Przepisy i znaki na przejazdach kolejowych

Ten artykuł ma 3 strony:

Przejazdy kolejowe a realia

Pisząc czy nawet myśląc o przejazdach kolejowych każdy miłośnik motoryzacji od razu przypomni sobie śmierć znakomitego rajdowca Janusza Kuliga. Można na różne sposoby tłumaczyć ten tragiczny wypadek, ale przepisy mówią jasno: ”Przed wjechaniem na tory jest on (kierowca) obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności.”

Śmierć Janusza Kuliga niezależnie od okoliczności i winnych była przez jakiś czas przestrogą dla kierowców, zwłaszcza rajdowych kibiców. Teraz już się o tym nie pamięta. Wy natomiast pamiętajcie, że nie ma tłumaczenia słabą widocznością, obecnością dróżnika, sygnalizacją, rogatkami czy też brakiem widoczności przez zabudowania czy drzewa. Dróżnik może zasłabnąć lub popełnić błąd, rogatki i sygnalizacja mogą nie zadziałać, a nie ma takiej przeszkody, która uniemożliwia wyjście z auta i sprawdzenie czy nie nadjeżdża pociąg.

Warto także pamiętać o przejazdach bez żadnych zapór, a oznaczonych jedynie znakami (A-10 i krzyżem św. Andrzeja). Takie często znajdują się na drodze i gdyby nie znaki, byłyby niewidoczne. Z kolei dobra widoczność na boki pozwala kierowcom przejeżdżać przez nie z dużą prędkością bez obaw o zderzenie z pociągiem. Tu jest jednak inne zagrożenie.

Bardzo często tory znajdują się w delikatnym zagłębieniu jezdni i przejazd samochodem osobowym przez nie z prędkością 80–90 km/h może skończyć się uszkodzeniem osłony silnika lub nawet zawieszenia. Jeżeli nie zauważyliście w porę takiego przejazdu pamiętajcie by hamować przed nim, ale nie w trakcie jego przejeżdżania. Dociążając przednie koła narażacie auto na poważniejsze uszkodzenia. Lepiej zachować wyższą prędkość, ale także nieco wyższy prześwit, bez obciążeń dla przedniej osi.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Fakty i mity na temat OC. Co zrobić, by kupić polisę najtaniej? Jak skutecznie hamować z systemem ABS? Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg? Dezynfekcja klimatyzacji - już najwyższy czas Kierowcy i rowerzyści: czy to grupy skazane na niechęć? U kogo OC podrożało najbardziej i dlaczego warto szukać lepszej oferty? Co zrobić z oponami po sezonie? Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność?

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela