Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję

Samochody są coraz częściej wyposażane w obręcze kół ze stopów lekkich, nierzadko o dużej średnicy. Mają wzory, które doskonale eksponują to, co znajduje się pod spodem. Widać tarcze hamulcowe i zaciski. Te drugie nierzadko lakierowane, prezentują się ładnie, ale co z tarczami? Opracowano już technologię ich malowania, która utrzymuje doskonały wygląd przez lata.

fot. Mariusz Zmysłowski

Układ hamulcowy pracuje w skrajnie trudnych warunkach. Zmienne temperatury i nieustanny kontakt z pyłem pochodzącym z klocków oraz brudem z ulicy sprawiają, że elementy ukryte pod felgą wyglądają różnie. Nawet polakierowane zaciski mogą prezentować się ładnie przez najwyżej 2–3 lata, ale tarcze hamulcowe potrafią błyskawicznie pokryć się korozją.

Nie chodzi o długotrwały postój samochodu, podczas którego pojawia się rdzawy nalot na powierzchni ciernej. Chodzi o pozostałe powierzchnie, takie jak dzwon czy krawędzie tarcz, które błyskawicznie zyskują niepożądany, brązowy kolor.

W dzisiejszych czasach widać je doskonale, gdy obręcze kół mają "delikatny" wzór z cienkimi szprychami. Dlatego też producenci tarcz zarówno na pierwszy montaż jak i na tzw. rynek aftermarket oferują produkty malowane, ale ich blask gaśnie po krótkim czasie, zwłaszcza przez kontakt z czynnikami chemicznymi, chociażby takimi jak środki do mycia felg.

Metodą, która całkowicie eliminuje zjawisko rdzewienia tarcz hamulcowych, jest malowanie ich w technologii UV, czyli użycie lakieru utrwalanego promieniowaniem ultrafioletowym. Być może znacie to z druku lub kosmetyki.

Dzięki tej technologii uzyskuje się nie tylko dobry efekt wizualny nowego produktu w postaci metalicznego blasku, ale ów blask utrzymuje się przez cały okres eksploatacji tarcz. Podczas użytkowania powłoka ochronna ściera się jedynie z powierzchni ciernej.

Liderem w tej dziedzinie jest włoska firma Brembo, która jako pierwsza zastosowała tę metodę i jako pierwsza wprowadziła do sprzedaży w ogóle lakierowane tarcze. Obecnie oferuje szeroką gamę produktów (zamienników oraz części oryginalnych) dostępnych dla dużego grona klientów (ponad 600 modeli aut). Wcześniej tarcze lakierowane UV były montowane głównie jako fabryczne i dostępne w ASO, czyli bardzo drogie.

Warto dodać, że tarcze tego typu są całkowicie pokryte lakierem utrwalonym promieniami UV, również na powierzchni roboczej. W produktach tradycyjnych powierzchnia hamująca jest pokrywana warstwą oleju, którą podczas montażu należy usunąć przez odtłuszczanie. To wydłuża czas wymiany, a w wyniku ewentualnego lenistwa mechanika, może spowodować zaolejenie klocków hamulcowych.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Realne korzyści dla klienta tarcz lakierowanych UV:

  • Doskonały wygląd tarczy przez cały okres eksploatacji;
  • Wysoka odporność na wilgoć, sól drogową, korozję, zmiany temperatur;
  • Wysoka odporność na czynniki chemiczne, co pozwala np. czyścić aluminiowe felgi bez obaw o korozję tarcz;
  • Szybki montaż bez odtłuszczania.

Są także zalety, które dla użytkownika pojazdu nie mają dużego znaczenia, przynajmniej nie bezpośrednio. Tarcze takie są lakierowane bez rozpuszczalników, a podczas procesu zużywa się do 98 proc. mniej energii. Mają więc pozytywny wpływ na środowisko.

Właściciel pojazdu cieszy się przede wszystkim ich wyglądem, co ma ogromne znaczenie w segmencie aut premium czy sportowych. Duże felgi ze stopów lekkich zawsze wyglądają dobrze, ale czasami pokazują zbyt wiele, gdy podejdzie się bliżej. Tarcze zabezpieczone lakierem UV rozwiązują ten problem.

Tuning hamulców – większe tarcze to lepsze hamowanie [cz. 3]

Zmiana tarcz i klocków hamulcowych na sportowe w bardzo wyraźny sposób może poprawić skuteczność i odporność hamulców na ciepło. Jednak wszystko…

Zobacz więcej artykułów z serii: Hamulce

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Znaki zakazu (typ B) z opisem Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Samochód jak miejski rower – sprawdziliśmy, jak działa wypożyczalnia na minuty Zakup auta ze skrzynią DSG: komfort obarczony ryzykiem Klimatyzacja psuje się przez zaniedbania Niewłaściwe ciśnienie w oponach: ryzyko i wydatki Kiedy należy wymienić amortyzatory? Zalany samochód: czy można liczyć na odszkodowanie, auto na rynku wtórnym Co jest lepsze: czujniki parkowania, kamera czy umiejętności kierowcy? 3 sposoby na usuwanie insektów z samochodu - domowy, płyn do szyb i specjalny preparat – co działa najlepiej? Strzałka do skrętu warunkowego – do czego służy i na co uważać? Diagnosta popełnił błąd - czy można domagać się zwrotu pieniędzy?

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a