Używane Volvo C30 - typowe awarie i problemy

Trudno nie kojarzyć marki Volvo. To duże, bezpieczne samochody z pojemnymi bagażnikami, adresowane do wielodzietnych, statecznych rodzin. Tylko czy samochód ze zdjęcia pasuje do takiego opisu? Szwedzcy projektanci chyba przesadzili z aspiryną - i to nie po raz pierwszy!

Volvo C30Volvo C30
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Volvo
Artur Kuśmierzak

Historia modelu

Volvo C30 po liftingu
Volvo C30 po liftingu © mat. prasowe / Volvo

Kolejnym modelem Volvo z charakterystyczną szklaną klapą bagażnika było zaprezentowane w latach 90. 480, które otrzymało dodatkowo oryginalne otwierane światła. Jego produkcja zakończyła się w 1995 roku i aż 11 lat trzeba było czekać na następcę. Kiedy już świat zapomniał o tym, że Szwedzi potrafią konstruować oryginalne hatchbacki, w 2006 roku na targach motoryzacyjnych w Detroit Volvo zaprezentowało nowe auto oznaczone symbolem C30.

Aby zmniejszyć koszty produkcji, samochód zbudowano na płycie podłogowej Forda Focusa, z której korzysta także Mazda 3. W Polsce samochód był oferowany od pierwszej połowy 2007 roku.

Dwa lata później na targach we Frankfurcie nad Menem Szwedzi zaprezentowali zmodernizowaną wersję C30, która miała nieco agresywniejsze rysy, zwłaszcza z przodu. Samochód produkowany jest nadal, choć w ofercie już jest jego następca - V40.

Silniki

  • R4 1,6 (100 KM)
  • R4 1,8 (125 KM)
  • R4 1,8 (125 KM) 1.8 F na bioetanol/benzynę
  • R4 2,0 (145 KM)
  • R5 2,4 (170 KM)
  • R5 2,5 (220-230 KM) T5

Diesle:

  • R4 1,6 (109-115 KM) 1.6 D, 1.6 D DRIVe i D2
  • R4 2,0 (136 KM) 2.0 D
  • R5 2,0 (150-177 KM) D3 i D4
  • R5 2,4 (163-180 KM) D5

Wybór silników jest spory, więc nawet najbardziej wybredni nie powinni narzekać na brak odpowiedniej wersji. Zarówno spośród motorów benzynowych, jak i diesli najbardziej polecam odmiany 2-litrowe. Dlaczego? Bo gwarantują akceptowalne osiągi przy rozsądnym spalaniu.

Volvo C30
Volvo C30 © mat. prasowe / Volvo

Jeżeli chodzi o jednostki benzynowe, to równie solidne są silniki R5 produkcji Volvo, reszta pochodzi od Forda. Niestety szwedzkie motory dość sporo palą. Osoby, którym niestraszne częste wizyty na stacji, powinny się zainteresować rzędowymi piątkami, zwłaszcza tą mocniejszą T5.

Nie warto pakować się w wersje 1,6 i 1,8 l. Ta pierwsza jest za słaba i boryka się z nieszczelnością listwy wtryskowej (przeprowadzono w związku z tym akcję serwisową), która może skończyć się nawet pożarem. Z kolei ta mocniejsza jest mniej dynamiczna niż 2,0 l, ale podobnie pali.

W przypadku diesli oczywiście można pokusić się o zakup odmiany 1,6 D. Choć mocno rozczaruje swoją dynamiką, to z pewnością będzie tania w serwisowaniu. Najwięcej przyjemności z jazdy zapewnia jednak wariant D5.

W egzemplarzach z większymi przebiegami często uszkodzeniu ulegają elementy osprzętu, w tym między innymi dwumasowe koło zamachowe czy filtr cząstek stałych (w autach użytkowanych w mieście po prostu się zapycha).

Dane techniczne

Do wyboru są za to aż 4 przekładnie. Kierowcy, którzy lubią sami machać lewarkiem, mają dwa wyjścia: 5-biegowy lub 6-biegowy manual. Ci bardziej leniwi z pewnością zainteresują się dwusprzęgłową 6-stopniową przekładnią zautomatyzowaną PowerShift od Forda lub 5-biegowym Geartronicem – ten drugi bywa dość kapryśny.

W przednim zawieszeniu zastosowano tradycyjny układ z kolumnami MacPhersona, a z tyłu oś wielowahaczową. Jak na auto marki Volvo przystało, C30 w testach zderzeniowych Euro NCAP zdobyło 5 gwiazdek.

Awaryjność

W egzemplarzach z początku produkcji zdarzają się przypadki niesprawności przycisków na konsoli centralnej. Spotyka się również częste uszkodzenia skraplacza klimatyzacji, który może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Odradzam też wybór 5-stopniowego automatu, który miewa problemy z elektroniką sterującą.

Naszym zdaniem

Ciekawy design często oznacza braki w ergonomii, tak samo jest i tutaj. Nie dość, że w środku przydałoby się jeszcze kilka praktycznych uchwytów i pojemnych schowków, to jeszcze przestrzeń ładunkowa w bagażniku wynosi zaledwie 233 l. Mimo to nie można odmówić temu autu sympatii.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić od komornika
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić od komornika
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