Jak przerejestrować samochód z Polski i zagranicy?

Choć jest to stosunkowo prosta procedura, to jednak wymaga czasu i wizyty w wydziale komunikacji, więc warto się do niej przygotować by nie zostać odesłanym z przysłowiowym kwitkiem. Krok po kroku wyjaśniamy jak przebiega proces przerejestrowania samochodu.

fot. Marcin Łobodziński

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie trzeba mieć dokumenty do przerejestrowania samochodu
  • Co trzeba złożyć w wydziale komunikacji celem przerejestrowania samochodu
  • Ile kosztuje przerejestrowanie samochodu
  • Ile czasu trwa przerejestrowanie samochodu

Rejestracja samochodu z Polski

Nie będziemy pisali o rejestracji nowego auta, ponieważ to jest załatwiane na miejscu w salonie i klient przyjeżdża tylko po odbiór. Nawet jeżeli diler nie oferuje takiej usługi lub pobiera za nią dodatkową opłatę, to i tak przygotuje dla was dokumenty, z którymi wystarczy się udać do swojego wydziału komunikacji celem rejestracji.

Umowa sprzedaży samochodu – diabeł tkwi w szczegółach

Umowa sprzedaży samochodu to jedyna obowiązująca w naszym kraju forma prawna przejścia własności samochodu z osoby prywatnej na inną osobę….

W przypadku samochodu używanego jest nieco inaczej. To wy musicie odwiedzić wydział, by pobrać blankiet wniosku o rejestrację pojazdu. Możecie też skorzystać ze strony internetowej wydziału, gdzie znajdziecie gotowe blankiety do wydrukowania. Wniosek wymaga wypełnienia swoich danych i danych pojazdu. Warto wiedzieć, że jeżeli na wniosku widnieje miejsce na wpisanie numeru silnika, nie musicie go podawać.

Do gotowego wniosku musicie dołączyć komplet potrzebnych do przerejestrowania samochodu dokumentów. Oto ich lista:

  • dokument potwierdzający nabycie prawa własności do pojazdu (umowa sprzedaży, faktura, umowa darowizny itp.),
  • dowód rejestracyjny lub decyzja o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu jeżeli pojazd był wycofany czasowo,
  • karta pojazdu (jeżeli była wydana),
  • tablice rejestracyjne,
  • aktualne badanie techniczne pojazdu (wpis w dowodzie lub zaświadczenie ze stacji diagnostycznej),
  • dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (wzór znajdziecie w wydziale komunikacji) - w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu.

Kolejnym etapem jest udanie się do wydziału komunikacji i tu musicie mieć jeszcze ze sobą dowód osobisty oraz dokument potwierdzający zawarcie polisy OC. Oba są tylko do wglądu przez urzędnika. Jeżeli jesteście przedsiębiorcami, a auto jest rejestrowane na waszą firmę, powinniście posiadać również zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Z kolei jeżeli auto miało lub ma mieć osobowość prawną, wówczas trzeba mieć odpis (wypis) z Krajowego Rejestru Sądowego.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Po złożeniu dokumentów w wydziale komunikacji otrzymujemy na miejscu czasowe pozwolenie do poruszania się pojazdem, ważne przez 30 dni. O terminie odebrania dowodu rejestracyjnego i nowych tablic urzędnik poinformuje na miejscu lub zawiadomi poprzez SMS.

Kolejna wizyta w wydziale komunikacji zwykle następuje po maksimum 2 tygodniach i jest zarazem ostatnią. Wówczas oddajecie pozwolenie czasowe, a do wglądy musicie mieć dowód osobisty i dokument potwierdzający zawarcie polisy OC z waszymi danymi. Tak jak powyżej, jeżeli sprawę załatwia pełnomocnik lub jeden ze współwłaścicieli, musi on posiadać pełnomocnictwo.

Opłaty za przerejestrowanie auta krajowego

Opłaty są uzależnione od waszej decyzji odnośnie tablic rejestracyjnych. Jeżeli zdecydujecie się na tablice indywidualne, wówczas będą one kosztowały nie 80 zł, lecz 1000 zł. W przypadku zakupu auta zarejestrowanego w tym samym powiecie, bez zmiany numerów rejestracyjnych zapłacicie mniej za cały proces przerejestrowania, a dokładnie 81 zł. W przypadku auta z innego powiatu lub wydania nowych tablic, suma wyniesie 180,50 zł. Oto konkretne koszty, jakie ponosicie:

  • Tablice rejestracyjne – 80 zł (1000 zł indywidualne)
  • Dowód rejestracyjny – 54 zł
  • Pozwolenie czasowe -13,50 zł
  • Nalepka kontrolna – 18,50 zł
  • Nalepka legalizacyjna – 12,50 zł
  • Opłata ewidencyjna – 2 zł

Rejestracja samochodu z zagranicy

Proces rejestracji przebiega bardzo podobnie do powyższego, ale są pewne różnice. Przede wszystkim należy przetłumaczyć wszystkie dokumenty, jakie będą potrzebne do zarejestrowania auta. W urzędzie wymagane są następujące dokumenty:

  • Wniosek o rejestrację pojazdu,
  • dowód własności pojazdu,
  • dowód rejestracyjny pojazdu, jeżeli pojazd był zarejestrowany lub w przypadku pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacją Szwajcarską lub państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stroną umowy, o Europejskim Obszarze Gospodarczym - inny dokument wydany przez organ właściwy do rejestracji pojazdów w tym kraju stwierdzający rejestrację pojazdu za granicą
  • dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej, w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, adnotację na dowodzie własności pojazdu określającą datę i numer dowodu odprawy celnej przewozowej oraz nazwę organu, który dokonał odprawy celnej,
  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju, w przypadku samochodu osobowego, specjalnego i pojazdu rodzaju „samochodowy inny”, albo dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju. Może to być również zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu albo dowód rejestracyjny pojazdu lub inny dokument wydany przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskim, Konfederacji Szwajcarskim lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, potwierdzający wykonywanie oraz termin ważności badania technicznego,
  • tłumaczenia na język polski przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula dokumentów sporządzonych w języku obcym (tłumaczenie nie dotyczy dowodu rejestracyjnego wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego, Konfederacji Szwajcarskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym w zakresie zawierającym oznaczenia kodów zastosowanych w tym dowodzie),
  • tablice rejestracyjne – jeżeli pojazd był zarejestrowany,
  • oświadczenie wypełniane w urzędzie w przypadku auta bez tablic,
  • w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego z współwłaścicieli pojazdu wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa.

Przy wizycie w urzędzie komunikacji do wglądu będą takie same dokumenty jak w przypadku rejestracji auta krajowego, a zasady odbioru dowodu rejestracyjnego również są identyczne. Jednak suma opłat jest zdecydowanie inna.

Opłaty za przerejestrowanie auta z zagranicy

Suma opłat w przypadku samochodu osobowego wynosi 256 zł, jeżeli nie wybierzecie tablic indywidualnych (w tym przypadku opłata 1176 zł za same tablice). Dodatkowymi kosztami jakie ponosicie są koszty wydania karty pojazdu i tablic tymczasowych. Płacicie nieco więcej również za dowód rejestracyjny. Ogólny koszt zarejestrowania auta w kraju jest również wyższy o koszt tłumaczenia dokumentów u przysięgłego tłumacza, a także o cło, które opłacacie jeżeli auto nie pochodzi z Unii Europejskiej. Niższy jest natomiast o opłatę recyklingową, którą zniesiono wraz z dniem 1 stycznia 2016 roku.

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Co to jest olej low SAPS? Co to jest AdBlue? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Najgorsze silniki benzynowe, których nie polecamy w samochodach używanych Co to jest nadsterowność i podsterowność? Co to jest ISOFIX w samochodzie? Co to jest spalanie stukowe, detonacyjne? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Co to jest turbodziura? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Co to jest hybryda plug-in? Jak zmniejszyć turbodziurę? Tak radzą sobie producenci silników

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela