Upały w kabinie to nie małe piwo. 35 stopni to dla kierowców jak 0,5 promila

Upały w kabinie to nie małe piwo. 35 stopni to dla kierowców jak 0,5 promila

Kierowcy ciężarówek są szczególnie narażeni na upały. Powinni uważać podczas postojów
Kierowcy ciężarówek są szczególnie narażeni na upały. Powinni uważać podczas postojów
Źródło zdjęć: © GettyImages/licencja
20.07.2022 12:20, aktualizacja: 13.03.2023 16:33

Królewskie Niderlandzkie Stowarzyszenie Turystyczne, czyli holenderski automobilklub, ostrzega o niebezpieczeństwie, jakie niesie postój w nagrzanej kabinie.

Automobilklub ANWB powołuje się na badania przytoczone przez portal 40ton.net. A te wykazują, że zbyt wysoka temperatura może mieć taki wpływ na kierowcę, jaki ma spożycie alkoholu. I tak, 35-stopniowy upał oddziałuje na kierującego jak jazda "na podwójnym gazie" z 0,5 promila w wydychanym powietrzu.

Jak na rauszu

Taka wartość – według (zlikwidowanej z początkiem 2022 r.) Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – skutkuje m.in. obniżeniem zdolności oceny sytuacji na drodze, nadpobudliwością czy pogorszeniem ostrości widzenia oraz zdolności prawidłowej oceny odległości.

Jeśli weźmiemy pod uwagę, że temperatura w stojącym pojeździe ciężarowym może skoczyć powyżej 40 "kresek", to można zapytać za portalem 40ton.net, czy taki postój spełnia swoją podstawową – wypoczynkową – rolę. Wszak w takich warunkach forma kierowcy może być gorsza niż podczas jazdy w klimatyzowanej szoferce.

Granice komfortu i bezpieczeństwa

Co więcej, liczne badania pokazują, że dla prowadzącego samochód najzdrowsza temperatura w aucie to dokładnie 22 st. Celsjusza. Za to już przy 28 st. – według badań niemieckiego automobilklubu ADAC – spada spostrzegawczość i czas reakcji, i pojawia się zmęczenie. W konsekwencji niebezpieczeństwo wypadku jest większe o 11 proc. Gdy temperatura wzrośnie jeszcze o 4 st., ryzyko wypadku podwaja się.

Portal 40ton.net zwraca też uwagę na niezmieniane przepisy w kwestii odbywania letnich odpoczynków i fakt, że klimatyzatory postojowe wciąż są wpisane w rubrykę wyposażenia opcjonalnego.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)