Wjazd do lasu – kiedy nie wolno tego robić, jakie czekają cię konsekwencje?

Ciepłe dni zachęcają do spędzania czasu na łonie natury. Ci, którzy zdecydują się na wjechanie do lasu samochodem, motocyklem czy quadem, mogą jednak mieć kłopoty. W większości przypadków jest to zabronione.

PAP/Marcin Bielecki

Chęć podjechania bliżej miejsca docelowego wycieczki czy zrobienia przerwy w długiej trasie może skłonić nas do wjechania samochodem do lasu. Niestety jest to zabronione. Z 5 rozdziału Ustawy o lasach wynika, że ruch pojazdami silnikowymi na terenie lasu dopuszczalny jest jedynie na drogach publicznych. Ważne jest przy tym to, że wjazdu nie musi nam wzbraniać szlaban czy znak. Należy przyjąć zasadę odwrotną. Jeśli mamy wątpliwości co do tego, czy droga prowadząca do lasu jest publiczna, nie wjeżdżajmy na nią, o ile nie została ona opatrzona na przykład drogowskazem do jakiejś miejscowości, parkingu czy ośrodka wypoczynkowego.

Oczywiste jest, że na terenach leśnych, a tym bardziej w parku narodowym, zabronione jest również jeżdżenie quadami czy motocyklami. Wystarczy jeden przejazd grupy miłośników terenowej rekreacji, aby zdewastować gruntową drogę, zniszczyć roślinność i przepłoszyć zwierzęta. Niektórzy zagrażają też spacerowiczom czy rowerzystom, pędząc po krętych leśnych drogach.

Zakaz wjazdu do lasu obowiązuje nie tylko latem, gdy istnieje zagrożenie wywołaniem pożaru, ale przez cały rok. Co ważne, za złamanie tego przepisu może ukarać nas nie tylko policja. Prawo do tego ma również leśnik. W nierównej walce z nielegalną jazdą w lesie nie pomaga ich duża powierzchnia przypadająca na poszczególne posterunki. Często nawet błyskawiczna interwencja niewiele da. Jednak przy odrobinie szczęścia udaje się strażnikom nakryć zmotoryzowanych na gorącym uczynku. Podczas takich konfrontacji niejednokrotnie dochodzi do ostrej wymiany zdań, a nawet agresji. Nie zapominajmy jednak, że mamy do czynienia z funkcjonariuszem państwowym, który w razie potrzeby może obezwładnić awanturującego się osobnika, a w sytuacjach zagrożenia życia użyć pistoletu.

Za wjazd do lasu czy pozostawienie w nim samochodu leśnik może nałożyć na kierowcę grzywnę w wysokości od 20 do 500 zł. Jeśli zdecydujemy się na zaparkowanie samochodu w lesie, trzeba też liczyć się z tym, że gajowy zechce przeprowadzić przeszukanie naszego auta. Leśnicy mają do tego prawo i często stosują ten środek, gdyż to jedyny sposób na ograniczenie zjawiska kradzieży drewna. Jeśli dodatkowo wyrządzimy szkodę roślinności lub infrastrukturze leśnej, funkcjonariusz może wystąpić do sądu o ukaranie i podczas rozprawy będzie pełnił rolę oskarżyciela posiłkowego.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Zawieszenie pneumatyczne – luksus, wygoda, ale też spore koszty eksploatacyjne 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Czy można naprawić lampy LED? Sprzedałeś samochód - rozlicz się z urzędem skarbowym Tak łatwo można wpaść w kłopoty finansowe. Wystarczy brak OC Usuwanie filtra DPF – nie ma z tym problemu, ale jest spór 5 zasad, dzięki którym będziesz lepszym kierowcą AdBlue: mocznik do diesla Jak wybrać auto pod montaż instalacji gazowej? Sprawdzenie skuteczności amortyzatorów jest trudne. Dlaczego?

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a