Używana Skoda Fabia II - typowe awarie i problemy
Wiecie jakie auto segmentu B zostało liderem sprzedaży w 2011 roku? Toyota Yaris? Nie. Opel Corsa? Też nie trafiliście, jest to dobrze znana Skoda Fabia. Auta czeskiej marki od lat są w czołówce najchętniej kupowanych samochodów w naszym kraju. Za co nasi rodacy tak lubią Skodę? Na pewno za to, że oferuje sprawdzoną technologie Volkswagena za przyzwoite pieniądze.
09.09.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:03
Wiecie jakie auto segmentu B zostało liderem sprzedaży w 2011 roku? Toyota Yaris? Nie. Opel Corsa? Też nie trafiliście, jest to dobrze znana Skoda Fabia. Auta czeskiej marki od lat są w czołówce najchętniej kupowanych samochodów w naszym kraju. Za co nasi rodacy tak lubią Skodę? Na pewno za to, że oferuje sprawdzoną technologie Volkswagena za przyzwoite pieniądze.
- R3 1,2 6V HTP (60 KM)
- R3 1,2 12V HTP (70 KM),
- R4 1,2 8V TSI (86- 105 KM)
- R4 1,4 16V (86 KM)
- R4 1,4 16V TSI (180 KM) RS
- R4 1,6 16V (105 KM)
Diesle:
- R3 1,2 TDI CR (75 KM)
- R3 1,4 TDI (70- 80 KM)
- R4 1,6 TDI CR (75, 90- 105 KM)
- R4 1,9 TDI (105 KM)
Które jednostki napędowe zasługują na uwagę, a których lepiej unikać? Silniki benzynowe TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa są narażone na osadzający się w komorze spalania nagar. Nie musimy natomiast obawiać się jednostki 1,2 HTP. Ta nieco leciwa już konstrukcja w poprzednim modelu sprawiała sporo problemów, teraz jednak została dopracowana i nie powinna przysporzyć nam żadnych niemiłych niespodzianek, oczywiście poza niską kulturą pracy i miernymi osiągami.
Decydując się na auto z motorem benzynowym musimy jednak pamiętać o tym, że w autach z większymi przebiegami może dojść do uszkodzenia cewek zapłonowych. Jeżeli chodzi o diesle to najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie zakup albo silnika 1,4 albo 1,9 z rodziny TDI, gdzie zastosowane
Dane techniczne
Jakie rodzaje skrzyń biegów znajdziemy w Skodzie Fabii II? Ci, którzy lubią samemu sprawować kontrolę nad zmianą przełożeń mają do wyboru tylko 5-biegowy manual. Zwolennicy automatów mogą wybrać albo starsze wersje z 6-stopniowym automatem lub egzemplarze świeższe wyposażone w dwusprzęgłową skrzynię zautomatyzowaną DSG dysponującą 7 biegami. Jeżeli chodzi o zawieszenie to z przodu znajdziemy tu klasyczne kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną.
Awaryjność
Co najczęściej zawodzi w Skodzie Fabii? Największą wadą tego modelu jest niefortunne usytuowanie węży przy chłodnicy, które lubią się przecierać powodując wycieki czynnika chłodzącego, w wyniku czego przestaje działać klimatyzacja. Układ wydechowy również nie należy do szczególnie trwałych, w wielu nawet młodych Fabiach pojawia się na nim korozja. W niektórych egzemplarzach może pojawić się też defekt wentylatora dmuchawy, który w wyniku uszkodzenia po prostu zaczyna nieprzyjemnie hałasować – jego wymiana to wydatek około 800 zł.
Kolejnym minusem tego auta są nietrwałe tarcze hamulcowe, które wytrzymują jedynie około 30 000 km. Jednym z poważniejszych uchybień są podatne na uszkodzenie poduszki silnika – o czym świadczą głośne trzaski wydobywające się z okolicy przedniego zawieszenia. Kolejny słaby punkt Fabii II to czujniki parkowania, a dokładniej ich sterowanie, które w każdej chwili może odmówić posłuszeństwa. Ponadto ze względu na niską jakość wykonania niektórych wewnętrznych plastików w bagażniku pękają uchwyty znajdujące się pod tylną półką.
Naszym zdaniem
Skoda Fabia II to interesująca propozycja dla osób szukających świeżego używanego auta o stonowanym designie, które będzie można w miarę tanio eksploatować, a po kilku latach bez problemu odsprzedać komuś innemu - ze względu na dobry wizerunek marki, na samochody ze znaczkiem Skody zawsze znajdzie się ktoś chętny. Niestety wysoka popularność tego auta może sprawić, że zainteresują się nim także złodzieje. Najtańsze egzemplarze Skody Fabii II kupimy już za około 20 000 zł, odradzamy zakup aut poflotowych, które mogą być już mocno wymęczone i zaniedbane.