Za kulisami targów NYIAS [Nowy Jork 2013]
Choć minęło niewiele czasu od targów w Genewie to jak się okazuje również w temacie plotek i przecieków część informacji producenci zachowali dla siebie i przedstawili dopiero w Nowym Jorku. Tym razem większość doniesień dotyczy aut sportowych.
01.04.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:05
Audi - NYIAS 2013
Producent z Ingolstadt pracuje aktualnie nad trzecią generacją modelu TT. W wywiadzie udzielonemu portalowi Car Advice główny projektant auta – Walter da Silva – powiedział, że samochód zachowa swój klasyczny kształt. Inżynierowie Audi wprawdzie próbowali nadać TT nieco agresywnego kształtu jednak ostatecznie zdecydowano się na tradycyjną linię nadwozia.
Jak wynika z wypowiedzi da Silvy samochód jest już gotowym projektem i producent jest aktualnie na etapie tworzenia pierwszych egzemplarzy do testów. Pod maską, zgodnie z nową polityką aut grupy Volkswagen, znajdą się jedynie turbodoładowane silniki. Pozostaje mieć tyko nadzieję, że Audi nie zdecyduje się na włożenie do TT silnika 1,4 TFSI.
Bentley - NYIAS 2013
Niedawna prezentacja modelu Flying Spur wzbudziła dyskusje o nadchodzącym modelu w nadwoziu coupé. W planach jest podobno budowa drugiej generacji odmiany Supersports, która będzie dysponować tradycyjnym turbodoładowanym silnikiem w12 o mocy przekraczającej 650 KM. Auto miałoby zadebiutować w roku 2015 i być jedną z dwóch ostrych odmian brytyjskiego GT.
Poza modelami GT, GT Speed i GT Supersports do salonów miałaby również trafić drogowa odmiana wersji GT3. Czy wprowadzanie do sprzedaży torowych odmian luksusowej limuzyny jaką jest Flying Spur ma sens?
Jaguar - NYIAS 2013
Od momentu debiutu Jaguara F-Type o aucie nie mówi się wiele. Z pewnością nie takiego odbioru spodziewał się producent dlatego w planach jest rozszerzenie oferty brytyjskiego kabrioletu. W przyszłości oferta Jaguara ma wyglądać podobnie do tej, jaką swoim klientom daje Porsche.
Zgodnie z założeniami producenta co 12-18 miesięcy ma debiutować nowa wersja F-Type, która będzie zapewne konkurować z poszczególnymi wersjami Porsche 911. Nowe modele mają być prezentowane aż do zakończenia produkcji auta, która jest planowana na rok 2020.
Lexus - NYIAS 2013
Wszyscy pamiętamy zamieszanie, jakie wywołał Lexus konceptem LF-LC. Wiele wskazuje na to, że producent zamierza wprowadzić auto do produkcji seryjnej już latem przyszłego roku. Samochód miałby być napędzany hybrydową V-ósemką, która pozwoli na osiągnięcie pierwszej setki w czasie poniżej 5 sekund. LF-LC debiutujący pod nazwą LC będzie konkurentem m. in. Mercedesa klasy S coupé.
To nie jest jednak jedyna niespodzianka jaką Japończycy mogą szykować. Po targach w Paryżu sporo mówiło się o wprowadzeniu do produkcji seryjnej modelu LF-CC, który na salonie był prezentowany jako koncept. Plotki te znajdują swoje potwierdzenie a auto jako następca modelu SC najprawdopodobniej zadebiutuje razem z większym bratem latem 2014 roku.
Maserati - NYIAS 2013
Jak powszechnie wiadomo włoski producent pracuje ostatnio nad rozszerzeniem swojej gamy modelowej. Po debiucie nowego Quattroporte w planach jest budowa jego mniejszego brata oraz SUV-a. Najciekawiej jednak prezentuje się zapowiadany rywal dla Porsche 911, którego debiut ma nastąpić w roku 2016.
Auto będzie plasowane pomiędzy aktualnym GranTurismo a budowaną przez Maserati Alfę Romeo 4C. Pod maską wszystkich odmian będą pracować turbodoładowane silniki V6 w różnych wariantach mocy zatem gama będzie się prezentować podobnie jak w przypadku Porsche 911.
Mercedes - NYIAS 2013
Gama hybrydowych odmian Mercedesów będzie rosnąć. Do oferowanych obecnie modeli wkrótce dołączy spalinowo-elektryczna klasa C. W planach jest również budowa w pełni elektrycznych gniazdkowozów, które zostaną zbudowane na bazie klasy B oraz nowego Smarta.
Porsche - NYIAS 2013
Debiut Alfy Romeo 4C najwyraźniej zaniepokoił producenta z Zuffenhausen. Jak zdradził niedawno szef inżynierów Porsche w firmie toczą się dyskusje nad wprowadzeniem do produkcji modelu Cayman w odmianie GT3.
Producent dość powściągliwie wypowiada się o ewentualnym debiucie Caymana GT3 jednak nie ma wątpliwości, że Alfa Romeo 4C wyprzedza nieco niemieckiego sportowca pod względem osiągów i możliwości na torze. Moim zdaniem to może być argument nie do podważenia podczas podejmowania decyzji o rozpoczęciu prac nad autem.
Toyota - NYIAS 2013
Tymczasem Toyota po premierze Aurisa i nowej RAV4 nie odpoczywa i zabiera się za kolejny duży projekt. Jest nim podobna do znanej z aut Volkswagena modułowa platforma, na której w przyszłości miałyby spoczywać auta japońskiego producenta. Byłaby to kolejna po m. in. BMW firma, która chce wprowadzić to rozwiązanie. Płyta podłogowa będzie nosić nazwę Toyota New Global Architecture (TNGA).
Z początku samochody oparte na nowej platformie dzieliłyby ze sobą nie więcej niż 30 procent części jednak z czasem ta liczba wrosłaby do 80 procent. Oszczędności wynikające z budowy aut na jednej płycie podłogowej są oczywiste dlatego najprawdopodobniej jest to teraz najważniejszy projekt Toyoty.