800-konne uosobienie luksusu! – Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 (2010)

800‑konne uosobienie luksusu! – Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 (2010)

800-konne uosobienie luksusu! – Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 (2010)
Olgierd Lachowski
26.10.2010 08:30, aktualizacja: 02.10.2022 21:55

Obok premier Brabusa nigdy nie przechodzi się obojętnie, nawet jeśli jest to A Klasa. Tym razem firma z Bottrop przedstawia Mercedesa-Benza S 600 z silnikiem o mocy 800 KM!

Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 fot.1
Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 fot.1

S Klasa Mercedesa, wyjeżdżając z fabryki, ma jeden z kilku silników. Do każdego z nich Brabus oferuje jakieś poprawki. Firma dzieli ulepszenia na dwie grupy. W pierwszej chodzi o zwiększenie mocy bez ingerencji w objętość skokową silnika, natomiast w drugiej modyfikacje jednostki napędowej powodują wzrost objętości. W prezentowanej limuzynie mamy do czynienia właśnie z tym drugim rozwiązaniem.

Bazą do przeróbek jest silnik M275. To motor V12 o objętości skokowej 5513 cm[sup]3[/sup], który współpracuje z dwiema turbosprężarkami. Osiąga on moc 517 KM przy 5000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 830 Nm przy 1800-3500 obr./min. Inżynierowie tunera rozwiercili cylindry o 1 mm (do 83 mm), a skok tłoka zwiększyli aż o 9 mm (z 87 do 96 mm), wymieniając wał korbowy. Tym sposobem uzyskali objętość 6233 cm[sup]3[/sup].

Oczywiście zmieniono także tłoki, wałki rozrządu i korbowody na lżejsze i lepiej wyważone. Kolejnymi ulepszeniami są poprawione kanały dolotowe w głowicach oraz wydajniejsze wtryskiwacze. Na końcu wymieniono turbosprężarki i międzystopniowe chłodnice powietrza doładowującego oraz zainstalowano układ wydechowy ze stali nierdzewnej ze sportowymi tłumikami i konwerterami katalitycznymi. Wszystkim zarządza nowy program sterujący silnikiem.

Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 fot.19
Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 fot.19

Po tych wszystkich udoskonaleniach „kocioł” wytwarza aż 800 KM mocy przy 5500 obr./min i wręcz niewiarygodnie wielki moment obrotowy wynoszący 1420 Nm przy 2100 obr./min. Dla bezpieczeństwa pozostałych elementów układu napędowego tuner zdławił moment obrotowy do 1100 Nm.

Z silnika moc jest przekazywana na tylne koła za pomocą 5-biegowej automatycznej skrzyni biegów. W tylnym moście na życzenie klienta może się znaleźć mechanizm różnicowy z 40-procentową blokadą.

W zawieszeniu nie zaszły większe zmiany poza jedną - auto może być o obniżone o 15 milimetrów. Umożliwia to nowy program zarządzający pneumatycznym zawieszeniem luksusowego Mercedesa.

Układ hamulcowy to prawdziwe dzieło sztuki z tarczami o średnicy 380 mm z przodu i 355 mm z tyłu. Ale nie rozmiar tarcz hamulcowych najbardziej imponuje, a ilość tłoczków stosowanych w zaciskach hamulcowych. Przednie zaciski mają po 12 tłoczków każdy, a tylne po 8.

Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 fot.2
Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 fot.2

Mimo dużej masy własnej (2210 kg) luksusowy Brabus jest prawdziwą rakietą na kołach. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi tylko 3,90 s. Sprint do 200 km/h trwa tylko 10,30 s, a do 300 km/h – 24,90 s. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 350 km/h. Oczywiście z powodu dużych rozmiarów i wagi Brabus S 600 nie będzie specjalnie szybkim samochodem na torze, ale nie do tego ta limuzyna przecież służy.

Poza tuningiem mechanicznym ekipa z Bottrop wiele uwagi poświęciła wyglądowi Mercedesa, a także podniesieniu komfortu (co na pewno nie było łatwe) prezentowanego samochodu.

Pakiet spojlerów przejęto z wersji z 750-konnym silnikiem. Posiłkując się badaniami w tunelu aerodynamicznym, Brabus skonstruował przedni spojler wytwarzający mniejszy opór aerodynamiczny, a więc i mniejszy nacisk na przednią oś. W przednim zderzaku umieszczono diody LED, znalazło się też miejsce na ogromy otwór, przez który ma wlatywać powietrze chłodzące hamulce i silnik.

Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 fot.3
Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 fot.3

Z boku zamontowane są listwy progowe, a w nich (na życzenie) diody elektroluminescencyjne, które mogą się świecić stale lub włączać się wtedy, gdy ktoś zbliża się do auta albo gdy otwierane są drzwi przez pasażera. To rozwiązanie ma być raczej praktyczne niż tylko "wyglądać". Podświetlenie ulicy ma za zadanie uchronić gości tej limuzyny przed postawieniem nieopatrznie nogi w kałużę, błoto lub - co gorsza - w miękki „towar” pozostawiony przez jakiegoś psa.

