi w wysokości 1 promila odnotowuje się po wypiciu zaledwie dwóch półlitrowych piw. Po wypiciu pół litra mocnego alkoholu najbezpieczniej usiąść za kierownicą dopiero po upływie doby.

Nie ma uniwersalnego przelicznika, który pozwala stwierdzić z całą pewnością, że w takim to, a takim czasie od spożycia alkoholu można prowadzić pojazd. Zmęczenie, stres, kawa i papierosy, a także płeć czy indywidualny proces trawienia opóźniają proces jego spalania. Często bywa, że kierowcy czują się dobrze i wsiadają za kierownicę. W konfrontacji z policjantem okazuje się jednak, że we krwi zmotoryzowanego krąży i tak więcej alkoholu, niż przewiduje nasze — swoją drogą dość restrykcyjne na tle ustawodawstwa europejskiego — prawo.

Niemal 80 proc. nietrzeźwych kierowców zatrzymywanych przez policję to osoby, które usiadły za kierownicę następnego dnia po wypiciu alkoholu. Niestety nie ma co liczyć na to, że po wyspaniu się, zjedzeniu posiłku i uzupełnieniu elektrolitów jesteśmy gotowi do jazdy, mimo że nie upłynął niezbędny czas na przetrawienie alkoholu. W wydychanym powietrzu będzie się on pojawiać do momentu, kiedy organizm nie upora się z nim ostatecznie. Wystarczy zatem wieczorna kontrola drogowa, by ponieść ogromne konsekwencje własnej nierozwagi.

Co na to prawo?

W przypadku popełnienia wykroczenia (poniżej 0,5 promila) Kodeks Wykroczeń w art. 87. § 1 stanowi: Kto, znajdując się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka, prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, podlega karze aresztu albo grzywny nie niższej niż 50 złotych.
§ 2. Kto, znajdując się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka, prowadzi na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania inny pojazd niż określony w § 1,podlega karze aresztu do 14 dni albo grzywny.
§ 3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 lub 2 orzeka się zakaz prowadzenia pojazdów.

Co jeśli alkoholu we krwi jest więcej? Jeśli kierowca ma powyżej 0,5 prom (jest to odpowiednik 0,25 mg alkoholu na ml wydychanego powietrza), to prowadząc auto dopuszcza się przestępstwa. Jazda w stanie upojenia alkoholowego skutkuje odebraniem uprawnień na okres wynoszący minimalnie 3 lata, a maksymalnie 15 lat. Do tego sąd wymierzy karę w kwocie 5 tys. zł. Gdy kierowca spowoduje wypadek w takim stanie, kara finansowa wyniesie 10 tys. zł.

Należy również pamiętać, że zakład ubezpieczeniowy nie pokrywa szkód wyrządzonych przez kierowców będących pod wpływem alkoholu. Oznacza to, że taki kierujący pokryje straty z własnej kieszeni.

Zobacz również: Wideotest Maserati Ghibli

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Awarie łańcucha rozrządu - przyczyny i diagnoza Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić? Zielona Karta - co to jest i gdzie musisz ją mieć? Co to jest szpera? Wyjaśniamy działanie mechanizmu, który ułatwia "latanie bokiem" Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? Awarie pasków wieloklinowych - przyczyny i diagnoza Co to jest mikrohybryda? Sprawdź jak działa prosty sposób na oszczędzanie paliwa Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Jak działa przekładnia CVT? Kto może kierować ruchem drogowym? Jak używać automatycznej skrzyni biegów? Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju? Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Jak właściwie przechowywać opony i koła? Prawo jazdy kategorii B – czym można jeździć? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Czy amortyzatory trzeba wymieniać parami? Towarzystwo ubezpieczeniowe unika wypłaty odszkodowania – co dalej? Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? WP Pomaga: czy jest lepsza opcja od Fiata Tipo? Samochód z USA. Procedury i opłacalność

Popularne w tym tygodniu:

Czy warto bardziej dbać o silnik Diesla? Kosztuje to sporo, ale naprawy są jeszcze droższe Czy wydatek na auto może być inwestycją? Możesz zarobić nawet kilka tysięcy Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Wymieniłeś silnik na niesprawny? Sprawdź, do czego masz prawo Fotoradary i kary za prędkość w Europie. Nadużywanie pedału gazu może słono kosztować Lepkość a gęstość oleju. Sami sprawdzamy, jaka jest zależność