1971 DeTomaso Zonda [zapomniane koncepty]
Zonda - słowo to fani motoryzacji kojarzą z supersamochodem włoskiej firmy Pagani. Jednak czy wiedzieliście, że tę samą nazwę zastosowała inna włoska marka na początku lat 70.? Otóż DeTomaso na salonie samochodowym w Genewie w 1971 roku zaprezentowało koncepcyjny model o nazwie Zonda.
12.11.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:35
Zonda - słowo to fani motoryzacji kojarzą z supersamochodem włoskiej firmy Pagani. Jednak czy wiedzieliście, że tę samą nazwę zastosowała inna włoska marka na początku lat 70.? Otóż DeTomaso na salonie samochodowym w Genewie w 1971 roku zaprezentowało koncepcyjny model o nazwie Zonda.
W 1970 roku zadebiutował najbardziej znany model DeTomaso - Pantera. Za jego projekt odpowiedzialny był Tom Tjaarda ze studia Ghia. Ten sam projektant nakreślił rysy prezentowanego konceptu, który zadebiutował rok po Panterze. Widać zresztą doskonale, że Tom w pewnym stopniu bazował na stylistyce Pantery tworząc Zondę.
DeTomaso Zonda miało być rasowym samochodem klasy GT, który miał zapewniać komfortowe i emocjonujące podróże. Pojazd posiada więc długą, opływową maskę oraz obowiązkowe w tamtym okresie w samochodach sportowych otwierane do góry światła. Cały samochód jest stosunkowo niski, a wrażenie to pogłębia nisko zarysowana linia dachu delikatnie opadająca ku tyłowi.
Zonda powstała na skróconej płycie podłogowej sedana Deauville, a więc w odróżnieniu od Pantery - silnik umieszczono tutaj z przodu. Była to jednostka w układzie V8 o pojemności 5563 cm[sup]3[/sup], którą zapożyczono od Forda. Generowała ona około 350 KM.
DeTomaso w tamtym okresie było mocno związane z Fordem, którego szefostwo stwierdziło, że pojazd nie przyniesie spodziewanych zysków i ostatecznie Zonda nie otrzymała zielonego światła do produkcji seryjnej.
Źródło: Lotus Esprit Turbo