Wartość rezydualna, czyli za ile sprzedamy auto - cz. 1
Gdy pierwszy i drugi raz kupowałem samochód, pojęcie wartości rezydualnej było mi w ogóle nieznane. Tymczasem powinno ono stanowić jeden z najważniejszych elementów decyzji o zakupie nowego pojazdu dla firmy, a nawet osoby prywatnej.
15.05.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:39
Wartość rezydualna to swego rodzaju prognozowanie ile będzie warty samochód w przyszłości, oparte na systematycznym spadku wartości środka lokomocji. Do określenia wartości powinniśmy na początku wiedzieć jak długo chcemy użytkować dany pojazd i w przybliżeniu ile kilometrów nim przejedziemy.
Takie dalekosiężne planowanie może się to wydawać dość trudne, ale pamiętajmy, że podobne informacje są nam potrzebne, gdy korzystamy z leasingu czy wynajmu długoterminowego. Poza tym warto poświęcić chwilę na tego typu rozważania, bo stanowią one źródło potencjalnych oszczędności.
Cena za 5 lat
Pozornie informacja o wartości rezydualnej jest najbardziej potrzebna podmiotom leasingującym pojazdy lub świadczącym usługę wynajmu długoterminowego. Tego rodzaju prognozy wpływają na wysokość miesięcznej raty i prosząc o szczegółową ofertę mamy szansę otrzymać również dane o spadku wartości pojazdu, który same w sobie w tym przypadku odgrywają dla klienta mniejsze znaczenie.
Jednak sporo podmiotów gospodarczych wciąż korzysta z gotówkowej lub kredytowej formy finansowania i tutaj świadomość od czego zależy wartość rezydualna jest bardzo ważna. Szczególnie wśród osób świadomie nabywających auta, czyli biorących pod uwagę TCO (całkowity koszt użytkowania pojazdu).
Podstawowy element RV, bo tak w skrócie z języka angielskiego określana jest wartość rezydualna, stanowi sama marka pojazdu, a dalej model. Auta posiadające dobry image, pozytywnie postrzegane przez użytkowników znacznie łatwiej potem sprzedać niż samochody uchodzące za słabe jakościowo, awaryjne, niemodne. Dlatego też importerzy pracują w różny sposób, by postrzeganie ich produktów było jak najlepsze.
Rabat nie pomaga
Kolejna kwestia to popularność wśród użytkowników pojazdów używanych określonego segmentu – im większy popyt tym można bardziej windować ceny na rynku wtórnym. Generalizując, czym wyższy segment, tym wartość pojazdu spada szybciej. Tutaj jednak ważna uwaga, auta segmentu A w Polsce mają zazwyczaj niższe RV od małych i dużych kompaktów.
Ciekawie wygląda pod względem wartości rezydualnej kwestia ceny zakupu nowego samochodu, związanej z polityką rabatową importera/dealera - im wyższe ulgi, tym niższa wartość rezydualna. Można zresztą zauważyć pewną prawidłowość.
Jeśli importer/dealer oferuje duże rabaty kwotowe, RV maleje, ale jeśli zamiast tego dorzuci jakiś atrakcyjny pakiet wyposażenia, wartość pojazdu za kilka lat może na tym zyskać. Wspiera to również dobrze zorganizowana sieć sprzedaży aut używanych: klient będzie wiedział, że bez większego problemu znajdzie sposób na odsprzedaż starego i kupno nowego środka lokomocji w tym samym miejscu.
Pięciodrzwiowe auta na benzynę, hatchbacki i kombi
Nie można pominąć czynniku związanego z paliwem. Analizując sytuację wśród niezwykle popularnych aut kompaktowych, szczególnie w segmencie "B", ale także i w "C", korzystniej nabyć samochód napędzany benzyną niż olejem napędowym. Zazwyczaj jest o wiele tańszy w zakupie, poza tym potencjalni użytkownicy diesli obawiają się drogich w naprawie awarii.
Kolejna sprawa to liczna obecność na rynku wtórnym poflotowych pojazdów kojarzonych z agresywną jazdą handlowców. W wyższych segmentach oraz w SUV-ach prym pod względem atrakcyjnej wartości rezydualnej wiodą nadal środki lokomocji napędzane olejem napędowym.
Nadwozie. Najłatwiej z korzystną dla oferenta cenę sprzedać hatchbacki i kombi, nieco gorzej wygląda sytuacja z sedanami, nie wspominając o coupe czy kabrioletach, bo to pojazdy dla klienta o indywidualnych wymaganiach. Lepiej z punktu widzenia RV kupić auto pięciodrzwiowe niż trzydrzwiowe (różnice sięgają około jednego procenta).
W kolejnych artykułach przedstawimy informacje jakie wyposażenie warto kupować licząc na wysoką RV, przeanalizujemy także konkretne segmenty publikując informacje, które marki, modele są pod tym względem najlepsze.