Używane Suzuki Jimny – awarie i problemy
Jeśli szukacie małego, zwinnego auta, które równie dobrze poradzi sobie zarówno w zatłoczonym mieście, jak i w terenie, to Suzuki Jimny jest propozycją dla Was.
Używane Suzuki Jimny – historia modelu
Najnowsza generacja Suzuki Jimny produkowana jest od 1998 roku do dzisiaj, ale korzenie tego auta sięgają końcówki lat 60. Właśnie wtedy światło dzienne ujrzał maleńki LJ (czytaj Light Jeep). Konstrukcja nie została opracowana przez Suzuki od podstaw. Powstała na bazie innego japońskiego samochodu terenowego, HopeStar ON360, pierwotnie zbudowanego przez Hope Motor Company. LJ (Eljot) był pierwszym modelem Suzuki, który osiągnął globalny sukces.
W latach 80. na rynku pojawił się jego następca, Samurai. Kolejna, trzecia odsłona małej terenówki Suzuki była dostępna tylko w niektórych krajach. W końcu w 1997 roku podczas Tokyo Motor Show zaprezentowano obecną generację auta. Obecnie, tak samo jak przed laty, samochód oferowany jest z opcjonalnym napędem 4x4. Co najważniejsze, nowa karoseria nie zatraciła wypracowanego przez dekady charakterystycznego stylu.
W 1999 roku oferta została uzupełniona o wersję półotwartą, wyposażoną w brezentowy dach. Pięć lat później samochód otrzymał 1,5-litrowy silnik wysokoprężny produkcji Renault. Rok później konstrukcję poddano kosmetycznej modernizacji. Obecnie Jimny wytwarzany jest w Kolumbii, Japonii i Hiszpanii.
Używane Suzuki Jimny – silniki
Benzynowe:
- R4 0,7 Turbo (64 KM)
- R4 1,3 (80, 82-86 KM)
Diesle:
- R4 1,5 DDiS (65-86 KM)
Oferta silnikowa do Suzuki Jimny jest bardzo skromna i ogranicza się właściwie do trzech motorów. Większość potencjalnych klientów będzie rozglądać się za dieslem, ale jednostka 1,5 DDiS nie należy niestety do zbyt udanych konstrukcji. Pod tą tajemniczą nazwą kryje się awaryjny francuski motor dCi.
Co jest z nim nie tak? Przy przebiegach rzędu 150 000-200 000 km dochodzi do obracania się panewek na wale korbowym, poza tym w większości egzemplarzy zdarzają się problemy z układem wtryskowym i turbosprężarką. Kłopoty sprawia również zawór recyrkulacji spalin (EGR).
Wolnossący benzyniak w ruchu miejskim zużywa od 9,5 l do nieco ponad 10 l/100 km (w zależności od stylu jazdy i rodzaju napędu). Egzemplarzy z maleńkim 0,7-litrowym turbodoładowanym motorem nie znajdziecie – oferowano je tylko w Japonii.
Z kolei diesel podczas jazdy w korkach nie powinien spalić więcej niż 7,3 l/100 km. Osiągi? Nie ma co liczyć na sportowe doznania; nawet najmocniejsze odmiany przyspieszają od 0 do 100 km/h w grubo ponad 10 s. Z drugiej strony w przypadku takiej konstrukcji i tak nie ma to zbyt dużego znaczenia, choć daleka podróż z pewnością będzie uciążliwa.
Używane Suzuki Jimny – dane techniczne
Suzuki Jimny może mieć napęd na przód lub solidny układ 4x4 z reduktorem. W ofercie są dwie skrzynie biegów: 5-stopniowa manualna i 4-biegowa automatyczna. Zarówno z przodu, jak i z tyłu zawieszenie auta to układy zależne oparte na sztywnych mostach, sprężyny śrubowe i amortyzatory.
Bezpieczeństwo? Niestety trudno cokolwiek na ten temat powiedzieć, bo auto nie brało udziału w niezależnych testach zderzeniowych Euro NCAP, ale można spodziewać się, że ramowa konstrukcja nie jest zbyt bezpieczna.
Używane Suzuki Jimny – typowe usterki
Przed zakupem Suzuki Jimny radzę przyjrzeć się dokładnie układowi napędowemu. Jeśli auto było eksploatowane w terenie, wymiany mogą wymagać przeguby napędowe, sprzęgiełka przednich piast, wahacze, łożyska kół, poduszki silnika, podzespoły wewnętrzne tylnego i przedniego mostu oraz elementy metalowo-gumowe zawieszenia. W takich egzemplarzach zdarzają się również wycieki z układu napędowego, a w autach wyposażonych w automat wycieki oleju przekładniowego.
Podatny na uszkodzenia jest również alternator. Użytkownicy narzekają na problemy ze wspomaganiem układu hamulcowego. W autach z serii Jeans zdarzają się uciążliwe drgania koła kierownicy. Ich przyczyną jest zwykle uszkodzony drążek środkowy.
W eliminowaniu wibracji pomaga też zamontowanie amortyzatora skrętu. Jeśli planujecie pojeździć tym autem nieco dłużej, warto zainwestować w solidną konserwację nadwozia i podwozia – Jimny nigdy nie grzeszyło dobrym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Z drobnych niedomagań trzeba wspomnieć jeszcze o szwankującym radiu. Prze zakupem warto skontrolować również stan sztywnych rurek hamulcowych, plastikowe spinki lubią zbierać błoto, które po czasie przyspiesza korozję przewodów.
Używane Suzuki Jimny – naszym zdaniem
Suzuki Jimny to idealne autko zarówno dla singli, jak i emerytów mieszkających za miastem. Jimny to również ciekawa propozycja dla fanów off-roadu. Oczywiście pod warunkiem, że odpowiednio go zmotacie. Dzięki solidnemu układowi 4x4, zależnemu zawieszeniu i lekkiej karoserii auto całkiem nieźle radzi sobie na terenach nieutwardzonych. Na pochwałę zasługuje również udana stylizacja karoserii. Od razu widać, że samochód lubi grząski grunt.
Niestety, Jimny, jak każda konstrukcja, ma swoje wady. Ponieważ jest mały, nawet niewielka stłuczka może skończyć się katastrofą. Wąskie, wysokie auto to również większa podatność na boczne podmuchy. Jak prezentuje się środek? Wnętrze wykończono materiałami niezbyt dobrej jakości, a fotele są zdecydowanie niewygodne. Poza tym w środku jest dość ciasno. Użytkownicy japońskiej terenówki narzekają też na dostępność części zamiennych i spartańskie wyposażenie niektórych egzemplarzy (nie ma w nich między innymi wspomagania układu kierowniczego czy centralnego zamka).