Używane Renault Laguna I - typowe awarie i problemy

Renault Laguna I to jedno z najtańszych aut w swoim segmencie. Co dostaniemy kupując ten francuski samochód klasy średniej? Ciekawy design, ponadprzeciętny komfort jazdy, wygodne fotele oraz przestronne wnętrze. Warto również wspomnieć o tym, że swego czasu Laguna I była najchętniej kupowanym tego typu autem w Polsce. Niestety ten model Renault ma też swoje ciemne strony. Jakie?
Historia modelu
Pierwsza generacja Laguny zadebiutowała w 1994 roku zastępując toporny i mało atrakcyjny model 21. Laguna I była pewnego rodzaju rewolucją stylizacyjną Renault, która wyszła Francuzom na dobre i Laguna wciąż wygląda świeżo i nowocześnie. Rok po premierze zaprezentowano wersję kombi. W 1996 roku w ofercie pojawił się 2,2-litrowy turbodiesel, a rok później pod maską trafił 190-konny silnik V6 o pojemności 3 litrów.
W 1998 roku auto przeszło drobny facelifting, szczególne znaki rozpoznawcze to przednie reflektory, a w wersji liftback także pomarańczowo-czerwone tylne lampy. W tym samym roku pod maskę trafił 1,9-litrowy diesel dTi. Oprócz nowego wyglądu i kilku silników w tym między innymi właśnie wariantu dTi, w Lagunie pojawiła się nowa skuteczniejsza skrzynia automatyczna skonstruowana przez koncern PSA. W 1998 roku do oferty dołączył kolejny diesel 1,9 dCi, a dwa lata później ostatecznie zakończono produkcję I generacji tego modelu.
Zobacz również: Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4 BOSE - test
Silniki
Benzynowe:
- R4 1,6 (107 KM)
- R4 1,8 (90, 94- 120 KM)
- R4 2,0 (114- 139 KM)
- V6 3,0 (167- 190 KM)
Diesle:
- R4 1,9 dTi (98 KM)
- R4 1,9 dCi (107 KM)
- R4 2,2 D (83 KM)
- R4 2,2 TD (113 KM)
Wybierając jednostkę benzynową musimy się liczyć z tym, że najprawdopodobniej po zakupie auta zmuszeni będziemy naprawić bardzo awaryjny układ zapłonowy. Zawodne bywają także alternator i rozrusznik. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem będą warianty o pojemności 1,8 lub 2,0 litra.
Jak jest z awaryjnością silników wysokoprężnych w tym modelu? Wybierając motor z rodziny dTi narażamy się na ryzyko uszkodzenia pompy wtryskowej, w innych jednostkach zacierają się turbosprężarki. Ponadto często awariom ulegają wtryskiwacze. Z silników diesla polecamy przede wszystkim jednostki dTi i dCi, ale musimy pamiętać o tym, że jeśli trafimy na wyeksploatowany egzemplarz to będą nas czekać spore wydatki.
Dane techniczne
Samochód oferowany był z 5-biegową przekładnią ręczną lub 4-stopniowym automatem. Napęd przekazywany jest wyłącznie na koła osi przedniej. W przednim zawieszeniu zajdziemy tu kolumny resorujące, z tyłu mamy do czynienia z belką skrętną. Renault Laguna I w testach Euro NCAP otrzymała 3 gwiazdki, niestety w wyniku zaostrzenia przepisów jedna gwiazdka została skreślona — zostały więc dwie.
Awaryjność
Zawieszenie Laguny I generacji zapewnia doskonały komfort i rewelacyjnie tłumie wszelkich nierówności, niestety ma też wiele słabych stron. Z przodu najczęściej zużywają się sworznie, silentblocki wahaczy oraz łączniki stabilizatora. W tylnym zawieszeniu na polskich drogach szybko wybijają się gumy tylnej belki. Ponadto uszkodzeniu ulegają drążki skrętne, amortyzatory oraz łożyska kół. Niestety wiek auta w połączeniu z niską jakością naszych dróg robi swoje. Warto też regularnie kontrolować stan poduszek silnika, które nie należą do szczególnie trwałych. Z powodu zaawansowanego wieku w przekładni kierowniczej pojawiają się wycieki i luzy.
Zawodne bywają także manualne skrzynie biegów, z których w wyniku uszkodzenia uszczelniaczy zaczyna wyciekać olej. Skrzynie automatyczne uchodzą raczej za trwałe, ale w egzemplarzach z większymi przebiegami będą już wymagać remontu. Wycieki pojawiają się także na osłonach przegubów napędowych, to również oznaka upływu czasu.
Powszechnie spotykanym problemem Laguny I jest także uszkodzenie dmuchawy systemu automatycznej klimatyzacji, którą kupimy za około 250 zł. W niektórych autach dochodzi też do awarii centralnego zamka i elektrycznie otwieranych szyb. Korozja również nie jest obca temu modelowi Renault, a znajdziemy ją przede wszystkim na nadkolach, progach oraz na podszybiach. W układzie chłodzenia często pękają węże i różnego rodzaju przewody, w wyniku czego płyn chłodniczy rozbryzguje się po całej komorze silnika.
Naszym zdaniem
Renault Laguna I generacji to samochód, który polubią osoby ceniące sobie komfortową jazdę. Mocną stroną Laguny I jest też prosta budowa mechaniczna znacznie ułatwiająca naprawy. Atutem jest także ciekawy i ponadczasowy design, a także niska cena zakupu – najtańsze egzemplarze kosztują około 5000 zł.
Trzeba przyznać, że to bardzo atrakcyjna cena biorąc pod uwagę fakt, że konkurencyjne samochody z tamtych lat często kosztują dwa razy więcej. Niestety to co zaoszczędzimy w wielu przypadkach zmuszeni będziemy wydać na serwis, co prawda części zamienne do tego modelu nie są zbyt drogie, ale mnogość drobnych usterek sprawia, że wydatki mogą drastycznie wzrosnąć. Jeśli jednak już uda się nam znaleźć zadbaną wersję to możemy liczyć na stosunkowo bezproblemową eksploatację.
Ten artykuł ma 24 komentarze
Pokaż wszystkie komentarze