Tańsze auta od nowego roku. Wszystko za sprawą unijnych przepisów
W myśl przepisów mających na celu ograniczenie sprzedaży samochodów wysokoemisyjnych polski importer Toyoty obniżył ceny tych, które emitują najmniej. I w ten sposób dwa modele stały się tańsze o 27 tys. zł.
Toyota RAV4 Plug-in i Toyota Prius to dwa samochody niskoemisyjne, których sprzedaż w 2025 roku będzie mocno promowana przez polskiego importera, by producent zapłacił możliwie najniższą karę za sprzedawanie swoich spalinowych modeli, w tym wysokoemisyjnego Land Cruisera, którego cena wzrosła radykalnie.
W myśl przepisów europejskich, każdy producent sprzedający pojazd z emisją CO2 na poziomie wyższym niż 93,6 g/100 km będzie płacił karę 95 euro netto od każdego grama powyżej limitu dla każdego samochodu. Czysto hipotetycznie, za każdą zarejestrowaną na terenie Unii Europejskiej wysokoemisyjną Toyotę Aygo X spalającą średnio prawie 5 l/100 km i tym samym emitującą 108–110 g CO2/100 km Toyota będzie płaciła karę wynoszącą od 1368 do 1558 euro, czyli ok. 5843-6654 zł.
Na szczęście emisję CO2 zlicza się ze wszystkich zarejestrowanych samochodów i dzieli przez ich liczbę, dlatego każdy zarejestrowany model niskoemisyjny zmienia całkowicie sytuację. Toyota RAV4 plug-in katalogowo emituje tylko 22 g CO2 na 100 km, a Prius od 11 do 16 g. By zachęcić do ich zakupu, obniżono ceny tych samochodów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid w wersji Dynamic jest tańsza o 14 000 zł i jej cena wynosi obecnie 242 900 zł. O tyle samo obniżono cenę katalogową wersji Selection, a o 9100 zł obniżono cenę wersji Style. Jednak absolutnym hitem jest cena 270 900 zł dla specyfikacji GR Sport, co oznacza obniżkę na poziomie 27 000 zł.
Droga do tej pory Toyota Prius Plug-in Hybrid kosztuje obecnie od 193 900 zł. Tyle zapłacimy za podstawową wersję Comfort. Na początku ubiegłego roku katalogowa cena zaczynała się od 199 900 zł.