W Polsce przed końcem 2022 r. przybędzie ok. 230 km nowych szybkich dróg
Początek jesieni będzie bardzo pracowity dla drogowców, którzy już pod koniec lata oddali do użytku polskim kierowcom nowe odcinki szybkich dróg. Najbliższe miesiące mają też oznaczać początek realizacji wcześniej zaplanowanych tras.
19.09.2022 | aktual.: 13.03.2023 15:40
Informacje na temat postępów w budowie polskiej siatki szybkich dróg (tj. dróg ekspresowych i autostrad) podaje dziennik "Rzeczpospolita".
Via Baltica i A1
Na 230 km nowych tras złoży się m.in. świeżo oddany odcinek szlaku Via Baltica. Kierowcom udostępniony został bowiem 23-km odcinek drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Ełk Południe.
"Zakończyło się także betonowanie nawierzchni ostatniego brakującego odcinka autostrady A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem" - donosi "Rz". Cały 24-km odcinek ma być oddany do użytkowania przed końcem 2022 r.
S7 i droga krajowa 91
Tuż przed rozpoczęciem wakacji 2022 zaczął funkcjonować niespełna 7-kilometrowy odcinek ekspresówki S7 od węzła Warszawa Lotnisko do Lesznowoli. Wspomnianą trasą w połowie września można dotrzeć jedynie do okolicznych jej miejscowości, ale "podstawową funkcjonalność przepustowości tranzytowej osiągnie jeszcze w tym roku" - dowiadujemy się z artykułu. Tymczasem, otwarcie kolejnego odcinka Lesznowola - Tarczyn Północ, spowoduje jego połączenie istniejącym już odcinkiem S7 w kierunku Krakowa.
Śląsk i schody Europy
Na Śląsku ruszyła przebudowa drogi krajowej 91 (czteropasmówki łączącej Katowice z Częstochową). "Do czasu oddania biegnącej równolegle autostrady A1 była jedną z najbardziej zatłoczonych tras w Polsce" - przypomina "Rzeczpospolita" i dodaje, że przebudowie podlega 40-km odcinek, na którym prace powinny się zakończyć w 2025 r.
Zarówno dla Śląska, jak i Zagłębia kluczowa jest droga ekspresowa S1. Decyzja o budowie 15 km trasy pomiędzy węzłem Oświęcim a Dankowicami, podjęta z rygorem natychmiastowej wykonalności, daje możliwość szybkiego rozpoczęcia budowy na pierwszym z czterech odcinków trasy między Mysłowicami a Bielskiem-Białą.
Jesienią tego roku gotowa dla zmotoryzowanych ma być południowa odnoga A18 w kierunku Berlina. Przebudowywana część autostrady jest nazywana "najdłuższymi schodami Europy" z powodu poniemieckiej nawierzchni wyścielonej betonowymi płytami.