Wada ukryta samochodu – jak ją wykryć przed zakupem?

Wymarzony samochód już stoi w Twoim garażu. Nadchodzi pierwszy przegląd techniczny, podczas którego okazuje się, że zawieszenie jest uszkodzone, licznik cofnięty, a stan elektroniki pozostawia wiele do życzenia. Brzmi jak koszmar? Wady ukryte samochodów to rzeczywistość, z którą mierzy się wielu nowych właścicieli pojazdów używanych. Jak się przed nimi ustrzec i co zrobić, gdy już padniesz ofiarą nieuczciwych praktyk sprzedawców?

 Źródło: peoplecreations/Freepik
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Czym jest wada ukryta samochodu?

Okazuje się, że 81% kierowców deklaruje weryfikację stanu technicznego samochodu przed zakupem – niekoniecznie oznacza to jednak, że historia pojazdu została zweryfikowana poprawnie i jest wolny od usterek. Mogą wystąpić trudne do wykrycia wady ukryte samochodu. Polskie prawo nie definiuje ich wprost. Żeby zrozumieć, co kryje się za tym sformułowaniem, należy przyjrzeć się zapisom dotyczącym rękojmi (art. 556 – art. 576 Kodeksu cywilnego), zgodnie z którymi wada polega na niezgodności przedmiotu sprzedaży z umową. Co to jest wada ukryta samochodu używanego?

Wada ukryta samochodu jest to wada fizyczna lub prawna, która istniała w momencie zakupu pojazdu, ale była trudna lub niemożliwa do wykrycia przez kupującego. Wady ukryte samochodu mogą obejmować m.in. wady powypadkowe, których nie widać gołym okiem. Równie częste co wady mechaniczne są jednak te o charakterze prawnym (np. obecność auta w bazach pojazdów skradzionych, zastaw skarbowy).

© materiały partnera

Wada ukryta samochodu w raporcie autoDNA

Jakie są konsekwencje wady ukrytej dla kupującego? Najbardziej odczuwalne skutki dotyczą oczywiście finansów i braku możliwości normalnego użytkowania pojazdu. Według raportu Fakty i mity rynku aut używanych aż 40% właścicieli musiało po zakupie usuwać nieujawnione uszkodzenia powypadkowe. Każda odnotowana usterka skutkuje również utratą wartości pojazdu, czyli realną stratą przy odsprzedaży.

Typowe wady ukryte samochodu używanego

  • Zmanipulowana dokumentacja serwisowa – podbite fałszywe przeglądy lub "utracona książka", by ukryć brak regularnej obsługi.
  • Nieujawnione szkody powodziowe – auto po zalaniu; problemy z elektryką i korozją pojawiają się dopiero po czasie.
  • Uszkodzenia powstałe w wyniku kradzieży – dotyczą m.in. uszkodzonej w wyniku ingerencji złodzieja elektroniki.
  • Ukryte błędy w sterownikach – kasowane przed sprzedażą, wracają po kilkudziesięciu kilometrach; często dotyczą ABS, poduszek lub silnika.
  • Cofnięty licznik przebiegu – bardzo częsta wada ukryta samochodu; rzeczywisty przebieg można rozpoznać po zużyciu fotela, kierownicy i pedałów, lub odwołując się do raportu VIN.

Jak wykryć wadę ukrytą przed zakupem?

Według badań aż 88% kupujących uważa, że informacje o szkodach powinny być obowiązkowo udostępniane przy sprzedaży samochodu. Wciąż nie jest to jednak standardem, dlatego tak ważna jest dokładna osobista kontrola stanu technicznego pojazdu. Przed zakupem samochodu używanego dokładnie sprawdź podwozie i wnętrze silnika, aby nie przeoczyć wady ukrytej. W czasie wizualnej kontroli auta zwróć uwagę przede wszystkim na odcienie lakieru poszczególnych części, nierówne odstępy między maską, błotnikami i drzwiami, widoczne ślady spawania. Pomocny może okazać się miernik grubości lakieru, który pozwoli Ci ocenić zakres prac blacharsko-lakierniczych.

Podczas jazdy próbnej obserwuj równomierność pracy i reakcje silnika. Zwróć też uwagę, czy nie pojawiają się szarpnięcia przy zmianie biegów, drgania kierownicy lub pedałów. Nasłuchuj również niepokojących dźwięków zawieszenia.

Aż 86% kupujących samochody używane, obawia się ukrytych wad technicznych. Nie są to obawy bezpodstawne – tego rodzaju usterki są niezwykle trudne do wykrycia podczas osobistych oględzin. By wykluczyć ich istnienie, konieczna może okazać się kontrola techniczna w warsztacie lub skorzystanie z narzędzi takich jak raport VIN.

Raport VIN autoDNA

Wśród kierowców, którzy znali pełną historię pojazdu, w tym informacje o szkodach, odsetek zadowolonych z zakupu po sześciu miesiącach od finalizacji transakcji wynosił aż 95%. Generując raport VIN, możesz pozyskać informacje dotyczące m.in.:

  • odnotowanych stanów drogomierza,
  • uszkodzeń (uzupełnionych archiwalnymi zdjęciami, jeśli te są dostępne),
  • rekordów z baz pojazdów skradzionych,
  • sposobu eksploatacji pojazdu (np. taxi, flota),
  • dat i krajów rejestracji.

© materiały partnera

Pakiety raportów historii pojazdu autoDNA

Tylko w 2024 roku w raportach autoDNA odnotowano aż 431 375 przypadków pojazdów ze szkodami. W tej perspektywie porównywanie dostępnych ofert np. przy pomocy pakietów raportów historii pojazdu jest nieocenionym wsparciem dla nabywcy.

