Niemcy pokazali prawdę o elektrykach. Dojechał tylko jeden

Samochody elektryczne na autostradach mają zdecydowanie niższe zasięgi niż w mieście. Dodając do tego niską temperaturę, otrzymujemy wymagające warunki dla e-aut. Niemiecki ADAC sprawdził, czy można przejechać trasę Monachium-Berlin bez ładowania.

Škoda Enyaq iV
Škoda Enyaq iV
Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
Mateusz Lubczański

Producenci nie obawiają się mówić o zasięgach przekraczających 600 km na jednym ładowaniu. Tyle tylko, że są uzyskiwane w warunkach laboratoryjnych, "komfortowych" temperaturach i ze sporą rekuperacją energii.

Niemiecki automobilklub ADAC wziął pod lupę 25 samochodów elektrycznych. Założenie było proste: podróż z Monachium do Berlina autostradą A9. Na stanowisku testowym imitowano pochyłości drogi i realistyczne warunki ruchu. Prędkość maksymalna to 130 km/h, dystans 582 km, temperatura wyniosła 0 stopni. Czas jazdy: 5 godzin i 15 minut.

ModelPrzebieg na ładowaniu / pozostały zasięgDeklarowany zasięg WLTPŚrednie zużycie kWh/100 kmŚrednie zużycie kWh/100 km w normie WLTPZasięg (km) uzupełniony w 20 minut
Mercedes-Benz EQS 450+

582 / 18

81720,416,4304
Lucid Air Grand Touring AWD5188392314,9255
Porsche Taycan Perf. Plus50466721,417,4370
VW ID.7 PRO S43670020,913,6261
Tesla Model 3 MR RWD4237022112,5207
NIO ET 5 LR42153222,720,7239
BMW iX xDrive5041363327,419,5198
Audi S e-tron GT39860527,118,2294
KIA EV3 81.435058624,215,5169
Polestar 2 LR SM3496322515,4193
Hyundai IONIQ 6 77.4 RWD34461423,814,3222
Lotus Emeya33554029,120,1289
Ford Capri ER RWD3326272413,3178
Cupra Born VZ32559425,314,9201
XPeng G6 LR32557027,717,5231
Skoda Enyaq Coupé 8531656625,715,7188
Nissan Ariya 87 FWD3145162818,7131
Renault Scenic E-Tech 22031459429,817,7122
GWM ORA 07 AWD30452026,817,5104
BYD Seal RWD29457028,416,6140
Volvo EC40 SM ER28556930,316,6154
Genesis GV60 RWD27851729,517195
Peugeot e-3008 21026351828,517,1123
MG 4 ER25452029,816,5130
Toyota BZ4X FWD23350425,614,7126

Tylko jeden samochód przejechał ten odcinek bez ładowania: Mercedes EQS. Ma on jednak największe ogniwo mieszczące aż 118 kWh. Na miejsce dojechałby z zasięgiem 18 km.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektryczna Mazda 6e. Ale z tym ładowaniem to dajcie spokój, kto to widział

ADAC zauważa, że w 18 modelach zużycie było o 50 proc. wyższe niż deklaracje producenta. Najmniejsze różnice odnotowano w przypadku NIO ET5 (10 proc.) oraz Porsche Taycana (23 proc.). Istotna jest również średnia moc ładowania – w ciągu 20 minut Ora 07 zyska energię na 104 km, podczas gdy Taycan – na 370 km.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (2)