Nowe Audi Q2 (2016) - premiera
W Genewie zaprezentowano najnowszy model Audi, czyli niedużego crossovera miejskiego, oznaczonego symbolem Q2.
Audi Q2 to zupełnie nowy model, który odcina się stylistycznie od pozostałych crossoverów marki. Q2 zostało zaprojektowane tak, by tworzyć odrębny, oryginalny produkt o indywidualnych cechach stylistycznych. Rzeczywiście tak jest, bo Q2 nie przypomina ani stylizowanego na sportowo Q3, ani też bardziej konserwatywnego Q5, czy dużego Q7. Mimo wszystko, styliści czerpali po trochę z każdego z nich. Modele Q3 i Q5 są jakby dawcami ogólnej bryły nadwozia, z Q5 zaczerpnięto trochę stylistykę przedniego pasa z dużymi reflektorami, ale i tak wszystko jest zupełnie nowe. Warto zauważyć tu pewną rozbieżność. O ile trend budowania sedanów polega na tym, by maksymalnie upodobnić je do siebie, niezależnie od klasy, o tyle każdy z crossoverów dostaje zupełnie nową stylistykę, inny charakter, ponieważ nie ma w tym segmencie miejsca na podobieństwa.
Crossover segmentu premium sam w sobie jest już wyznacznikiem wysokiego poziomu życia i nie ma znaczenia, czy ktoś jeździ Audi Q2 czy Q7, ponieważ również dobrze może mieć ten drugi model w garażu. Cechą charakterystyczną Audi Q2 są liczne elementy wykończenia nadwozia lakierowane na srebrno, z szerokim słupkiem C włącznie. Wysoko poprowadzona linia okien nadaje modelowi masywności i siły.
Nadwozie mierzy 4,19 m długości przy rozstawie osi wynoszącym 2,6 m. Jest to więc auto porównywalne z crossoverami segmentu B, ale klasy premium. Jest więc samochodem, prawie pozbawionym na chwilę obecną konkurentów, ponieważ najmniejszy crossover BMW X1 mierzy odpowiednio 4,44 m długości przy rozstawie osi wynoszącym 2,67 m. Jeszcze większy jest uterenowiony kompakt Mercedesa, czyli GLA. A zatem bez konkurencji? Nie do końca, bo naszym zdaniem dobrym autem porównawczym jest Jeep Renagade lub MINI Countryman.
Wracając do rozmiarów Q2, ma on 1,51 m wysokości i 1,79 m szerokości. Jednak pomimo niewielkich gabarytów, w samochodzie zastosowano rozwiązania techniczne z klasy wyższej i to odróżnia Audi Q2 od takich samochodów jak popularne, miejskie crossovery segmentu B. Są to m. in. Audi virtual cockpit i wyświetlacz danych na szybie, a także cały pakiet systemów wsparcia kierowcy. W Q2 zastosowano w standardzie system Audi pre sense front, którego zadaniem jest rozpoznanie przed samochodem niebezpiecznej sytuacji oraz inicjowanie pełnego hamowania, zależnie od prędkości, zmniejszającego lub całkowicie likwidującego ryzyko kolizji. Ponadto w opcji znajdą się takie rozwiązania jak tempomat adaptive cruise control z funkcją Stop & Go, asystent jazdy w korkach, asystent zmiany pasa ruchu, asystent utrzymania toru jazdy, rozpoznawanie znaków drogowych, asystent parkowania i asystent ruchu poprzecznego.
Jednak nie każdy da się oczarować samymi systemami bezpieczeństwa czy wspomagania, dlatego kabinę Q2 przygotowano w typowym dla Audi stylu. Prostota i funkcja, a to wszystko w ekskluzywnym wydaniu. Ergonomię kokpitu przeniesiono wprost z modelu A4, a wysoka jakość materiałów i takie elementy jak pięknie ukształtowana kierownica czy fotele, mają podnosić wrażenie przebywania w samochodzie wysokiej klasy. Za kierownicą mamy wspomniany już wirtualny kokpit, który można konfigurować i wyświetlać na nim obraz z nawigacji. Systemem MMI navigation plus można sterować również za pomocą naturalnego głosu.
Wnętrze samochodu to cztery wygodne miejsca dla pasażerów oraz 405-litrowy bagażnik, który można powiększyć do 1050 litrów. Klapa bagażnika może być sterowana elektrycznie, a kanapa będzie się składać w proporcjach 60:40 i na życzenie będzie wyposażona w tunel do przewożenia nart. Jednocześnie zdaniem Audi, mamy być zaskoczeni niską, sportową pozycją kierowcy, charakterystyczną dla wszystkich modeli marki.
Gamę jednostek napędowych będą stanowiły silniki benzynowe i wysokoprężne o mocy od 116 do 190 KM. Będą to konkretnie silniki 1.4 TFSI oraz 2.0 TFSI, a także 1.6 TDI oraz 2.0 TDI w dwóch wersjach mocy. Najmocniejsze jednostki napędowe to silniki 2.0 TFSI oraz 2.0 TDI generujące po 190 KM. Różnica tkwi w momencie obrotowym, który w dieslu wynosi 400 Nm, natomiast w silniku benzynowym 320 Nm. Domyślamy się, że 2-litrowy diesel będzie oferowany również w wersji 150-konnej, a mniejszy 1.6 TDI w 116-konnej. Jednostka 1.4 TFSI to najpewniej wersja o mocy 150 KM.
Standard będzie stanowiła przekładnia manualna z sześcioma przełożeniami, natomiast w opcji można zamówić dwusprzęgłowy automat S-tronic z siedmioma biegami. W połączeniu z 2-litrowymi silnikami, jest to zupełnie nowa skrzynia biegów z innowacyjnym systemem smarowania o obniżonym tarciu wewnętrznym. Standardem dla tych jednostek jest również napęd quattro, oczywiście z dołączaną automatycznie tylną osią. Co więcej, samochody zależnie od napędu mają nieco inne zawieszenie tylne. W przypadku wersji przednionapędowej jest to oś zespolona, a mówiąc wprost belka, natomiast w wersji quattro jest to niezależne zawieszenie czterowahaczowe. Z przodu każde Audi Q2 jest wyposażone w prosty układ z kolumnami MacPhersona.
Na rynku europejskim Audi Q2 pojawi się jesienią 2016 r.