Ford Mondeo MkIV [awarie i problemy]

Złośliwi mówią, że to auto o wątpliwej jakości wykonania stworzone z myślą o przedstawicielach handlowych, ich przeciwnicy z kolei zachwalają Forda Mondeo za dobre własności jezdne, przestronność i nowoczesny design. Co by jednak o nim nie mówić to jeden z najlepiej sprzedających się samochodów klasy średniej i główny rywal Volkswagena Passata.
Ford Mondeo MK4 2,0 TDCi Trend – rozmowa ze światowym człowiekiem [test]
Historia modelu
IV odsłona Forda Mondeo zadebiutowała w maju 2006 roku podczas paryskich targów motoryzacyjnych. Dodatkowego splendoru nowemu dziecku Forda miała dodać rola w filmie Casino Royale, o czym ze względu na słabe recenzje i niską frekwencję w kinach pewnie już nikt nawet nie pamięta. Produkcja nowego modelu ruszyła w maju 2007 roku, co ciekawe jeszcze w tym samym roku samochód przeszedł drobny lifting, a pod maskę trafiły turbodoładowane jednostki benzynowe z nowej serii EcoBoost. Kolejny lifting auto przeszło w 2010 roku, a jego prezentacja odbyła się z kolei na targach w Moskwie. Od tego czasu w niezmienionej postaci Mondeo produkowany jest nadal, a nowy ostatnio zaprezentowany model do dealerów trafi w pierwszej połowie 2013 roku. Samochód jest wytwarzany między innymi w: Belgii, Rosji, Chinach, a także w Tajwanie.
Zobacz również: Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja
Silniki
Benzynowe:
R4 1,6 (110, 120 – 125 KM)
R4 1,6 EcoBoost (160 KM)
R4 2,0 (145 KM)
R4 2,0 EcoBoost (203 — 240 KM)
R4 2,3 (161 KM)
R5 2,5 (220 KM)
Diesle z rodziny TDCi:
R4 1,8 (100 — 125 KM)
R4 2,0 (115 — 140 KM)
R4 2,2 (175 — 204 KM)
Wybór silników jest spory, ale czy każda jednostka napędowa zasługuje na uwagę? Jako, że Mondeo MkIV to jeszcze bardzo młoda konstrukcja trudno tu mówić o jakiś poważnych niedomaganiach. Teoretycznie możemy wybrać taki silniki jaki nam najbardziej pasuje, warto jednak postawić na motory wolnossące, które w dłuższej perspektywie powinny wytrzymać znacznie więcej niż wysilone jednostki EcoBoost.
Decydując się na diesla należy jednak unikać wariantu o pojemności 1,8 litra, który cierpi na problemy z zacierającą się turbosprężarką i bardzo szybko zużywającym się dwumasowym kołem zamachowym. Znacznie bezpieczniej będzie kupić auto z większą jednostką napędową spośród motorów opracowanych we wspólnie z koncernem PSA. Ze względu na obecność filtra cząstek stałych osobom jeżdżącym głównie po mieście odradzamy zakup silnika wysokoprężnego wyposażonego w DPF, ponieważ podczas eksploatacji auta w takich warunkach może dojść do jego zatkania – w przypadku całkowitego zatkania koszty jego wymiany to kilka tysięcy złotych. Warto pamiętać też o tym, że niemal w każdym silniku bez względu na to czy jest to diesel czy benzyna może pojawić się usterka jednego z czujników jego osprzętu.
Dane techniczne
Wszystkie wersje Mondeo MkIV wyposażone są w napęd na przód, niestety nawet te najmocniejsze. Do wyboru mamy 4 przekładnie: 5- i 6-biegowy manual lub dwa 6-stopniowe automaty. Jeden z nich to właściwie dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana Powershift. W przednim zawieszeniu znajdziemy tu typowy układ oparty na kolumnach MacPhersona, z tyłu zaś podobnie jak w poprzedniku układ wielowahaczowy. W testach zderzeniowych niemieckiej organizacji Euro NCAP Mondeo MkIV uzyskał dobry wynik 5 gwiazdek.
Awaryjność
Jakość Forda stale się poprawia, jednak niestety oszczędności dają o sobie znać w postaci dużego natłoku drobnych usterek. Użytkownicy Mondeo MkIV narzekają przede wszystkim na: częste uszkodzenia zamka klapy bagażnika, odklejającą się przednią szybę przez którą do wnętrza dostaje się woda, samoistnie pękającą tylną szybę (problem dotyczy wersji kombi), defekty amortyzatorów klapy bagażnika oraz zbyt delikatny lakier. W wyniku niechlujnego spasowania tylnej klapy bagażnika do wnętrza może dostawać się woda.
Sporadycznie spotykanym problemem jest uszkodzenie siłowników centralnego zamka — elementy te lubią odmawiać posłuszeństwa również zimą, kiedy po prostu zamarzają. Zdarzają się też problemy z pompą i silniczkiem wspomagania układu kierowniczego. Jeśli szukacie auta wykonanego z dużą starannością będziecie zawiedzeni, bo w wielu egzemplarzach sprzed liftingu plastiki użyte do wykończenia wnętrza zaczynają skrzypieć i trzeszczeć nawet przy niewielkich przebiegach, na domiar złego od nadwozia odpadają też chromowane ozdobne plastikowe listewki i inne elementy. Irytującą przypadłością tego modelu jest wariujący komputer pokładowy, który bardzo często bez powodu odsyła właściciela do serwisu na wymianę oleju. Klimatyzacja również miewa swoje humory.
Ford Mondeo 2,0 EcoBoost Ghia – wzorowy popcar [test autokult.pl]
Naszym zdaniem
Ford Mondeo MkIV jest nieco bardziej potulny niż jego poprzednik, co prawda jazda nim nadal gwarantuje przyjemne doznania, ale układ kierowniczy nie jest już tak precyzyjny jak u poprzednika, a przez bardziej komfortowo zestrojone zawieszenie samochód lubi się czasem delikatnie wychylać na zakrętach. Jednak mimo wielu drobnych niedomagań możemy śmiało polecić ten model, bo naprawa większości elementów nie zrujnuje naszego budżetu, a oprócz przyjemności z jazdy dostaniemy bardzo przestronne i pakowne wnętrze, wysoki komfort podróżowania i kilka ciekawych gadżetów (pod warunkiem, że wybierzemy bogatą wersję). Ceny używanego Forda Mondeo MkIV oscylują w granicach od 30 000 do około 60 000 zł.
Zobacz także:
Awarie i problemy: Ford Mondeo Mk3
Awarie i problemy: VW Passat B6
Awarie i problemy: Honda Accord VII
Ten artykuł ma 30 komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze