Zatrąbisz - postoisz dłużej na na czerwonym. Władze Bombaju chcą wychowywać kierowców

Bombaj to 20-milionowe miasto charakteryzujące się gigantycznym zagęszczeniem ruchu drogowego, a co za tym idzie dużymi korkami, które frustrują kierowców. Ci, by dać upust emocjom, chętnie korzystają z klaksonu. Indyjskie władze zamierzają z tym skończyć. Właśnie testują nowy system sterowania sygnalizacją, który ma nauczyć Hindusów właściwego używania sygnałów ostrzegawczych.

Korki to duży problem w Bombaju, ale bezsensowne trąbienie tylko pogarsza sytuację.Korki to duży problem w Bombaju, ale bezsensowne trąbienie tylko pogarsza sytuację.
Źródło zdjęć: © pixabay.com
Aleksander Ruciński

Wystarczy kilka minut na ruchliwej ulicy Bombaju by oszaleć od hałasu. Dźwięki setek, a czasem nawet i tysięcy silników mieszają się z krzykami podenerwowanych kierowców, a towarzyszy im akompaniament klaksonów. Nie wiedzieć czemu Hindusi ubzdurali sobie, że nadużywanie sygnału ostrzegawczego sprawi, że dojadą do celu szybciej. To duży problem, z którym zamierzają walczyć tamtejsze władze.

W walce z nadmiernym hałasem pomóc mają czujniki zamontowane w sygnalizacji świetlnej, które badają natężenie dźwięku pochodzącego z klaksonów. Gdy zaprogramowane wartości zostaną przekroczone, czerwone światło nie zmieni się na zielone, a niecierpliwi kierowcy postoją przed sygnalizatorem znacznie dłużej, niż by tego chcieli.

W miejscach, w których na razie wdrożono taki system, jedynym rozwiązaniem na w miarę płynną jazdę jest nieużywanie klaksonu i cierpliwe oczekiwanie na zmianę świateł. Każdy frustrat, który nie wytrzyma napięcia i ulży sobie, niepotrzebnie hałasując, narazi się nie tylko na dłuższy postój na światłach, ale i na nienawistne spojrzenia pozostałych uczestników ruchu, którzy będą cierpieć razem z nim.

Odpowiedzialność zbiorowa nie zawsze jest najlepszym wyjściem z sytuacji, ale w przypadku 20-milionowego Bombaju sprawdza się zaskakująco dobrze. W miejscach, w których testowo zastosowano nowy system, zauważono znaczący spadek hałasu oraz wzrost płynności jazdy. Lokalna policja drogowa podobno już nie może doczekać się rozbudowania tego kontrowersyjnego rozwiązania o kolejne lokalizacje.

Nadużywanie klaksonu to jednak nie tylko problem występujący w Indiach. Podobne zachowania można dostrzec w większości mocno zakorkowanych miast na całym świecie. Ciekawe, czy pomysł Hindusów za jakiś czas znajdzie zastosowanie również poza granicami kraju.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Najpopularniejsze auto świata zmieni się nie do poznania. Mamy zdjęcia
Najpopularniejsze auto świata zmieni się nie do poznania. Mamy zdjęcia
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Pojechał do warsztatu. Na miejscu pojawiła się policja
Pojechał do warsztatu. Na miejscu pojawiła się policja
Policjanci wyjęli alkomaty i się zdziwili. To się nazywa kumulacja
Policjanci wyjęli alkomaty i się zdziwili. To się nazywa kumulacja
Chińczycy ogrywają UE. Kolejna marka musiała im zapłacić
Chińczycy ogrywają UE. Kolejna marka musiała im zapłacić
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Tak, to jest auto włoskiej policji. W Polsce mogą tylko pomarzyć
Tak, to jest auto włoskiej policji. W Polsce mogą tylko pomarzyć
Błąd parkowania z automatyczną skrzynią biegów, który może zaskoczyć
Błąd parkowania z automatyczną skrzynią biegów, który może zaskoczyć
Ekspresówka jest jak nowa. Po prawie 20 latach wymienili nawierzchnię
Ekspresówka jest jak nowa. Po prawie 20 latach wymienili nawierzchnię
Akcja policji w całym kraju. 5 tys. funkcjonariuszy ruszy na drogi
Akcja policji w całym kraju. 5 tys. funkcjonariuszy ruszy na drogi