Cofnięty licznik i dokumentacja

Podobnie liczne co przypadki uszkodzeń są w serwisie autoDNA rekordy dotyczące manipulacji licznikami. W 2024 roku odnotowano ponad 65,5 tys. przypadków rozbieżności wskazań drogomierza. Przebieg jest jednym z najważniejszych wskaźników zużycia silnika, skrzyni biegów, zawieszenia czy innych elementów eksploatacyjnych. Raporty historii pojazdu pozwalają:

  • porównać faktyczne przebiegi z deklarowanymi przez sprzedawcę,
  • wychwycić niespójności między przeglądami technicznymi a wskazaniami licznika,
  • zweryfikować autentyczność wpisów serwisowych i napraw.

© materiały partnera

Wśród wad ukrytych samochodu znajduje się też manipulacja drogomierzem.

Dzięki tym informacjom kupujący może uniknąć pojazdów z ukrytym nadmiernym zużyciem, które często prowadzi do kosztownych napraw w krótkim czasie po zakupie.

ASO vs. niezależny warsztat

Wybór między Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) a niezależnym warsztatem ma kluczowe znaczenie dla jakości napraw, kosztów oraz przyszłej wartości odsprzedaży pojazdu. Regularne serwisowanie w ASO lub sprawdzonym warsztacie daje większą pewność, że samochód był odpowiednio eksploatowany i naprawiany zgodnie z zaleceniami producenta. Nic więc dziwnego, że według badań aż 57% kierowców uważa, że serwisowanie w ASO podnosi wartość pojazdu. Szczególne znaczenie ma to w przypadku najmłodszych rocznikowo modeli. Warto jednak zaznaczyć, że naprawa powypadkowa w autoryzowanym serwisie może zapewnić wyższą jakość i utrzymanie gwarancji producenta, ale wiąże się z wyższymi kosztami niż w warsztacie niezależnym.

© materiały partnera

Różnice między wartością pojazdów serwisowanych w ASO i w warsztatach niezależnych.

Jak skutecznie dochodzić swoich praw przy kupnie samochodu używanego?

Aż 66% kierowców planujących zmianę samochodu w najbliższych trzech latach deklaruje wybór auta z drugiej ręki. Zakup pojazdu używanego wiąże się jednak z ryzykiem wad ukrytych samochodu – aż 60% kierowców wskazuje, że brak pełnej wiedzy o stanie technicznym pojazdu jest największym zagrożeniem podczas transakcji. W przypadku wykrycia wady ukrytej kupujący ma prawa wynikające z tytułu rękojmi opisane w Kodeksie cywilnym, w tym do żądania naprawy, wymiany lub obniżenia ceny. Należy jednak pamiętać, że w przypadku osoby prywatnej rękojmia jest udzielana dobrowolnie, a zapisy dotyczące reklamacji auta muszą być zawarte w umowie kupna samochodu. Podobnie wskazanie, ile czasu na zgłoszenie wad ukrytych ma jego nowy właściciel.

Warto mieć na uwadze, żei dokładna weryfikacja stanu technicznego pojazdu mogą być dla Ciebie solidną podstawą do negocjacji jego ceny. Znajomość swoich praw pozwoli Ci zarówno uniknąć strat finansowych, jak i skutecznie zabezpieczyć swoje interesy.

FAQ

Czy serwis w ASO naprawdę gwarantuje wyższą jakość napraw niż niezależny warsztat?

Tak i nie – ASO zapewnia naprawy zgodne z procedurami producenta, używa oryginalnych części i dedykowanego sprzętu diagnostycznego, co w wielu przypadkach przekłada się na wyższą jakość i bezpieczeństwo pojazdu. Niezależny warsztat może również wykonać solidną naprawę, ale jakość zależy od doświadczenia mechaników i użytych części.

Czy korzystanie z niezależnego warsztatu może unieważnić gwarancję producenta?

Nie zawsze. W myśl przepisów naprawy w niezależnym warsztacie nie mogą automatycznie unieważniać gwarancji, o ile użyte części i sposób naprawy nie naruszają warunków producenta. Jednak niektóre elementy mogą wymagać autoryzowanego serwisu dla zachowania gwarancji.

Co bardziej opłaca się przy odsprzedaży auta: pełna historia serwisowa z ASO czy faktury z warsztatu niezależnego?

Pełna historia serwisowa z ASO zazwyczaj podnosi wartość auta i zwiększa zaufanie kupującego – aż 57% kierowców uważa, że serwisowanie w ASO podnosi cenę pojazdu. Faktury z warsztatu niezależnego też są cenne, ale mniej jednoznacznie przekładają się na wyższą wartość odsprzedaży, zwłaszcza przy autach marek premium.

Jak sprawdzić historię pojazdu i przebieg za pomocą raportu VIN (np. autoDNA)?

Wystarczy wprowadzić numer VIN w serwisie raportowym autoDNA

. Raport pokaże:

  • rzeczywisty przebieg odnotowany podczas przeglądów,
  • historię szkód i napraw powypadkowych,
  • rejestracje w różnych krajach,
  • dane o kradzieżach i kolizjach.

Dlaczego licznik może być cofnięty i jak to wykryć przed zakupem samochodu używanego?

Licznik jest często cofany, aby samochód wydawał się mniej zużyty i droższy. Można to wykryć przez:

  • porównanie przebiegu z raportem VIN lub historią serwisową,
  • analizę zużycia foteli, kierownicy i pedałów,
  • sprawdzenie spójności danych z badań technicznych.

Czy naprawa powypadkowa w ASO jest bezpieczniejsza dla auta niż w niezależnym warsztacie?

Generalnie tak – naprawy w ASO używają oryginalnych części i są zgodne z fabrycznymi procedurami, co minimalizuje ryzyko problemów strukturalnych i awarii.

Materiał sponsorowany przez autoDNA
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Autokult