Używany Fiat Coupe - opis włoskiego sportowca

Za oknem pogoda płata figle, a właściciele kabrioletów coraz częściej żałują, że lato w naszym kraju nie trwa co najmniej do końca października. Cieszą się natomiast wszyscy ci, którzy słoneczne dni przeczekali w klimatyzowanych autach z nadwoziem coupe. Kiedy temperatura spadnie poniżej zera, nadal będą mogli cieszyć się swoimi pojazdami. Do tej grupy należą bez wątpienia osoby, które zdecydowały się na zakup Fiata Coupe - głównego bohatera tego artykułu.

Fiat CoupeFiat Coupe
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Fiat
Bartosz Pokrzywiński

Wszyscy doskonale wiedzą o tym, że bardzo charakterystyczne nadwozie tego dwudrzwiowego coupe zaprojektowało studio Pininfariny. Jednak Sergio Pininfarina, syn założyciela włoskiego studia projektowego, tylko wykończył dzieło, któremu kształt nadał Chris Bangle - ten sam stylista, który później przeszedł do BMW i zaprojektował m.in. serię 5 oraz 7. W1993 roku po prawie czterech latach prac Fiat Coupe ujrzał światło dzienne.

Pierwsze egzemplarze Coupe weszły na rynek już w 1993 roku, jednak rozpoczęcie masowej produkcji datuje się na rok 1994. Nadwozie dwudrzwiowego coupe lakierowane było na czarno, niebiesko, czerwono, żółto oraz biało. Z ostatniej wersji wyszło tylko 130 egzemplarzy, które włoski producent wyprodukował z myślą o kolekcjonerach, więc to właśnie białe coupe jest największą gratką na rynku samochodów używanych.

Jednostki napędowe

Mocniejsza odmiana, którą montowano również w Lancii Delcie HF Integrale, rozpędzała Coupe zbudowane na płycie podłogowej Tipo do pierwszej setki w 7,5 s i pozwalała osiągnąć prędkość maksymalną 225 km/h. Zdaniem wielu właścicieli Fiat z tym silnikiem jest w stanie pojechać nawet 250 km/h.

Jednak dla osób, które chcą czerpać maksymalną frajdę z jazdy, włoski producent stworzył pięciocylindrowy, 20-zaworowy silnik 2,0. W topowej wersji wzmocnionej turbosprężarką osiągał on moc maksymalną 220 koni mechanicznych i 310 Nm momentu obrotowego, które dostępne były już przy 2500 obr./min. Jako że Fiat Coupe z tą jednostką ważył zaledwie 1310 kilogramów, auto rozpędzało się do pierwszej setki w 6,5 s, a wskazówka licznika zatrzymywała się dopiero na 250 km/h.

Najmocniejszy silnik nie należy do najbardziej ekonomicznych i podczas agresywnej jazdy jest w stanie spalić nawet 20 litrów paliwa na 100 kilometrów, jednak za takie osiągi trzeba płacić. Dla oszczędnych przeznaczone są jednostki 16-zaworowe 1,8 o mocy 130 koni mechanicznych. Wprawdzie pierwsza setka w 9,2 s i v-max 205 km/h nie zwalają z nóg, ale rekompensuje to spalanie na poziomie 8-9 litrów.

Na co zwrócić uwagę przy kupnie?

Jednostki napędowe montowane we Fiacie same w sobie nie są awaryjne, dlatego szczególną uwagę należy zwrócić na poprzedniego właściciela - czy regularnie wymieniał płyny i jakie części stosował - oryginale czy zamienniki.

Przeglądając ogłoszenia na portalach aukcyjnych, możemy znaleźć Fiaty Coupe z początkowych lat produkcji już nawet za około 7000 złotych. W 1997 roku auto przeszło delikatny facelifting, w którym zmieniono głównie konsolę środkową oraz wykończenie wnętrza.

Za poliftingowe egzemplarze trzeba zapłacić już ponad 10 000 zł. Mądrze jest jednak mieć w portfelu dodatkowe 2-3 tysiące złotych, które przeznaczy się na ewentualną wymianę materiałów eksploatacyjnych - płynów, elementów zawieszenia, hamulców.

Ceny wybranych części zamiennych dla wersji 2,0 16V:

  • Drążek kierowniczy - Blueline 45 zł
  • Klocki hamulcowe przód - JC 107 zł
  • Klocki hamulcowe tył - JC 71 zł
  • Pasek rozrdządu - Dayco 61 zł
  • Napinacz paska rozrządu - JC 218 zł
  • Tarcza sprzęgła - Luk 501 zł
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów