Zanim pojawi się M‑piątka – Kelleners 550i Touring (2012)
Na razie BMW M5 dostępne jest jako sedan i choć pewnie niedługo pojawi się też wersja kombi, zwana przez bawarskiego producenta Touring, to co bardziej niecierpliwi klienci mogą nabyć BMW 550i Touring i poddać je modyfikacjom – na przykład w firmie Kelleners Sport.
13.05.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:24
Na razie BMW M5 dostępne jest jako sedan i choć pewnie niedługo pojawi się też wersja kombi, zwana przez bawarskiego producenta Touring, to co bardziej niecierpliwi klienci mogą nabyć BMW 550i Touring i poddać je modyfikacjom – na przykład w firmie Kelleners Sport.
Piątka w wersji Touring to jedno z najładniejszych kombi dostępnych na rynku. Auto nie dość, że eleganckie, to ma całkiem pojemny bagażnik, który jednak w pełni jest wykorzystywany chyba tylko w sezonie wakacyjnym, bo przecież trudno wyobrazić sobie, żeby taki wóz był wołem roboczym w jakiejś firmie i targano nim wory z cementem.
Producent z Monachium nie żałuje też piątce mocnych silników. W tej chwili najmocniejszą instalowaną pod maską jednostką napędową jest motor o symbolu N63B44. Jest to 8-cylindrowiec o kącie rozwarcia rzędów cylindrów wynoszącym 90 stopni. Maszyna ma objętość skokową wynoszącą 4,4 l, bezpośredni wtrysk paliwa i dwie turbosprężarki w układzie szeregowo-równoległym.
Jednostka silnikowa ma moc 407 KM przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 600 Nm w bardzo szerokim zakresie obrotów, bo od 1750 do 4500 obr./min. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów pozwala to ważącemu prawie 2 tony autu przyspieszyć do 100 km/h w 5,10 s i osiągnąć prędkość 250 km/h, która jest zresztą ograniczona elektronicznie.
Samochód z takim właśnie silnikiem trafił w ręce specjalistów firmy Kelleners. Ci, prawdę mówiąc, wiele się nie napracowali w kwestii modyfikacji wokół serca BMW, bo wymienili tylko elektroniczny sterownik. Zmiana jednak jest widoczna, bo wóz zyskał 83 KM mocy i aż 120 Nm momentu obrotowego.
Auto zostało obniżone o 30 mm za sprawą nowych komponentów zawieszenia. Ta modyfikacja pasuje do tego pojazdu tym bardziej, że fabryczny samochód został wyposażony w stylistyczny pakiet M, który nieco upodabnia go do prawdziwego BMW M5.
Pod przednim zderzakiem znalazło się miejsce dla niewielkiej listwy, a z tyłu jest imitacja dyfuzora oraz cztery 90-milimetrowe końcówki rur wydechowych. Niestety, te ostatnie nie są zakończeniem sportowego „wydechu”. To tylko nakładki końcowe.
To jeszcze nie wszystko, co zrobiła ekipa Kellenersa. Stuningowane 550i Touring otrzymało komplet nowych kół. Wszystkie felgi (wzór o nazwie Hamburg) mają średnicę 20 cali, ale różnią się szerokością na przedniej i tylnej osi. Te z przodu mają 9,0” szerokości, a założone na koła tylne są o jeden cal szersze. Na obręcze włożone są opony 255/35 (przód) i 285/30 (tył).
Wszystko, o czym napisałem powyżej, znalazło się w prezentowanym samochodzie. Ale jest jeszcze mechanizm, którego zabrakło w opisywanym wozie, a co jako jedna z niewielu firm tuningowych Kelleners ma w ofercie. Jest to mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, N63B44
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
- Doładowanie: dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 490 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 111,49 KM/l (seryjny – 92,61 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 720 Nm
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna Steptronic
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 9,0 x 20” Hamburg
- Koła tylne: 10,0 x 20” Hamburg
- Opony przednie: 255/35 R 20
- Opony tylne: 285/30 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1975 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,03 kg/KM (seryjny – 4,85 kg/KM)
- Długość: 4907 mm
- Szerokość: 1860 mm
- Wysokość: 1432 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2968 mmblock position=\inside5725/block
Źródło: Kelleners