Wspaniały dźwięk silnika i ciekawa historia. Sukces Mazdy 787B

Dźwięku tego silnika nie da się pomylić z niczym innym. Miał być awaryjną udręką, okazał się kluczem do zwycięstwa.

Mazda 787BMazda 787B
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Arkadiusz Stando

Od 1991 roku 24-godzinny wyścig Le Mans wygrał tylko jeden japoński samochód. Była nim Mazda 787B. To wyjątkowe auto swego czasu narobiło sporo szumu w świecie motorsportu. Skąd wziął się jej sukces? Większość zasług spada tu na silnik.

Przeczytaj pełną historię Mazdy 787B:

Samochód przygotowała należąca do Mazdy firma Mazdaspeed. Japoński producent jako jeden z nielicznych na świecie wierzył w silniki z wirującym tłokiem więc taka jednostka trafiła do 787B. Nazywała się nazwano R26B i miała cztery tłoki. Każdy z nich miał objętość 654 cm3, co powinno sumarycznie dawać 2616cm3. Jednak w silnikach typu Wankla liczy się to zupełnie inaczej. Objętość skokowa jednego cylindra jest równa podwojonej zmianie objętości komory spalania. A więc w rzeczywistości mówimy tutaj o 5,2-litrowym motorze.

Mazda 787B Hunaudières Straight Amazing Sound!

Zbudowany przez Mazdaspeed silnik osiągał moc 710 KM przy 9000 obr./min. Nie był to jednak szczyt jego możliwości. Inżynierowie musieli spełnić ograniczenia narzucone przez regulamin. Gdyby nie one moglibyśmy mówić 900 KM przy 11 000 obr./min. Dodatkowym atutem auta jest jego waga – zaledwie 830 kg. Dzięki takiej kombinacji auto miało niesamowite osiągi. Podczas Le Mans w 1991 r. jego prędkość maksymalna wyniosła 344 km/h.

Orgasmic sound of 4-rotor Mazda 787B

Największym zaskoczeniem związanym z 787B była jej niezawodność. Silniki Wankla uważa się za skore do awarii. W dodatku są paliwożerne i drogie w eksploatacji. Tymczasem R26B sprawdziła się na wyścigu wyśmienicie. Wyścigówka bez problemów przejechała 5000 km. Nie było nawet mowy o mniejszych awariach.

Właśnie dzięki bezawaryjności Mazda wygrała 24-godzinny wyścig Le Mans. Auta konkurencji nie miały szans. Serie awarii samochodów Porsche, Mercedesa i Peugeota otworzyły Japończykom drogę do zwycięstwa. Była to pierwsza i jedyna wygrana japońskiego auta w tym wyścigu.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne