Volvo nie jest już takie pewne przejścia na elektryki. "Hybrydy mogą być pomostem"

Volvo XC90
Volvo XC90
Źródło zdjęć: © WP | Szymon Jasina
Tomasz Budzik

01.08.2024 15:17, aktual.: 01.08.2024 16:12

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Czasami zdarza się, że wzniosłe ideały muszą w pewnym momencie zderzyć się z bezwzględną rzeczywistością. Wiele wskazuje na to, że w Volvo ten proces właśnie trwa i dotyczy rezygnacji z produkowania samochodów spalinowych.

Popularność samochodów elektrycznych zależy nie tylko od proekologicznego nastawienia kierowców, ale też od dofinansowania, na jakie mogą liczyć nabywcy. Praktyka pokazała, że w krajach, które zmniejszyły zachęty, spadł również popyt na auta o napędzie elektrycznym. Rozdźwięk pomiędzy przewidywaniami planistów a rzeczywistością sprawia, że zarządzający markami samochodowym ponownie muszą przemyśleć swoje strategie odejścia od silników spalinowych. Podobnie jest w Volvo.

W 2023 r. Björn Annwall, wiceszef Volvo, zapowiedział, że po 2030 r. szwedzka marka nie sprzeda ani jednego samochodu z silnikiem spalinowym. Jak podkreślił Szwed, nie ma tu żadnych "ale" czy "jeśli". Jak jednak informuje Automotive News Europe, szef Volvo – Jim Rowan – na spotkaniu z inwestorami stwierdził, że potrzeba czasu, by doprowadzić różne części świata do elektryfikacji. Hybrydy zaś mają stanowić "solidny most dla klientów, którzy nie są jeszcze gotowi na samochód w pełni elektryczny".

Wygląda więc na to, że stanowisko Volvo zmierza w kierunku przedłużenia sprzedaży hybrydowych samochodów z silnikami spalinowymi. Jim Rowan zapowiedział również, że firma Volvo będzie inwestowała w rozwój hybryd plug-in. Nie bez znaczenia pozostają głosy dilerów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak informuje ANE, sprzedawcy Volvo w USA wręcz domagają się pozostawienia w ofercie po 2030 r. aut z hybrydowymi jednostkami napędowymi. Ich zdaniem jest to kwestia być albo nie być na amerykańskim rynku. Za oceanem sprzedaż samochodów elektrycznych wciąż rośnie, ale dynamika tego wzrostu mocno spadła. W drugim kwartale 2024 r. zanotowano wzrost o 11 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 48 proc.

Zdaniem ANE kierownictwo Volvo rozważa odświeżenie platformy SPA1, na której budowane są modele marki z napędem mild hybrid i plug-in hybrid. W ślad za taką decyzją mogłyby pójść zmiany w strategii modelowej. Zgodnie z wciąż obowiązującymi założeniami flagowy XC90 ma zakończyć żywot w maju 2030 r. Volvo już zadeklarowało, że nie będzie kolejnej generacji tego modelu. Zdaniem ekspertów plany Szwedów mogą się jednak zmienić.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także