Niemcy pokazali prawdę o elektrykach. Dojechał tylko jeden
Samochody elektryczne na autostradach mają zdecydowanie niższe zasięgi niż w mieście. Dodając do tego niską temperaturę, otrzymujemy wymagające warunki dla e-aut. Niemiecki ADAC sprawdził, czy można przejechać trasę Monachium-Berlin bez ładowania.
Producenci nie obawiają się mówić o zasięgach przekraczających 600 km na jednym ładowaniu. Tyle tylko, że są uzyskiwane w warunkach laboratoryjnych, "komfortowych" temperaturach i ze sporą rekuperacją energii.
Niemiecki automobilklub ADAC wziął pod lupę 25 samochodów elektrycznych. Założenie było proste: podróż z Monachium do Berlina autostradą A9. Na stanowisku testowym imitowano pochyłości drogi i realistyczne warunki ruchu. Prędkość maksymalna to 130 km/h, dystans 582 km, temperatura wyniosła 0 stopni. Czas jazdy: 5 godzin i 15 minut.
| Model | Przebieg na ładowaniu / pozostały zasięg | Deklarowany zasięg WLTP | Średnie zużycie kWh/100 km | Średnie zużycie kWh/100 km w normie WLTP | Zasięg (km) uzupełniony w 20 minut | 
|---|---|---|---|---|---|
| Mercedes-Benz EQS 450+ | 582 / 18  | 817 | 20,4 | 16,4 | 304 | 
| Lucid Air Grand Touring AWD | 518 | 839 | 23 | 14,9 | 255 | 
| Porsche Taycan Perf. Plus | 504 | 667 | 21,4 | 17,4 | 370 | 
| VW ID.7 PRO S | 436 | 700 | 20,9 | 13,6 | 261 | 
| Tesla Model 3 MR RWD | 423 | 702 | 21 | 12,5 | 207 | 
| NIO ET 5 LR | 421 | 532 | 22,7 | 20,7 | 239 | 
| BMW iX xDrive50 | 413 | 633 | 27,4 | 19,5 | 198 | 
| Audi S e-tron GT | 398 | 605 | 27,1 | 18,2 | 294 | 
| KIA EV3 81.4 | 350 | 586 | 24,2 | 15,5 | 169 | 
| Polestar 2 LR SM | 349 | 632 | 25 | 15,4 | 193 | 
| Hyundai IONIQ 6 77.4 RWD | 344 | 614 | 23,8 | 14,3 | 222 | 
| Lotus Emeya | 335 | 540 | 29,1 | 20,1 | 289 | 
| Ford Capri ER RWD | 332 | 627 | 24 | 13,3 | 178 | 
| Cupra Born VZ | 325 | 594 | 25,3 | 14,9 | 201 | 
| XPeng G6 LR | 325 | 570 | 27,7 | 17,5 | 231 | 
| Skoda Enyaq Coupé 85 | 316 | 566 | 25,7 | 15,7 | 188 | 
| Nissan Ariya 87 FWD | 314 | 516 | 28 | 18,7 | 131 | 
| Renault Scenic E-Tech 220 | 314 | 594 | 29,8 | 17,7 | 122 | 
| GWM ORA 07 AWD | 304 | 520 | 26,8 | 17,5 | 104 | 
| BYD Seal RWD | 294 | 570 | 28,4 | 16,6 | 140 | 
| Volvo EC40 SM ER | 285 | 569 | 30,3 | 16,6 | 154 | 
| Genesis GV60 RWD | 278 | 517 | 29,5 | 17 | 195 | 
| Peugeot e-3008 210 | 263 | 518 | 28,5 | 17,1 | 123 | 
| MG 4 ER | 254 | 520 | 29,8 | 16,5 | 130 | 
| Toyota BZ4X FWD | 233 | 504 | 25,6 | 14,7 | 126 | 
Tylko jeden samochód przejechał ten odcinek bez ładowania: Mercedes EQS. Ma on jednak największe ogniwo mieszczące aż 118 kWh. Na miejsce dojechałby z zasięgiem 18 km.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Elektryczna Mazda 6e. Ale z tym ładowaniem to dajcie spokój, kto to widział
ADAC zauważa, że w 18 modelach zużycie było o 50 proc. wyższe niż deklaracje producenta. Najmniejsze różnice odnotowano w przypadku NIO ET5 (10 proc.) oraz Porsche Taycana (23 proc.). Istotna jest również średnia moc ładowania – w ciągu 20 minut Ora 07 zyska energię na 104 km, podczas gdy Taycan – na 370 km.