Przed przednimi drzwiami znalazło się miejsce na otwór. Ma się nim wydostawać się rozgrzane powietrze, które ochłodziło hamulce. Z tyłu znajduje się przebudowany zderzakospojler z dyfuzorem. Na środku dyfuzora umieszczono światło przeciwmgielne, a na klapie bagażnika zainstalowano małą listwę ozdobną.

Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 fot.5
Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 fot.5

Katalog Brabusa zawiera szeroki wachlarz felg. Do Klasy S można wybierać spośród 9 wzorów. Felgi mają rozmiary od 18” do 22”. Prezentowany egzemplarz „ubrany” jest w koła z felgami Brabus Monoblock F o średnicy 21 cali. Z przodu koła mają szerokość 9,0”, a na nie nałożone są opony 265/30 R 21. Na osi napędowej znajdują się opony 295/30 R 21 wciśnięte na felgi o szerokości 10,5”. Gumy dostarczają Pirelli i Yokohama.

Wnętrze? Przypomina luksusowy apartament, który doposażono w urządzenia multimedialne. Tapicerka jest wykonana - rzecz jasna - z najwyższej jakości skóry, Alcantary® i drewna. Klient może zamówić pakiet Brabus Yachting. W zestawie tym „zwykłe” drewniane i aluminiowe elementy zastępowane są drewnem używanym do wykładania pokładów luksusowych jachtów. Brabus proponuje połączenie drewna klonowego z drewnem tropikalnego drzewa Wenge. Wszystko w jasnych tonacjach.

Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 fot.6
Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 fot.6

Dla zapracowanych Brabus oferuje nowy pakiet iBusiness stworzony wspólne z Apple'em. Pod sufitem podwieszony jest 15,2-calowy monitor, a w zagłówkach przednich foteli zainstalowano mniejsze ekrany podłączone do notebooka, który ze względów bezpieczeństwa jest umieszczony w bagażniku. Można go jednak wymontować i używać poza samochodem.

Komunikacja z innymi urządzeniami jest możliwa dzięki złączom USB lub systemowi Bluetooth®. Łączność ze światem zapewnia Internet. Całym systemem można sterować z foteli umieszczonych z tyłu lub siedzenia pasażera z przodu za pomocą iPadów podłączonych do systemu Comand. Dodatkowo na pokładzie samochodu znajdują się iPod i wysokiej jakości słuchawki (prawdopodobnie firmy Sennheiser).

Pasażerowie, którzy nie muszą pracować w samochodzie, mogą się relaksować, oglądając film odtwarzany z płyty DVD czy Blu-Ray albo grać na konsoli.

Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 fot.10
Brabus S 600 S V12 R Biturbo 800 fot.10

To tylko przykładowy zestaw zainstalowany w opisywanym samochodzie. Brabus jako poważna firma jest w stanie spełnić każdą zachciankę klienta, o ile ten dysponuje odpowiednio dużą sumą pieniędzy.

Skoro już o pieniądzach mowa, to tuner nie podaje ceny swojego najnowszego dzieła, ale myślę, że bez takich dodatków, jak Brabus Yachting i iBusiness, auto będzie kosztowało około 560 tysięcy euro. To szacunkowa (moja) cena na podstawie wartości Brabusa E V12 i Brabusa E V12 Coupé.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V12
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: SOHC, 3 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 6233 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 800 KM przy 5500 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 128,35 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 1420 Nm (ograniczony do 1100 Nm) przy 2100 obr./min
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 12-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 355 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 9,0 x 21” Monoblock F
  • Koła tylne: 10,5 x 21” Monoblock F
  • Opony przednie: 265/30 R 21
  • Opony tylne: 295/30 R 21

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2210 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,76 kg/KM (seryjny – 4,28 kg/KM)
  • Długość: 5226 mm
  • Szerokość: 1871 mm
  • Wysokość: 1464 mm (- 15 mm)
  • Rozstaw osi: 3165 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 10,30 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 24,90 s
  • Prędkość maksymalna: Ograniczona do 350 km/h

Koszty (ceny wybranych części i zmian zastosowanych przez Brabusa):

  • Mercedes-Benz S 600: od 156 961 euro (Niemcy)
  • Tuning silnika: 89 900 euro
  • Układ wydechowy: 2356,2o euro
  • Mechanizm różnicowy z 40% blokadą: 7128,10 euro
  • Moduł sterujący zawieszeniem: 1535,10 euro
  • Hamulce: 21 301,00 euro
  • Komplet kół Monoblock F 21\ + opony: 8901,20 euro
  • Przedni zderzak: 1654,10 euro
  • Listwa pod przedni zderzak: 1425,62 euro
  • Diody LED w przednim zderzaku: 910,35 euro
  • Listwy boczne z diodami LED: 2011,10 euro
  • Tylny zderzak: 1654,10 euro
  • Kompozytowa listwa na pokrywę bagażnika: 1782,62 euro
  • Nakładki progowe z podświetlanym logo: 867,51 euro
  • Tapicerka wnętrza (poza deską rozdzielczą) ze skóry i Alcantary: od 7021,00 euro
  • Skórzana tapicerka deski rozdzielczej: od 3094,00 euro
  • Podsufitka ze skóry lub Alcantary: od 3094,00 euro
  • Pokrycie słupków z Alcantary: 1808,80 euro
  • Zintegrowane z siedzeniami monitory: 6902 euro
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)