Używane Volvo 850/S70/V70 - typowe awarie i problemy

Samochody używaneVolvoUżywane Volvo 850/S70/V70 - typowe awarie i problemy24.12.2011 17:30
Volvo S70R
Volvo S70R
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Volvo
Artur Kuśmierzak

W latach 90. markę Volvo kojarzono głównie ze spokojnymi starszymi kierowcami, którzy lata szaleńczej jazdy mają już dawno za sobą, a w autach cenią przede wszystkim komfort, bezpieczeństwo, bezawaryjność i konserwatywną stylizację. Jednym z modeli, do których przylgnęła łatka wozu dla starszego pana, jest 850/S70/V70. Osiągi najmocniejszych wersji silnikowych tego auta wyraźnie temu przeczą.

Historia modelu

Volvo 850 zostało zaprezentowane w 1991 roku na początku w wersji sedan. Dwa lata później do oferty dołączyła odmiana kombi. W 1996 roku auto przeszło drobną modernizację, w wyniku której oprócz drobnych detali stylizacji została zmieniona również jego nazwa zamiast dotychczasowego oznaczenia 850 pojawiła się nomenklatura z literami „S” i „V” przypisanymi kolejno do sedana i kombi, które nazwano S70 i V70.

Od tego czasu w niezmienionej formie samochód produkowany był jeszcze do 2000 roku, kiedy to jego miejsce zastąpiły dwa mające tylko z pozoru wiele ze sobą wspólnego modele S60 i V70, a o których będę pisał już wkrótce.

Silniki

  • R5 2,0 (126- 143 KM)
  • R5 2,0T (163, 180, 211- 226 KM)
  • R5 2,3 (163 KM)
  • R5 2,3T (190, 225, 240- 250 KM)
  • R5 2,4 (140- 144 KM)
  • R5 2,4 (165- 170 KM)
  • R5 2,4T (193- 265 KM)
  • R5 2,5 (140, 144- 170 KM)
  • R5 2,5T (193 KM)

Diesle:

  • R5 2,5 TDI (140 KM)

Jak widać oferta silników benzynowych w Volvo jest bardzo bogata, ale nie wszystkie z wyżej wymienionych wersji można było kupić w Europie. Spośród jednostek benzynowych najbardziej godne polecenia są motory wolnossące, kupując 850/S70/V70  z silnikiem turbodoładowanym musimy liczyć się nie tylko z dużym spalaniem, ale także z wyższymi kosztami serwisu.

Przy zakupie benzyniaka należy jednak uważać na wycieki oleju, o których przeczytacie niżej, a które dotyczą głównie motoru 2,0 l. W przeciwieństwie do benzyniaków diesel jest tylko jeden, ale za to nie byle jaki! Volkswagenowskie 2,5 TDI z 5-cylindrami w rzędzie (nie mylić z nowszym awaryjnym 2,5 V6 TDI) to jeden z najbardziej udanych silników wysokoprężnych lat 90., który bez większych problemów przejedzie nawet pół miliona kilometrów, ale w bardziej wyeksploatowanych egzemplarzach może już  niestety zawieść pompa wtryskowa Boscha.[photo position="inside"]126624[/photo]

Układ napędowy składa się z silnika umieszczonego poprzecznie napędzającego koła osi przedniej lub wszystkie koła przy pomocy system AWD elektronicznie rozdzielającego moment obrotowy. Do wyboru mamy 5- i 4-biegowy automat lub 5-stopniowy manual. W przednim[photo position="inside"]136105[/photo]

Awaryjność

W autach z jednostkami benzynowymi przy większych przebiegach może dochodzić do wycieków oleju spod pokrywy zaworów, gdzie w takim przypadku wymiany będzie wymagać kilka uszczelniaczy. Często zdarzają się też tak zwane „zimne luty” w komputerze sterującym systemem ABS, które po prostu przestają przewodzić.

Niektórzy użytkownicy modelu 850 narzekają na awarie maglownicy łapiącej luzy wyczuwalne na kole kierownicy - jej regeneracja to wydatek około 1000 zł. Najsłabszymi podzespołami zawieszenia 850/S70/V70 są: łączniki stabilizatorów, górne łożyska amortyzatorów, sprężyny oraz amortyzatory.

Przed zakupem 850 powinniśmy sprawdzić układ klimatyzacji, który lubi się czasem rozszczelnić. Z drobnych niedomagań warto wspomnieć też o: podatnych na uszkodzenie czujnikach systemu ABS, piszczącym wentylatorze dmuchawy, sporadycznych defektach siłowników centralnego zamka i szwankującym immobilizerze.

Ze względu na zaawansowany wiek coraz częściej defektom ulegają także gumowe osłony przegubów półosi napędowych. Odradzamy zakup egzemplarzy z awaryjną skrzynią automatyczną produkcji ZF, której wewnętrzne podzespoły w wyniku wymieszania się płynu chłodniczego z olejem przekładniowym mogą ulec skorodowaniu - winę za taki stan rzeczy ponosi wadliwy układ chłodzenia.[photo position="inside"]126638[/photo]

Naszym zdaniem

Zarówno Volvo 850 jak model po modernizacji S70/V70 to bardzo udane konstrukcje, które nie powinny sprawiać poważnych problemów eksploatacyjnych, oczywiście pod warunkiem, że zakupiony przez nas egzemplarz będzie w miarę zadbany.

Jeśli jednak zdecydujemy się na wersję benzynową z turbodoładowaniem będziemy musieli się liczyć z wysokim spalaniem. Warto pamiętać też o tym, że znacznie lepiej sprawują się auta z oznaczeniem 850 niż samochody po modernizacji. Choć auto nie należy do awaryjnych to ceny niektórych części zamiennych nie są niskie.

Największe atuty tego modelu to przede wszystkim przestronność, funkcjonalność i doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne zarówno nadwozia jak i podwozia. Najtańsze mocno już zużyte albo powypadkowe egzemplarze 850 kupimy za około 3000 zł, najdroższe i znacznie bardziej zadbane S70/V70 będzie kosztować nas około 11 000 zł.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)