Nowe Audi Q2 (2016) - premiera

W Genewie zaprezentowano najnowszy model Audi, czyli niedużego crossovera miejskiego, oznaczonego symbolem Q2.

Nowe Audi Q2 (2016) - premiera
Marcin Łobodziński

Audi Q2 to zupełnie nowy model, który odcina się stylistycznie od pozostałych crossoverów marki. Q2 zostało zaprojektowane tak, by tworzyć odrębny, oryginalny produkt o indywidualnych cechach stylistycznych. Rzeczywiście tak jest, bo Q2 nie przypomina ani stylizowanego na sportowo Q3, ani też bardziej konserwatywnego Q5, czy dużego Q7. Mimo wszystko, styliści czerpali po trochę z każdego z nich. Modele Q3 i Q5 są jakby dawcami ogólnej bryły nadwozia, z Q5 zaczerpnięto trochę stylistykę przedniego pasa z dużymi reflektorami, ale i tak wszystko jest zupełnie nowe. Warto zauważyć tu pewną rozbieżność. O ile trend budowania sedanów polega na tym, by maksymalnie upodobnić je do siebie, niezależnie od klasy, o tyle każdy z crossoverów dostaje zupełnie nową stylistykę, inny charakter, ponieważ nie ma w tym segmencie miejsca na podobieństwa.

Tworząc Audi Q2 użyliśmy geometrycznego języka formalnego, nadając modelowi bardzo indywidualnych cech stylistycznych. Dzięki temu, samochód ten ma jedyny w swoim rodzaju charakter, odróżniający go od innych członków rodziny Q.

szef stylistyki Audi AG, Marc Lichte

Crossover segmentu premium sam w sobie jest już wyznacznikiem wysokiego poziomu życia i nie ma znaczenia, czy ktoś jeździ Audi Q2 czy Q7, ponieważ również dobrze może mieć ten drugi model w garażu. Cechą charakterystyczną Audi Q2 są liczne elementy wykończenia nadwozia lakierowane na srebrno, z szerokim słupkiem C włącznie. Wysoko poprowadzona linia okien nadaje modelowi masywności i siły.

Obraz

Nadwozie mierzy 4,19 m długości przy rozstawie osi wynoszącym 2,6 m. Jest to więc auto porównywalne z crossoverami segmentu B, ale klasy premium. Jest więc samochodem, prawie pozbawionym na chwilę obecną konkurentów, ponieważ najmniejszy crossover BMW X1 mierzy odpowiednio 4,44 m długości przy rozstawie osi wynoszącym 2,67 m. Jeszcze większy jest uterenowiony kompakt Mercedesa, czyli GLA. A zatem bez konkurencji? Nie do końca, bo naszym zdaniem dobrym autem porównawczym jest Jeep Renagade lub MINI Countryman.

Obraz

Wracając do rozmiarów Q2, ma on 1,51 m wysokości i 1,79 m szerokości. Jednak pomimo niewielkich gabarytów, w samochodzie zastosowano rozwiązania techniczne z klasy wyższej i to odróżnia Audi Q2 od takich samochodów jak popularne, miejskie crossovery segmentu B. Są to m. in. Audi virtual cockpit i wyświetlacz danych na szybie, a także cały pakiet systemów wsparcia kierowcy. W Q2 zastosowano w standardzie system Audi pre sense front, którego zadaniem jest rozpoznanie przed samochodem niebezpiecznej sytuacji oraz inicjowanie pełnego hamowania, zależnie od prędkości, zmniejszającego lub całkowicie likwidującego ryzyko kolizji. Ponadto w opcji znajdą się takie rozwiązania jak tempomat adaptive cruise control z funkcją Stop & Go, asystent jazdy w korkach, asystent zmiany pasa ruchu, asystent utrzymania toru jazdy, rozpoznawanie znaków drogowych, asystent parkowania i asystent ruchu poprzecznego.

Obraz

Jednak nie każdy da się oczarować samymi systemami bezpieczeństwa czy wspomagania, dlatego kabinę Q2 przygotowano w typowym dla Audi stylu. Prostota i funkcja, a to wszystko w ekskluzywnym wydaniu. Ergonomię kokpitu przeniesiono wprost z modelu A4, a wysoka jakość materiałów i takie elementy jak pięknie ukształtowana kierownica czy fotele, mają podnosić wrażenie przebywania w samochodzie wysokiej klasy. Za kierownicą mamy wspomniany już wirtualny kokpit, który można konfigurować i wyświetlać na nim obraz z nawigacji. Systemem MMI navigation plus można sterować również za pomocą naturalnego głosu.

Wnętrze samochodu to cztery wygodne miejsca dla pasażerów oraz 405-litrowy bagażnik, który można powiększyć do 1050 litrów. Klapa bagażnika może być sterowana elektrycznie, a kanapa będzie się składać w proporcjach 60:40 i na życzenie będzie wyposażona w tunel do przewożenia nart. Jednocześnie zdaniem Audi, mamy być zaskoczeni niską, sportową pozycją kierowcy, charakterystyczną dla wszystkich modeli marki.

Obraz

Gamę jednostek napędowych będą stanowiły silniki benzynowe i wysokoprężne o mocy od 116 do 190 KM. Będą to konkretnie silniki 1.4 TFSI oraz 2.0 TFSI, a także 1.6 TDI oraz 2.0 TDI w dwóch wersjach mocy. Najmocniejsze jednostki napędowe to silniki 2.0 TFSI oraz 2.0 TDI generujące po 190 KM. Różnica tkwi w momencie obrotowym, który w dieslu wynosi 400 Nm, natomiast w silniku benzynowym 320 Nm. Domyślamy się, że 2-litrowy diesel będzie oferowany również w wersji 150-konnej, a mniejszy 1.6 TDI w 116-konnej. Jednostka 1.4 TFSI to najpewniej wersja o mocy 150 KM.

Obraz

Standard będzie stanowiła przekładnia manualna z sześcioma przełożeniami, natomiast w opcji można zamówić dwusprzęgłowy automat S-tronic z siedmioma biegami. W połączeniu z 2-litrowymi silnikami, jest to zupełnie nowa skrzynia biegów z innowacyjnym systemem smarowania o obniżonym tarciu wewnętrznym. Standardem dla tych jednostek jest również napęd quattro, oczywiście z dołączaną automatycznie tylną osią. Co więcej, samochody zależnie od napędu mają nieco inne zawieszenie tylne. W przypadku wersji przednionapędowej jest to oś zespolona, a mówiąc wprost belka, natomiast w wersji quattro jest to niezależne zawieszenie czterowahaczowe. Z przodu każde Audi Q2 jest wyposażone w prosty układ z kolumnami MacPhersona.

Na rynku europejskim Audi Q2 pojawi się jesienią 2016 r.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (31)