Za radio w aucie trzeba płacić. Kary są wysokie

Wielu kierowców ignoruje obowiązek rejestracji i uiszczenia opłaty abonamentowej za odbiornik radiowy, który ciąży na każdym właścicielu pojazdu lub jego użytkowniku. Tylko część kierowców jest zwolniona z tego obciążenia.

Radio znaleźć można niemal w każdym samochodzieRadio znaleźć można niemal w każdym samochodzie
Źródło zdjęć: © WP
Marcin Łobodziński

Koszt miesięcznego abonamentu za odbiornik radiowy w 2023 r. wynosi 8,70 zł. W przypadku posiadaczy odbiorników telewizyjnych lub telewizyjnych i radiowych, opłata wynosi 27,30 zł miesięcznie. W przypadku płatności z góry należności roczne wynoszą odpowiednio 94,00 zł oraz 294,90 zł. Istnieją jednak pewne wyjątki - z opłat zwolnione są osoby niepełnosprawne, kombatanci oraz osoby, które ukończyły 75 lat. Właściciele pojazdów powinni zgłosić posiadanie odbiornika i uiścić stosowną opłatę.

Jeżeli jednak gospodarstwo domowe opłaca już abonament radiowo-telewizyjny za odbiorniki znajdujące się w domu, nie musi ono ponosić dodatkowych kosztów za radio w samochodzie. Warunkiem jest jednak, że pojazd jest zarejestrowany na osobę prywatną. W przypadku, gdy pojazd jest zarejestrowany na działalność gospodarczą, leasingowany lub wynajmowany, obowiązek płacenia abonamentu spoczywa na jego użytkowniku.

Elżbieta Karasiewicz z Wydziału Abonamentu RTV, Departamentu Mediów Publicznych Biura KRRiT w rozmowie dla serwisu wirtualnemedia.pl w 2022 r. wyjaśniła, że: "...opłatę abonamentową należy uiścić za każdy samochód firmowy, który jest wykorzystywany do prowadzonej działalności gospodarczej". To oznacza, że liczba opłat powinna być równa liczbie pojazdów w firmie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy Hyundai Kona - gdzie oni znajdują te zwierzęta?

Konsekwencje niepłacenia abonamentu RTV mogą być surowe. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się, że nie jest to związane z wysokimi karami, coraz więcej osób zgłoszonych do urzędu skarbowego przekonuje się, że sytuacja jest gorsza, niż mogło się wydawać.

Kara za niepłacenie abonamentu wynosi aż 30-krotność podstawowej opłaty. W przypadku posiadania tylko odbiornika w samochodzie, kara wynosi 261 zł. Jeśli jednak mówimy o abonamencie za telewizor i radio, kara wzrasta do 819 zł. Dodatkowo, właściciel pojazdu musi uiścić opłatę za zaległe miesiące, licząc od momentu zakupu pojazdu. Może to oznaczać dodatkowe kilkaset złotych, a nawet ponad tysiąc.

Telewizja Polska rocznie zyskuje na opłacie abonamentowej około 300-400 milionów złotych. W 2022 r. w Senacie trwała dyskusja nad projektem likwidacji tego podatku, jednak pomysł ten spotkał się z krytyką ze strony Ministerstwa Kultury i KRRiT. Na chwilę obecną, nie należy więc oczekiwać zniesienia tej opłaty.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu