Za błędy kierowców płacą z kasy miejskiej. NIK wprost: "niegospodarność"

Wjechałeś w znak, zniszczyłeś barierkę czy miejską zieleń? Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że nie zostaniesz pociągnięty do odpowiedzialności. Nie wzrośnie nawet twoja składka ubezpieczenia, bo urzędnicy nie chcą "bawić się" w windykację. NIK wprost mówi o niegospodarności.

Ten kierowca "skasował" wcześniej znak. Miasto może - ale nie musi - naprawić szkody z ubezpieczenia sprawcyTen kierowca "skasował" wcześniej znak. Miasto może - ale nie musi - naprawić szkody z ubezpieczenia sprawcy
Źródło zdjęć: © fot. policja.pl
Mateusz Lubczański

Naprawa uszkodzonej infrastruktury – słupków sygnalizacji, znaków czy barierek – kosztowała w ciągu 3 lat prawie 19 mln zł. 7,6 mln zł musiały zapłacić miasta z własnej kieszeni, bo zarządcy dróg nie wyegzekwowali pieniędzy od sprawców, ich ubezpieczycieli lub – co najgorsze – z polis zawartych przez miasto.

Najgorzej jest w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie 98,8 proc. (!) kwot nie zostało odzyskanych. Co więcej, za szkodę wycenioną na 8,4 tys. zł, miasto dostało… 300 zł. W Katowicach jest niewiele lepiej – tam współczynnik pokrywania kosztów z kasy miejskiej wynosi 85,1 proc. Jedynie Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy w całości odzyskał koszty napraw.

Głównym problemem – według Najwyższej Izby Kontroli – jest współpraca z policją. Tylko 14 proc. zgłoszeń uszkodzeń pochodziło od mundurowych. W Poznaniu, Świnoujściu, Płocku czy Jeleniej Górze przez 3 lata nie uzyskano żadnej informacji. Policja nie musi przekazywać informacji zarządcom dróg ws. wypadków (z systemu SEWIK), bo nie ma takiej podstawy prawnej. Niektóre z jednostek przekazywały takie informacje po prostu "z dobrej woli".

W prawie 70 proc. przypadków zarządcy dróg nie ustalili sprawców zniszczeń (poprzez zaniechanie lub zwłokę). Bez ustalenia sprawcy nie da się odzyskać pieniędzy z odszkodowania.

Co gorsza, nawet jeśli to ustalono, w 226 przypadkach sprawy były prowadzone przewlekle, bez monitorowania wpłat od ubezpieczycieli. Przez to w 6 miastach przez 3 lata nie udało się odzyskać pieniędzy. Ale to nie koniec. Nawet jeśli miasto miało "swoje" ubezpieczenie, w 46 przypadkach koszty napraw i tak uzupełniano z budżetu. Łącznie dało to 120 tys. zł z miejskich kas, które można było uzyskać z opłaconych polis.

Utrzymanie elementów infrastruktury to olbrzymie koszty. Wystarczy zauważyć, że w Warszawie w 2019 roku (czyli z normalnym ruchem samochodów) dziennie uszkadzany był ponad 1 słupek przeszkodowy U-5a (wyceniany na ok. 100 zł).

"To jeden z elementów bieżących napraw" – informuje Jakub Dybalski z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich. Tendencja jest jednak malejąca. "Kolejne przebudowy niebezpiecznych miejsc i chyba lepiej jeżdżący kierowcy, którzy przyzwyczajają się do nowej organizacji ruchu, powodują, że skoszonych pylonów jest mniej" – dodaje.

Kontrola NIK skończyła się wystawieniem 10 zawiadomień o naruszeniu finansów publicznych, a w Toruniu skierowano sprawę do naczelnika urzędu skarbowego.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